رییس کل دادگستری: بررسی وضعیت کانون‌های فساد از اولویت‌های استان مرکزی

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: نباید اجازه داد کانون های فساد در جامعه رشد کرده و تقویت شوند، ما با استفاده از تمامی ظرفیت و با سرعت و جدیت با این معضل برخورد خواهیم کرد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی در شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب استان مرکزی با دستور کارهای ساماندهی تکدی‌گران و کارتن‌خواب‌ها در سطح شهرستان اراک گفت: شرح وظایف تمامی دستگاه‌هایی که به نوعی با مشکلات اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند باید مورد توجه قرار گیرد و برای آنان ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه فعالیت در امور اجتماعی و فرهنگی باید با دقت هرچه تمام‌تر انجام شود، بررسی وضعیت کانون‌های فساد در استان را یکی از اولویت‌ها خواند و تصریح کرد: نباید اجازه داد این مراکز در جامعه رشد کرده و تقویت شوند، ما با استفاده از تمامی ظرفیت و توان خیلی سریع و جدی با این معضل برخورد خواهیم کرد.

عبداللهی با اشاره به اینکه کودکان خیابانی باید با محوریت بهزیستی جمع‌آوری شوند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود، اظهار کرد: نیروی انتظامی باید با در اختیار داشتن نیروهای آموزش دیده با مشکل زنان تکدی‌گر و … برخورد کند.

وی در ادامه بر لزوم غربالگری و تفکیک تکدی گران سالم از مبتلایان به بیماری‌های خاص تأکید کرد و افزود: جذب سرمایه‌های سرگردان و استفاده از ظرفیت خیرین نیک اندیش در رفع این مشکل به ما کمک می‌کند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی از حس ترحم مردم بویژه بانوان به تکدی‌گران ابراز نارضایتی کرد و گفت: برای رفع این مشکل باید فرهنگ‌سازی درست از طریق صدا و سیما و دیگر فعالان حوزه اجتماعی و فرهنگی صورت پذیرد.

عبداللهی گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی مقوله‌ای با نام آزادی حرام و نامشروع وجود ندارد، ما انقلاب کرده و احکام قرآنی و اسلامی را پیاده کردیم تا شاهد بروز فساد و فحشا در جامعه نباشیم، وجود افراد با مشکلات اخلاقی وظیفه ما را چندین برابر می‌کند و برای رفع این مشکل و هدایت افراد باید از روش‌های تأثیرگذار مانند استفاده از افراد دارای نفوذ کلام بهره برد.

وی با بیان این مطلب که برخی نوجوانان و کودکان دست به تکدی‌گری می‌زنند، از سازمان بهزیستی خواستار ورود با جدیت بیشتر در این زمینه شد و افزود: امید است با حضور سازمان بهزیستی شاهد تکدی‌گری کودکان خیابانی نباشیم.

عبداللهی با اشاره به لزوم حضور کارشناسان مذهبی جهت رفع مشکل تکدی‌گری در جامعه، اظهار کرد: بدون شک اگر وظایف سازمانی هر دستگاه‌ تحت عنوان شرح وظایف ابلاغ شود شاهد کاهش آمار تکدی‌گران خواهیم بود، کاهش آمار در این حوزه نیز به کاهش آمار سرقت، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر، بزهکاری و … منتج خواهد شد.

راه‌اندازی مددسرا راهکار کاهش آمار تکدی‌گران

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب استان مرکزی نیز بررسی وضعیت جرائم حوزه خشونت و ارائه راهکار جهت کاهش پنج درصدی شقوق خشونت را از دستور کارهای مهم دانست که باید پیگیری شوند.

عباس قاسمی با بیان این نکته که در حوزه افراد کارتن‌خواب و رفع این مشکل اجتماعی باید راهکارهای عملی و علمی لحاظ شود، اظهار کرد: تکدی‌گری یکی از مشکلاتی است که در سطح شهرستان اراک قابل مشاهده است و کماکان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنیم که امیداریم با همکاری بین دستگاهی این مشکل رفع شود.

قاسمی با اشاره به اینکه با افزایش تکدی‌گران چهره شهر برهم خورده و از نظر بُعد امنیتی نیز دچار مشکل خواهیم شد، تصریح کرد: متکدیان گاهی دچار سرقت نیز خواهند شد و گاهی با رخ‌دادن تصادف هم خود و هم دیگران را به زحمت خواهند انداخت؛ از این رو سعی داریم با ارائه راهکارهایی چهره شهر را از افراد متکدی خالی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و تجهیز مددسرا در کاهش آمار تکدی‌گران کمک خواهد کرد، اما اجرای این راهکار نیاز به حمایت تمامی دستگاه‌های مرتبط در حوزه این مشکل دارد، تمامی دستگاه‌ها از جمله بهزیستی، دستگاه قضا، کمیته امداد امام خمینی(ره)، مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری باید کمک کنند تا این مشکل رفع شود.

این مقام مسئول در ادامه جذابیت تکدی‌گری برای مرتکبان آن را یکی از عوامل دست نکشیدن از این عمل ناپسند دانست و اظهار کرد: جذابیت این عمل برای آنان آنقدر دلچسب است که حاضرند آبروی خود را زیرپا بگذارند، اما از این عمل دست برندارند، برای رویارویی با این مشکل باید عزمی جدی و همگانی صورت پذیرد، با جدیت در اجرای قوانین و شدت مجازت‌ها قطعاً از جذابیت این عمل برای افرادی متکدی کاسته خواهد شد.

قاسمی با اشاره به این مطلب که باید کاری کنیم تا تکدی‌گران احساس ناامنی کنند، افزود: با ورود شهرداری، فرمانداری و نیروی انتظامی و جدیت در این امر، متکدیان احساس خطر کرده و چندگام عقب‌تر خواهند رفت، جهت رفع این مشکل انجام وظایف سازمانی بسیار حائز اهمیت است چراکه اگر متکدیان در مددسرا حضور پیدا کنند می‌توان با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط آنان را به دستگاه‌های ذیربط مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، مراکز بهداشت و … ارجاع داد.

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و جاذبه‌زدایی یکی از راهکارهایی است که باید با جدیت عملیاتی شوند، اسناد بالادستی که توسط مقام معظم رهبری تشریح شده است باید به دقت بررسی شده و مباحث پیشگیری در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

لزوم شناسایی افراد با بیماری‌های خاص

به گزارش ایسنا؛ حسین بختیاری فرماندار اراک نیز از نامناسب شدن چهره شهر به واسطه وفور فعالیت متکدیان ابراز نارضایتی کرد و افزود: باید با همکاری و مساعدت دستگاه‌های فعال در این حوزه مشکل پیش رو را از ریشه حل کنیم.

وی با اشاره به این نکته که کارتن‌خواب‌ها مشکلات زیادی را برای مجموعه ما به همراه دارند و حتی این مهم بر ورود مسافران نیز تأثیرگذار خواهد بود، گفت: تکدی‌گری یکی از ناهنجاری‌های مهم تلقی می‌شود که باید مورد توجه بیشتر مسئولان امر واقع شود.

بختیاری بر لزوم شناسایی متکدیان مبتلا به بیماری‌های خاص تأکید کرد و گفت: بررسی وضعیت جسمی، روحی و روانی و انجام آزمایشات لازم بر روی متکدیان کمک می‌کند تا ما در ساماندهی آنان و ارجاع به دستگاه‌های ذیصلاح سریع‌تر اقدام کنیم.

وی با اشاره به ساخت و تجهیز مددسرا افزود: هماهنگی بین دستگاهی کمک می‌کند تا از این مرکز نهایت بهره را ببریم، وجود NGOهای موفق و کارشناسان حاضر در مؤسسات مردم نهاد می‌توانند ما را در اجرای برنامه‌ها و رسیدن به هدف متعالی یاری رسانند.

شناسایی ۳۲۹ متکدی در شش ماه نخست سال ۹۴/ بیش از ۶۰ درصد تکدی‌گران ناتوان ذهنی هستند

بنابراین گزارش؛ غلامرضا فتح‌آبادی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز گفت: شهرداری طبق قانون و ضوابط مکلف است نسبت به شناسایی تکدی‌گران اقدام کرده و با همکاری نیروی انتظامی به جمع‌آوری آنان اقدام کند.

وی به شناسایی ۳۲۹ متکدی در شش ماه نخست سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۸۶ نفر زن بودند، این آمار در شش ماه دوم سال گذشته ۱۲۷ نفر است که ۵۰ نفر از آنان را زنان تشکیل دادند.

فتح‌آبادی در ادامه سخنان خود مباحث فرهنگی و تقویت زیرساخت‌ها را از اولویت‌ها برشمرد و تصریح کرد: باید فرهنگ گداپروری را تغییر دهیم، مادامی که مردم ما افراد متکدی را مورد حمایت قرار داده و به آنها به دیده ترحم نگاه می‌کنند، نمی‌توان انتظار رفع مشکل داشت.

وی نصب بنر در سطح معابر و چهارراه را یکی از اقدامات جهت آشنایی مردم با مفاد آیین‌نامه مبارزه با تکدی‌گری و عدم حمایت آنان دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مدارس و رسانه در عرصه‌های مختلف صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات می‌تواند ما را در رفع این مشکل کمک کند.

فتح‌آبادی احداث بانک جامع تکدی‌گران را مهم ارزیابی کرد و مشکل دیگر افراد تکدی‌گر را تأمین معیشت خواند و گفت: بیش از ۶۰ درصد تکدی‌گران ناتوان ذهنی هستند، برخی دیگر بی‌سرپرست یا معلول جسمی هستند، لذا باید برای رفع این مشکل همکاری بیشتری با حوزه‌های کمیته امداد، بهزیستی و مراکز بهداشتی صورت گیرد.

وی با بیان این نکته که کمتر شاهد تکدی‌گری در قالب شبکه‌های حرفه‌ای هستیم، افزود: برای رویارویی با این مشکل برخورد ایجابی نمی‌توان انجام داد، مشارکت دستگاه‌های عضو ستاد و برگزاری جلسات ماهیانه کمک می‌کند تا این معضل برطرف شود.

به گزارش ایسنا؛ مدیرکل سازمان بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: افراد تکدی‌گر را معتادین، معلولین و زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که غربالگری و تفکیک افراد می‌تواند به رفع مشکل سرعت بخشد.

بهروز رفیعی از آمادگی این سازمان جهت مشارکت در امر جمع‌آوری تکدی‌گران خبر داد و افزود: ما این آمادگی را داریم که به محض جمع‌آوری آنان را به مراکز توانبخشی تحویل دهیم یا اگر خانواده‌ای دارند آنان را به خانواده‌هایشان تحویل دهیم از این رو هرجا این نیاز احساس شد باید اطلاع داده شود تا نیروهای خود را اعزام کنیم.

لزوم مشخص شدن متولی پیشگیری از افزایش تکدی‌گری در جامعه

به گزارش ایسنا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک مشکل تکدی‌گری را یک مشکل جهانی خواند و تصریح کرد: تقریباً در تمامی دنیا با این مشکل درگیر هستند، اما برای رفع آن چاره‌اندیشی کرده‌اند. تکدی‌گری معلول برخی علت‌هاست که اگر آنها را درمان کرده و ریشه‌ای عمل کنیم قطعاً با موفقیت روبرو خواهیم شد.

دکتر حسن طاهراحمدی بر لزوم ریشه‌ای عمل کردن و خشکاندن این معضل به طور اساسی تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی قطع ریشه تا حدی سخت است، اما با همکاری و بررسی علل می‌توانیم درست عمل کرده و از افزایش افراد متکدی جلوگیری کنیم.

طاهراحمدی اجبار، فقر و از هم پاشیدگی شیرازه زندگی را از علل اصلی تکدی‌گری بیان کرد و گفت: باید این موارد و ریشه علل وقوع این مشکلات حل شود تا شاهد رشد این افراد در جامعه نباشیم.

وی بر لزوم مشخص شدن متولی امر پیشگیری از افزایش تکدی‌گری در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر دستگاه‌های مرتبط وظیفه سازمانی خود را به درستی انجام دهند، دیگر شاهد تکدی‌گری نخواهیم بود و چهره شهر به چهره‌ای سالم تبدیل می شود.

طاهراحمدی با ابراز نگرانی از ازدیاد فحشا در جای جای شهر، بیان کرد: در ۲۰ سال گذشته کانون‌های فساد و تکدی‌گری در خارج از شهر وجود داشت، اما با گذر زمان به داخل شهرها کشیده شده است که باید کار شناسایی در خصوص این افراد با سرعت بیشتری دنبال شود تا شاهد بروز مشکلات اخلاقی نباشیم.

وی بابیان اینکه شیوه تکدی‌گران تغییر کرده و باید مراقب آسیب‌های آن نیز باشیم، تصریح کرد: قبل از اینکه بخواهیم به درمان ریشه‌ای بپردازیم باید شاخه‌ها را درمان کنیم، البته درمان شاخه‌ها مسکن است و در درازمدت جواب نخواهد داد.

به گزارش ایسنا؛ شهریار فولادوند مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: فعالیت و ریشه‌کنی فعالیت تکدی‌گری در شهر و استان و حتی کشور باید از مرحله پیشگیری آغاز شود، اولین مرحله برای مبارزه با این مشکل این است که دانش‌آموزان را نسبت به تبعات این امر آگاه کرده و دانش‌آموزانی که احتمال می‌دهیم چند صباحی دیگر ممکن است در ورطه این مشکل قرار گیرند، حمایت کرده و اجازه ورود به این عرصه را ندهیم.

وی با بیان اینکه نباید از نابسامانی وضعیت برخی از دانش‌آموزان غافل شد و از فلسفه پیشگیری باز ماند، اظهار کرد: به منظور جلوگیری از این معضل آموزش و پرورش علیرغم اینکه تکلیفی در مراقبت از دانش‌آموزان ندارد، اما ایجاد دو خوابگاه دانش‌آموزی برای دختران و پسران در دستور کار دارد که امید است با کمک خیرین نتیجه دهد.

بنابراین گزارش؛ مصوب شد در نشست بعدی این مجموعه راهکارهای علمی و عملی در راستای کاهش آمار تکدی‌گران و کارتن‌خواب‌ها ارائه شده و در خصوص راهکار جهت کاهش پنج درصدی شقوق خشونت نیز طرح نظر شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.