عملکرد شش ماهه فراکسیون امید از دیدگاه اعضای شورای شهر اراک

یه گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، پیمان رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر اراک در گفتگو با عطریاس گفت: سعی شورای اسلامی کلانشهر اراک بر این بوده تا بتواند مطالبات مردم را در پروژه‌های متعدد و در حوزه‌های مختلف پاسخ دهد.

رشیدی افزود: برای این که بتوانیم نظر مردم را در خصوص عملکرد شورای پنچم بدانیم شش ماه فرصت بسیار کمی است. شورا در مدت شش ماه گذشته توانسته برخی تغییر و تحولات لازم را انجام دهد. به طوری که امروز تنها خود را با شرایط وفق داده است.

وی ادامه داد: تاکید شهروندان انجام شفاف‌سازی توسط شورای شهر بوده بنابراین این شورا با تشکیل نمایندگی دیوان محاسبات و استقرار آن در شهرداری این روند را آغاز کرده است. باید توجه داشت که اگر انضباط مالی و اداری در شهرداری رعایت شود می توان تمامی بودجه سال آتی را محقق کرد.

این عضو فراکسیون امید شورای شهر اراک اظهار کرد: از جمله مطالبات مردم اراک اجرای پروژه ۵۵ متری می باشد که در حال حاضر با تاخیر قریب به دو دهه در اجرا مواجه است. این پروژه در صحن شورای شهر به رای گذاشته شده و آراء مثبت در مورد اجرای آن اخذ شده است. پس از انجام مکاتبات ویژه با استانداری و دعوت از شخص استاندار، در حال حاضر کارگروه پروژه ۵۵ متری تشکیل شده که تا اردیبهشت یا خرداد ماه ۹۷ به نتیجه قطعی در خصوص اعتبارات بودجه ای و عمرانی خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شهر اراک با چالش های متعددی روبرو است که یکی از آن ها مباحث محیط زیستی می باشد که از جمله بحث های بین شورای شهر و شهرداری است چرا که در حوزه محیط زیست می بایست ابتدا دانش درخت داری را فراگرفت و بعد به درختکاری پرداخت. باغات سنجان و کرهرود ریه ها و شریان های اصلی تنفسی اراک محسوب می شوند که برای حفظ آن ها ابتدا می بایست درخت داری را پیگیری کرد و به موازات آن درختکاری را نیز انجام داد.

رشیدی ابراز داشت: یکی دیگر از چالش های مهم شهر اراک پروژه نیمه تمام میدان شریعتی است که به عنوان یکی از پر چالش ترین پروژه های عمرانی شهری محسوب می شود. این پروژه باید هر چه سریع تر به بهره برداری رسد.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک همچنین گفت: عملکرد اعضای فراکسیون امید شورای پنجم شهر اراک هر چند که قابل قبولی دارد اما در حد انتظار نیست اما با تجربه ای که این فراکسیون در این مدت به دست آورده قطعا در سال آتی نمره بهتری را کسب خواهد کرد.

رشیدی افزود: لیست امید در برنامه های جامع و توسعه محوری که در زمان انتخابات ارایه داده بود پیشرفت خوبی داشته و باتوجه به اینکه مردم محور بوده رضایت مردم را جلب کرده است.
فرزانه رحمتی دبیر شورای شهر اراک:
هماهنگی شهرداری با برنامه های اصلاح طلبان رضایت بخش نیست

فرزانه رحمتی، دبیر شورای شهر اراک گفت: ‌ارزیابی دقیق عملکرد فراکسیون امید در یک بازه زمانی حداقل دو ساله امکان پذیر می باشد. باید توجه داشت که حجم مطالبات شهروندی به قدری بالا است که در هیچ دوره ای نمی توان ادعا کرد به طور صد در صد رضایت مردم جلب شده است. رحمتی افزود: شورای پنجم وارث حجم انبوهی از پروژه هایی است که حتی نمی توان تحت عنوان پروژه های نیمه کاره از آنها نام برد. هر کدام از این پروژه ها در حالت خوشبینانه حداکثر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و حتی نیمه کار نیز نبودند. از طرفی هنگام ورود به شورای شهر با یک سازمان بسیار به هم ریخته و نابسامان به نام شهرداری روبرو شدیم. در واقع سازمانی با بیش از ۵۰۰ میلیارد بدهی و انبوهی از معضلات در حوزه منابع انسانی و مالی تحویل شورای پنجم شد.

وی ادامه داد: رضایت حامیان فراکسیون امید تا کنون حاصل نشده به طوری که انتظارات و انتقادات خود را به اعضای این فراکسیون انتقال می دهند. این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار داشت: ‌مهمترین چالش شورای شهر پنجم ‌بحران نقدینگی ‌است. فراکسیون امید در مدت شش ماه گذشته نمره پانزده را کسب کرده، هر چند حجم مطالبات و میزان خواسته های بر زمین مانده شهروندان اراکی به قدری بالا است که حتی اگر شبانه روز هم تلاش شود از نظر مردم به چشم نخواهد آمد.

وی بیان داشت: تاکنون سی درصد از برنامه های فراکسیون امید عملیاتی شده، البته می بایست ارزیابی دقیق از عملکرد شهردار را به پایان شهریورماه سال ۹۷ موکول کرد اما به هر سو روند طی شده نسبتا مثبت بوده ولی کافی نیست. نکته ای را که باید به آن اشاره کرد این است که به هر حال مردم به شورای شهر پنجم و شهرداری اعتماد کرده اند و اعضای شورای شهر نیز نمایندگان آنان در مجموعه مدیریت شهری هستند. در این راستا توقع مردم این است که اعضای شورای شهر نمایندگان واقعی آنان باشند. در واقع باید شورای مردم شهر باشند نه شورای شهرداری. وی اضافه کرد: برخی از مدافعین شهردار فعلی در برخی محافل دچار خلط مبحث می شوند. در این خصوص باید گفت که مطالبه گری با سنگ اندازی بسیار متفاوت است. مطالبه گری یک نماینده به معنای تجلی اراده مردم است، فلذا بایستی میان این موضوع و سنگ اندازی بر سر راه شهردار تفکیک قائل شد، چرا که اطعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان رسمی مردم بیشترین دغدغه را در زمینه رشد و آبادانی شهر دارند. توصیه به برخی از عزیزان این است که کاسه داغ تر از آش نباشند.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک همچنین گفت: در خصوص هماهنگی شهردار با برنامه های ارائه شده از سوی اصلاح طلبان باید گفت که این هماهنگی رضایت بخش نبوده است، چرا که در صورت هماهنگی با این برنامه ها حتما سرعت بیشتر و حرکت های کیفی تری در سطح شهر و خدمت رسانی به شهروندان را شاهد بودیم.
طوفان محمدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری:
شهرداری به تمامی اهداف اصلاح طلبان نرسیده است

طوفان محمدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک گفت: در حال حاضر مردم اراک نسبت به شورای شهر و شهرداری نظر مثبتی دارند.

محمدی افزود: یکی از مسائل مبهم شهر اراک پروژه ۵۵ متری است که شورای شهر پنجم پیگیر آن می باشد اما مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد روند به نتیجه رساندن را کند کرده است و این امر به معنای آن نیست که تلاش شورا کم بوده است.

وی ادامه داد: اولین چالش تیم مدیریت جدید شهرداری به پایان رساندن پروژه های نیمه تمام عمرانی است.

طرح‌های ناتمام مانند طرح ۵۵ متری، طرح خیابان ادبجو، سکونتگاه‌های غیررسمی، بحث کاهش آلودگی هوای اراک که مسئله اصلی آن حمل و نقل عمومی است و بسیاری دیگر که در این امر موثر می باشد. مسئله پسماند که در مرحله بازیافت مناسب انجام نمی‌شود و برای ساماندهی آن به دنبال طرح زباله سوزی و همچنین بازیافت زباله هستیم که در این راستا نیاز به فرهنگ‌سازی جدا کردن زباله از مبدا می باشیم.

مسئله دیگر کشتارگاه اراک است که می بایست صنعتی شود.

محمدی تصریح کرد: عملکرد شهرداری اراک در حد متوسط بوده و به همه اهداف اصلاح طلبان نرسیده است.

یکی از کارهایی که انجام شده بررسی این موضوع بوده که که عملکرد سال‌های قبل شهرداری چگونه و به چه شکل بوده است. فعالیت های شهرداری در حال حاضر آنلاین است و چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد.

وی بیان داشت: باتوجه به وضعیت اقتصادی موجود تحقق برنامه ها کار سختی است.

حدود ۳۲۰ تا ۳۵۰ میلیارد بدهی از سنوات گذشته روی دست تیم مدیریت شهری دوره پنچم باقی مانده که متاسفانه این تیم می بایست پاسخگوی آن باشد. انبوهی از بدهی‌هایی که از سال های گذشته پرداخت نشده، بیمه های تکمیلی که به تعویق افتاده، پیمانکارهایی که حقشان را دریافت نکرده اند و قراردادهای نیمه‌کاره ای که باقی مانده است،

از جمله معضلات پیش روی شورای شهر می باشد اما معتقد هستم که با توجه به تجربه‌ های بدست آمده، سال آینده، سال مناسبی برای مدیریت شهری اراک خواهد بود.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: فکر می‌کنم نمره پانزده برای عملکرد فراکسیون امید مناسب باشد چرا که تلاش‌های بسیاری انجام شده اما کاستی‌هایی نیز بوده است.

فراکسیون امید ده برنامه کلی را ارائه کرده که هر سال سه برنامه را در راس کارها و فعالیت های خود قرار می‌دهد.
کاوه فلک افلاکی رئیس شورای اسلامی شهر اراک؛
هنوز خلاف توانمندی های شهردار به شورای شهر ثابت نشده است

کاوه فلک افلاکی عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در گفتگو با عطریاس گفت: عملکرد اعضای لیست امید در مدت زمان ۶ گذشته بسیار موفق بوده و اعضای این لیست تلاش خوبی را از خود ارایه داده و توانسته اند در خیلی از زمینه‌ها موفق ظاهر شوند. با توجه به شرایط بسیار بد اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد و مشکلات عدیده ای که از شواری شهر و شهرداری قبلی وجود داشته است به نظر من عملکرد موفقی داشتند.

فلک افلاکی افزود: اصلی ترین چالشی که شهر اراک با آن مواجه است، وجود مشکلات اقتصادی و نبود بودجه کافی برای اجرایی شدن پروژه ها است. بودن پروژه های نیمه کاره و بروز بدهکاریهای که شهرداری و شورای شهر قبلی به جا گذاشته اند مهمترین چالش پیش روی کلانشهر اراک و مجموعه مدیریت شهری آن است.

وی ادامه داد: باید به عملکرد لیست امید در شورای شهر پنجم نمره قبولی را داد. نمی توانیم دقیق بگوییم که حائز نمره ۲۰ می شوند، اما می‌توان نمره ۱۷ یا ۱۸ را به آنها اختصاص داد.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار داشت: برای اینکه بخواهیم در مورد عملیاتی شدن برنامه های انتخاباتی لیست امید اظهار نظر کنیم، برای ارائه چنین نظری و همچنین جمع بندی و نتیجه گیری در این خصوص، خیلی زود است. اعضای لیست امید که به شورای پنجم راه یافته اند، فعلا در ابتدای کار هستند و قطعا در راستای طرح هایی که ارائه داده اند حرکت می کنند. فلک افلاکی تصریح کرد: در خصوص عملکرد شهردار در این مدت زمانی که از شروع فعالیت ایشان می گذرد نمی توان گفت که همه انتظارات اعضای شورای شهر پنجم را برآورده کرده است. اما فعالیت ایشان تا این لحظه خوب بوده، کارهای زیادی انجام دادند و تلاش های خوبی را ارائه کرده اند، اما انتظار بیشتری از ایشان داریم. هرچند که ما در شرایط خوبی واقع نشدیم. آنچه که مشخص است هنوز خلاف توانمندی های ایشان به اعضای شورای شهر پنجم ثابت نشده است.

وی بیان داشت: یکی از خواسته‌های اصلی اعضای شورای شهر پنجم از ابتدا در راستای چابکسازی شهرداری بوده است. این موضوع به طور مرتب در جلسات صحن شورای شهر مطرح شده و به شهردار نیز گفته شده است.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک تاکید کرد: در خصوص شفاف سازی ها نیز باید گفت که در خصوص طرح هایی که در شورای شهر پنجم مصوب کردیم این اتفاق افتاده است. با توجه به بودجه ای که امسال به صورت شفاف برای سازمان ها مشخص شد موضوع شفاف سازی ها در حال پیگیری است. اما گزارشی که در مورد تحقیق شهرداری از آقای شهردار خواستیم هنوز صورت نگرفته است.

فلک افلاکی ابراز داشت: آنچه که در راستای شفاف سازی ها مسلم است این است که ما از ابتدای سال جدید بحث متمرکز کردن حساب های زیاد شهرداری را که بدون منطق و توجیه کافی در دوره قبل افتتاح شده بود را پیگیری خواهیم کرد و در شروع سال آینده شفاف‌سازی در این رابطه باید صورت بگیرد.
ایرج رضایی، عضو شورای اسلامی شهر اراک:
به انتخاب شهردار و عملکرد آن
نمره بیست می دهم

ایرج رضایی، عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: شش ماه زمان کوتاهی برای کسب موفقیت توسط شورا شهر است اما فراکسیون امید موفق عمل کرده چرا که انتخاب شهردار خوب بود و این فراکسیون یک شهردار موفق را در حوزه مدیریت شهری انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: عمده مشکلات شهر اراک به متورم بودن شهرداری بر می گردد چرا که این شهرداری بیش از سه هزار نفر نیرو دارد که متناسب با نیازها و تخصص جذب نشدند. از سوی دیگر عدم درآمد پایدار در شهرداری اراک و مشکلات سنوات گذشته که شفاف سازی ها در مورد آن ها انجام نشده بر بار مدیریت شهری جدید می افزاید.

این عضو شورای شهر اراک اظهار داشت: عملکرد شهرداری در دوره قبل موفق نبوده و واقعیت امر این است که شورای پنجم شهرداری را با مشکلات متعددی تحویل گرفت که از جمله آن ها عدم پرداختهای مالی و خالی بودن خزانه بوده است. از سوی دیگر سازمانهای مردم نهاد با شهرداری اراک همکاری نمی کنند تا جایی که این عدم همکاری آن ها این معضلات را به وجود آورده است.

رضایی تصریح کرد: نمره دادن به عملکرد سال ۹۶ شورای شهر بستگی به نوع دیدگاه ها دارد اما بنده در انتخاب شهردار توسط شورای شهر، نمره ای بین هجده تا بیست را می دهم چرا که در این مدت کوتاه آقای شهردار عملکرد مناسبی را داشته است و در مجموع به عملکرد فراکسیون امید نیز نمره هجده را می دهم. باید توجه داشت که در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از اهداف این فراکسیون محقق شده است.

وی بیان داشت: امیدوارم در آینده شورای شهر بتواند به تمامی اهداف خود دست یابد البته این امر مستلزم آن است که اعضاء فراکسیون امید با یکدیگر تعاملات بیشتری داشته باشند لذا من از بزرگان جبهه اصلاحات تقاضا می کنم این تعاملات را بین نیروهای اصلاح طلب برقرار کنند.

این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک تاکید کرد: عملکرد شهردار در حوزه عمرانی و خدمات شهری مناسب بوده و در حوزه جابه‌جایی نیروهای اصلاح‌طلب نیز موفق وارد شده است. باید پذیرفت که شهرداری بیست سال در دست اصولگرایان بوده که طبیعتا نیروهای کارآمد اصلاح طلب نیز جذب نشده اند.

رضایی ابراز داشت: اگر سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری اراک آغاز به کار کند قطعا چابک سازی شهرداری نیز اتفاق خواهد افتاد. باید پذیرفت که شورای شهر پنجم و شهرداری فعلی اراک در مرحله آواربرداری قرار دارد و هنوز به مرحله آغاز از صفر نرسیده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.