گزارش عملکرد مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه ۲۱۰ خانه و مؤسسه قرآنی در استان مرکزی فعالیت می‌کند از رتبه نخست استان مرکزی در طرح کشوری نور باران خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان نهادی برخاسته از بطن انقلاب وظیفه دارد که آموزه‌های دینی را به‌صورت منسجم و با ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه ترویج و در جامعه انتشار دهد.

به‌سبب اهمیت رسالت فعالیت‌های تبلیغات اسلامی و تأثیر آن بر روند دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی میزبان “حجت الاسلام صفر قربانپور” مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بود تا ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این خبرگزاری، در مصاحبه‌ای تفصیلی درباره فعالیت این مجموعه در استان مرکزی با‌ خبرنگاران تسنیم به‌گفت‌و‌گو بنشیند.

مشروح گفت‌و‌گوی تفصیلی “حجت الاسلام صفر قربانپور” مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: عمده ترین رسالت سازمان تبلیغات اسلامی چیست؟

حجت الاسلام قربانپور: یکی از اولویت‌های مهم در سازمان تبلیغات اسلامی ساماندهی مبادی و جریان‌های سنتی است که برای این کار اعزام مبلغ به نقاط یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های آنان به شمار می‌آید که سامانه سجام درواقع نظم بخشیدن به اعزام مبلغان را به‌عهده دارد و افراد می‌توانند از طریق این سامانه ورود و خروج مبلغان در نواحی مختلف را پیگیری کنند.

ما سعی می‌کنیم که بخشی از مباحث خود را از طریق مردم به بدنه جامعه منتقل کرده و کنار فعالیت‌های انجام‌شده جریان‌دهی و ساماندهی فعالیت‌های مذهبی را انجام دهیم.

تسنیم: فعالیت‌های تبلیغات اسلامی در حوزه مربوط به قرآن چیست؟

حجت الاسلام قربانپور: به‌سبب اهمیت موضوع قرآن و قرآن‌آموزی سازمان تبلیغات اسلامی به‌صورت مستقل و جداگانه دارای سازمان دارالقرآن است که به امور قرآنی رسیدگی و فعالیت‌های این حوزه را ساماندهی می‌کند.

ترویج و رشد تخصصی مباحث و موضوعات قرآنی از جمله اهداف اصلی این سازمان است که سعی دارد با ارائه مباحث آموزشی مستحکم به این مهم دست یافته و سبب ارتقای فرهنگ قرآنی باشد.

ارائه آموزش‌هایی نظیر روخوانی، تندخوانی، تجوید و غیره در میان اقشار و گروه‌های مختلف جامعه و همچنین رده‌های سنی گوناگون نشان از رویکرد فنی و تخصصی این سازمان دارد.

در استان مرکزی نزدیک به ۱۷۰ خانه قرآن و ۴۰ مؤسسه قرآنی مشغول به فعالیت‌های مختلف بر اساس محورهای قرآنی هستند که وجود این تعداد از مراکز قرآنی نشان دهنده رشد مباحث مربوط به این حوزه است.

استان مرکزی در بحث مربوط به موضوعات قرآنی روند روبه رشدی نسبت به برخی از استان‌ها داشته و توانسته هماهنگی مطلوبی را میان مؤسسات قرآنی دارای مجوز از سوی سازمان و دارای مجوز و نیز از سوی دیگر تشکیلات به وجود بیاورد و نیروهای قرآنی را کنار هم قرار دهد.

این نکته بارز است که اگر مجامع قرآنی کنار یکدیگر قرار بگیرند و به‌صورت یکپارچه فعالیت داشته باشند می‌توانند با ظرفیت‌هایی که دارند بحث‌های حمایتی و اقدامات بزرگی را انجام دهند.

برگزاری مراسم جزء‌خوانی قرآن کریم در مصلای بیت‌المقدس در ایام ماه مبارک رمضان با حضور اقشار مختلف جامعه و زنان و مردان نمونه‌ای از این هماهنگی است که توانسته هم‌افزایی مطلوبی را ایجاد کند.

با توجه به ظرفیت فروان موجود در فضاهای مجازی یکی دیگر از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی پرداختن به این فضا و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن در راستای مربوط به موضوعات قرآنی است.

این سازمان سعی دارد با بهره‌گیری از ابزارهای مدرن و امروزی به‌همراه تلفیق با امور سنتی بتواند مباحث مختلفی را در زمینه‌های قرآنی دنبال و علوم مربوط به این حوزه را در میان جامعه پراکنده کند.

تسنیم: از عناوین کسب‌شده تبلیغات اسلامی استان مرکزی در بحث مربوط به قرآن بگویید؟

حجت الاسلام قربانپور: استان مرکزی در اجرای طرح نور باران با بهره‌مندی و مشارکت خیّران قرآنی توانست در دو سال متوالی ۹۳ و ۹۴ رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده و سبب افتخار آفرینی برای استان شود.

در سال ۹۳ تعداد ۳۵هزار جلد مصحف شریف قرآن کریم و سال ۹۴ نیز ۱۵هزار جلد توسط خیران استان مرکزی چاپ شد که به‌دنبال آن توانستیم رتبه نخست را به خود اختصاص دهیم.

این طرح به‌صورت کشوری انجام شده و خیران با هزینه‌های خود اقدام به چاپ مصحف شریف می‌کنند که استان‌های مختلف براساس ظرفیت‌های مربوط به خیران خود در این طرح شرکت می‌کنند که حضور چشم‌گیر خیران و نیکوکاران قرآنی ظرفیت‌های این استان را نشان داد.

خوشبختانه استان مرکزی در بحث مشارکت خیران در حوزه‌های مختلف همواره پرونده‌های خوبی را از خود ثبت کرده و حضور آنان در مجامع خیران قرآنی نیز همواره مشهود بوده است.

تسنیم: فعالیت تبلیغات اسلامی استان مرکزی در حوزه مربوط به هیئات مذهبی چگونه است؟

حجت الاسلام قربانپور: استان مرکزی استانی عموماً مذهبی است و در بحث مربوط به هیئات مذهبی پرونده خوبی را دارد و در واقع آنان را می‌توان به‌عنوان لشکر فرهنگی و نیروهای فرهنگی حاکمیت نظام انقلاب اسلامی دانست و به‌تعبیر بهتر و ساده‌تر هیئت‌های مذهبی افسران جبهه فرهنگی هستند که با عملکرد خود به‌دنبال تعقیب منویات مقام معظم رهبری هستند.

البته ایام مربوط به سوگواری‌ ائمه اطهار نظیر ماه محرم زمانی است که هیئات مذهبی بیشترین عملکرد خود را منعکس می‌کنند و بیشترین عملکرد خود را در ایام و موقعیت‌های عزاداری و سوگواری نشان می‌دهند.

در مجموع ۲هزار هیئت دارای پرونده در استان مرکزی وجود دارد که به‌صورت مردمی درحال فعالیت هستند اما هدایت، برنامه ریزی و نظارت آن به‌عهده تبلیغات اسلامی است.

درحال حاضر هیئت‌های مذهبی استان عمده فعالیت‌های خود را به‌سمت اجتماعی کردن برنامه‌ها و عملکرد خود سوق داده‌اند که برگزاری اجتماع بزرگ آنها نمونه‌ای از این فعالیت‌ها است.

موضوع همگرایی یکی از مباحث مهم در هیئات مذهبی است که به‌منظور نیل به این هدف انتخاباتی به‌صورت عمومی برگزار می‌شود تا بتوان از جزیره‌ای عمل کردن آن پرهیز کرد.

به‌صورت قانونی هر۴سال یک بار انتخابات برگزار شده و نماینده منتخب از سوی شورای هیئات مذهبی انتخاب می‌شود که کنار این موضوع جلسات توجیهی فراوانی نیز برگزار می‌شود که در نهایت بتوان به همگرایی مورد نظر دست پیدا کرد.

تسنیم: موضوع پرداختن به آموزش چه‌میزان در ردیف اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی بوده است؟

حجت الاسلام قربانپور: موضوع آموزش و ارائه مباحث تخصصی به قرآن آموزان یکی از اولویت‌های مهم ما در سازمان است و از اهداف مهم ما رشد امور به‌صورت تخصصی و ارائه مفاهیم لازم از طریق آموزش است.

در شرایط امروز جامعه و وجود هجمه‌های فرهنگی اعمال شده از سوی دشمنان نیاز است مفاهیم قرآنی از طریق آموزش‌های تخصصی به افراد و اقشار مختلف جامعه منتقل شده و در واقع فرهنگ قرآنی ترویج پیدا کند.

با توجه به مسائل مطرح شده در حوزه آموزش‌های تخصصی هفته گذشته با سپاه استان مرکزی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم که به‌دنبال آن بتوانیم دوره آموزش‌یار قرآن کریم را برگزار کنیم.

کار ویژه ما در استان مرکزی منعکس شدن به‌روی ایجاد هم‌افزایی جشنواره‌های مربوط به قرآن کریم است که برگزاری جشنواره گل‌های محمدی و فاطمی با مشارکت ۲۰ دستگاه در هشت شهرستان در حال برگزاری است.

درواقع ما به‌دنبال این هستیم که با بهره‌مندی از ارکانی همچون کارگاه‌های آموزشی، نخبه‌پروری، مهارت‌های قرآنی و با دنبال کردن جریان انبساط عمومی قرآن را با شیوه‌های مختلف در جامعه نهادینه کنیم.

درحال حاضر دو نفر نخبه قرآنی دارای مدرک در استان مرکزی تربیت شده‌اند که مباحث مربوط به قرآن و مفاهیم قرآنی را انجام می‌دهند که بی‌شک وجود این نفرات مایه فخر برای استان مرکزی است.

ما به‌دنبال این هستیم که جلسات توسعه‌ای قرآن کریم را فعال‌تر کرده و بتوانیم اقدامات گسترده‌تری را در راستای شناسایی چهره‌ها و استعدادهای قرآنی داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم آموزه‌های قرآنی را در جامعه گسترش دهیم.

تسنیم: در ارتباط با حوزه روحانیت چه اقداماتی در استان مرکزی انجام گرفته است؟

حجت الاسلام قربانپور: در بحث روحانیت ما در سال ۹۴ توانستیم تعداد ۱۵۰۰ نفر از مبلغان روحانی را به مناطق مختلف استان مرکزی اعزام کنیم که بخشی از این اعزام‌ها از مبادی حوزوی انجام گرفت و حوزه‌های علمیه نیز کنار این موضوع طرح هجرت را برگزار کردند و بخشی دیگر نیز به‌صورت دائمی در آستان‌ها استقرار دارند.

یکی از نکات قابل توجه این است که ما کنار نیروهایی که در قالب روحانی به این مناطق اعزام کردیم علاوه بر مباحث دینی قرار است که فعالیت‌های تبلیغی و کار در حوزه جوانان نیز انجام شود.

شرایط کنونی جامعه به‌شکلی ویژه است و باید همه سازمان‌ها و ارگان‌های تبلیغاتی و آحاد جامعه براساس خط ارزشی و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی را تعقیب کنیم و به‌دنبال این باشیم که باور اعتقادی جامعه را افزایش دهیم.

جمهوری اسلامی تنها حاکمیت مردم‌سالاری است که دارای ساختار است که مبنای مردم‌سالاری دینی در آن دستورات قرآن کریم و سفارشات پروردگار است و اگر ما بتوانیم این ساختار را به سرمنزل مقصود برسانیم درواقع برای حکومت مهدویت بسترسازی کرده‌ایم.

کوچک‌ترین خدشه‌ای به بدنه حاکمیت گناهی نابخشودنی است و اگر اسلام و حاکمیت اسلامی ضربه بخورد و کارآمدی خود را نشان ندهد درواقع موجب تأخیر در نظام مهدویت می‌شود و همه باید بدانند که کاری نکنند که با رفتار خود سبب خدشه به نظام شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.