برگزاری نمایشگاه هنرهای مفهومی «زیر پوست شهر»

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان، هنرهای مفهومی به گونه های مختلف هنری دلالت دارد که در آنها، فکر و ایده هنر بیش از وسیله ی بیان و کار نهایی حائز اهمیت است، در این راه، هنرمند از هر آنچه که دوست دارد و یا مناسب با هدف و بیان فکرش است برای عینیت بخشیدن به تفکر و آرمانش استفاده می کند، این ابزار ممکن است با هم ناهمخوان باشد مانند شیشه، خاک، چوب، پارچه، میز شکسته، کتاب، بدن انسان، چراغی کهنه و…
هنرمند ابزار مادی را بی اهمیت، از بین رفتنی، دور از زیبایی شناسی دانسته و تنها برای انتقال مستقیم یک مفهوم یا تصور از آنها سود می جوید. این مفهوم یا تصور معمولا آگاهی به مکان و یا رویداد یا تصور و برداشتی فنی از علم یا فلسفه است، گاهی نیز هنرمند در پی بیان اعتراضش به واقعه ای با بیانی متفاوت است.
نمایشگاه «زیر پوست شهر» نیز نمایشی از هنرهای مفهومی است که در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد. در این نمایشگاه سعید بیگی در نگاه و ایده خود به زندگی و مفاهیم آن را در قالب سی اثر عرضه کرده بود. تمام نگاه و دغدغه این هنرمند در چهره ها و عروسک هایی متفاوت از آنچه تا کنون دیده ایم، نمایش داده شده بود، عروسک هایی از جنس ضایعات که افکار انسان را به نمایش می گذارد.
این هنرمند گرافیک در خصوص ایده راه اندازی چنین نمایشگاهی گفت: رشته تحصیلی من گرافیک بوده و سال هاست که در زمینه خط فعالیت می کنم و در این مدت نمایشگاه های خطاطی زیادی برپا کردم؛ ولی همیشه دغدغه من درگیر کردن مخاطب به طور خاص بوده است، یعنی دیدن هر اثر علاوه بر جنبه زیبایی شناختی تلنگر و تاملی برای مخاطب باشد.
بیگی در خصوص آثارش گفت: در این نمایشگاه سی چهره و آدم نمایش داده شده است که همگی جلوه و بازتابی است از انسان هایی که در جامعه و اطراف ما زندگی می کنند و با آن ها غریبه نیستیم.
وی با بیان اینکه سبک او یکی تازه و متفاوت است، گفت: پنج سال است که در زمینه هنرهای مفهومی کار می کنم و تمام عروسک های این تمام چهره ها و عروسک های این نمایشگاه چهره هایی غیر معمول دارند و بیشتر یک کاریکاتور هستند تا در غیر جدی بودن ظاهر خود، به مسئله جدی ای اشاره کنند.
بیگی افزود: تمام این آثار را با ضایعات و مواد دورریختنی اطرافم چون جوراب، تکه های پارچه، دگمه و قطعه های سوخته الکتریکی و … درست کرده ام.
وی ادامه داد: من سعی کردم هر شخصیت را در قالب یک نام معرفی کنم نامی که موید آنچه در اندیشه و نگاه من نسبت به آن اثر بود، البته این نام ها بیشتر نام هایی غیرواقعی هستند مانند «داغونه جون» یا «خورپا» در واقع نام هایی که نخواهد به طور مستقیم فرد یا افرادی را نشانه برود بلکه اشاره ای تلویحی به آن باشد.
بیگی اظهار کرد: همین نگاه و تلاش برای عرضه هنری که بتواند آینه ای از اجتماع باشد و در انسان های امروز را بیان کند مرا به سوی ابداع این سبک هدایت کرد.
وی گفت: برای من مخاطب عام هم مهم بود برای همین این سبک را انتخاب کردم و خوشبختانه مورد توجه مخاطب خاص و عام بوده است.
بیگی ادامه داد: یک ایده و هنر جدید و متفاوت بیشتر می تواند مخاطب را نسبت به مسائل اطراف حساس کند و در واقع هنر است که هم می تواند آنچه در اجتماع رخ می دهد را به طور غیر مستقیم نشان دهد و حتی می تواند راهکار ارائه دهد و این ظرفیت را دارد و بعنوان یک رسانه فعال اثر بخشی بیشتری نسبت به روش های معمول چون همایش ها و برنامه های آموزشی داشته باشد.
خالق این آثار تاکید کرد: این واقعیت ثابت شده ایست که هنر یک زبان مشترک در تمامی جهان است یعنی هر اثر هنری می تواند در هر جای دنیا خوانش شود و هر مخاطب برداشت خود را از آن داشته باشد.
وی در پاسخ به اینکه چرا علاوه بر عنوان هر اثر توضیحی دارد، گفت: من برداشت خود از اثری که خلق کرده ام را نوشته ام و کنار هر عروسک آورده ام؛ ولی این بدان معنا نیست که بخواهم نگاه خود را به مخاطب القا کنم در واقع این نگاه من است که در تضارب با نگاه مخاطب قرار می گیرد زیرا هنر در ذات خود آزاد است ولی من حرف خودم را بیان کردم مخاطب نیز می تواند موافق باشد یا مخالف یا چیزی به برداشت من اضافه کند.
بیگی ادامه داد: من تمام تلاشم آوردن نگاه روانشناسی و جامعه شناسی در کنار هنر بوده البته این نکته که هنر در دل خود تمام این موارد را دارد بدیهی است؛ ولی گاه در بعضی آثار این موضوع برجسته تر است و برای من نگاه به معضلات و آسیب های اجتماعی و تاثیرات روانی آن اهمیت خاصی داشت.
وی گفت: من در زندگی روزهای مختلفی را سپری کرده ام ولی الان ایده ام این است که زندگی فقط تجربه روزهای خوب و بد نیست بلکه فرصتی برای لذت بردن از توانایی هاست و برای من این توانایی دنیای هنر است.
بیگی افزود: از آنجاییکه اتفاق های فرهنگی و هنری در شهر ما کم است من ترجیح می دهم که نمایشگاه های خود را بیشتر در اراک برگزار کنم حتی با وجود مخاطب کم و شهر های دیگر اولویت بعدی من هستند.
این هنرمند اضافه کرد: هم اکنون در حال آماده سازی آثاری با این سبک از هر ملت و کشوری هستن یعنی هر عروسک نمادی از یک کشور تا نمایشگاهی بین المللی در فرانسه برگزار کنم.
نمایشگاه «زیر پوست شهر» نوزدهم تا بیست و دوم تیر در فرهنگسرای آیینه برپا بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.