ساماندهی تهدیدهای تالاب میقان اراک،نقشه راه هدفمند و همکاریهای اصولی می طلبد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی گفت: ساماندهی تهدیدهای تالاب کویری میقان اراک به عنوان یک سرمایه طبیعی ارزشمند، نقشه راه هدفمند و همکاری های اصولی همه بخش ها را می طلبد.

عزیز فیلی روز چهارشنبه در نشست بررسی مخاطرات تالاب کویری میقان اراک افزود: آسیب ها و مخاطرات تالاب کویری میقان به راحتی مشهود است، و باید به فوریت تدابیر پیشگیرانه از سوی دستگاه های متولی انجام شود.
وی ادامه داد: یکی از تهدیدهای این زیستگاه طبیعی نحوه برداشت ماده معدنی سولفات سدیم از حوزه این تالاب است که اعتراض های سمن ها و مردم را در پی داشته و باید با مطالعات علمی روش های کارشناسی و ارزیابی این موضوع صورت بگیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی اضافه کرد: تالاب کویری میقان در حاشیه کلانشهر اراک واقع شده و تاثیر مستقیم بر آب و هوا و اقلیم این منطقه دارد و حیات این تالاب با کیفیت زیست مردم اراک گره خورده و به همین منظور مدیریت آن و مهار پیدیده ریزگرد محلی امری مهم است.
وی گفت: نباید اجازه داده شود که تالاب کویری میقان اراک که میزبان ۱۵ درصد از گونه های پرندگان و ۷۳ گونه مهم گیاهی است رو به نابودی برود و برای این مهم همکاری دستگاه های دولتی و مردم منطقه در مدیریت تالاب ضروریست.
وی با بیان اینکه شرکت معدنی املاح ایران با راه اندازی مرحله دوم تولید، سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن سولفات سدیم از تالاب کویری میقان استخراج می کند گفت: شرایط فعلی و تهدیدهای تالاب میقان ایجاب می کند تا این افزایش تولید بررسی کارشناسی شود و در صورت آثار منفی باید با پروانه اولیه ۶۰ هزار تن در سال فعالیت کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی افزود: بر اساس آمارهای رسیده بیش از دو هزار چاه غیر مجاز در اطراف تالاب و کویر میقان حفر شده که تاثیر مستقیم بر افت سطح آب زیرزمینی منطقه دارد و در نتیجه آن خشک شدن تالاب است که شرکت آب منطقه ای شهرستان اراک باید نسبت به تصمیم عاجل برای این چاه ها اقدام کند.
وی بیان کرد: بیش از ۲۲۰ بند خاکی در مسیر رودخانه های منتهی به تالاب کویری میقان ایجاد شده که مانع ورود آب باران به این تالاب می شود و نیاز است تا شرکت آب منطقه ای در این حوزه نیز با ظرافت های کارشناسی اقدام کند.
دادستان اراک نیز در این نشست خواستار تعیین تکلیف سهمیه برداشت ماده معدنی و پروانه شرکت املاح معدنی شد و گفت: تنها با روشن شدن شرایط می توان در صورت مشاهده هر نوع تخلف از این شرکت، اقدامات قانونی را انجام داد.
فرشید محمدطاهری افزود: ارزیابی دقیق پروانه بهره برداری مرحله دوم شرکت املاح معدنی باید انجام شود و اگر این شرکت مخاطرات زیست محیطی دارد با متندات علمی و روشن به مقامات کشوری گزارش داده شود.
وی اظهار کرد: میزان خسارت های وارد شده احتمالی از سوی شرکت املاح معدنی ایران به تالاب کویری میقان نیز باید فهرست بندی علمی و دقیق شود و در صورت اثبات مسئولان این شرکت در راستای جبران خسارت ها اقدامات موثر انجام دهند.
دادستان اراک اظهار کرد: تالاب کویری میقان اراک می تواند به بهترین پارک گردشگری تبدیل شود تا هم از این طریق گامی در راستای ایجاد اشتغالزایی برداشته شود و حیات این تالاب برای نسل های آینده حفظ شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: آن چیزی که از نظر محیط زیست به عنوان مشکل حقوقی مطرح است، تمدید پروانه شرکت املاح معدنی ایران و رعایت نشدن اصل ۵۰ قانون است که مشکلات زیادی را به دنبال داشته است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: شرکت املاح معدنی ایران در ۱۰ سال اول مجوز برداشت ۱۸۰ هزار تن را در سال داشته و در سال ۹۰ مجوز ۶۰۰ هزار تن در سال را داشته اما بر اساس مستندات کتبی این شرکت دو برابر مجوز برداشت ماده معدنی از سطح تالاب میقان می کند.
وی بیان کرد: بر اساس آمارهای رسیده شرکت املاح معدنی ایران همه حق برداشت خود را تا سال ۱۳۸۹ برداشت کرده است.
تشکیل یک کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان استانداری مرکزی، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان صنعت، معدن و تجارت، آب منطقه ای اراک، دادستانی، اطلاعات و مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران برای پیگیری های مجدانه در خصوص پروانه برداشت و میزان برداشت شرکت تا کنون و فهرست بندی خسارت های وارده و برآورد ریالی خسارت ها مهترین مصوبه این نشست بود.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد شده و این دریاچه فصلی است و از منابع مقطعی منطقه تغذیه می شود.
با گرم شدن هوا، هر ساله شدت تبخیر آب از دریاچه تالاب میقان به گونه ای است که در اردیبهشت تا اواخر خرداد خشک شده و با کوچکترین وزش باد به کانون ریزگرد و غبارآلودگی شهر اراک تبدیل می شود.
سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل پاییز به تالاب کویری میقان اراک مهاجرت می کنند که یکی از گونه های شاخص آن که تحت حفاطت بین المللی نیز هست درنای خاکستری است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.