بردهای سنجش آلودگی هوای اراک کالیبره نیستند

مدیر عامل خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی عدم رسیدگی به تابلوهای سنجش آلودگی هوا در اراک که سبب نمایش اطلاعات نادرست در خصوص وضعیت آلاینده‌های موجود در هوای اراک می‌شود را سبب بی‌اعتمادی مردم به سازمان حفاظت محیط زیست دانست.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، سیاوش آقاخانی دکترای محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با تاکید بر این نکته که شبکه پایش آلودگی هوا تنها ابزار در اختیار جهت بررسی وضعیت آلودگی هواست، بیان کرد: این شبکه شامل ایستگاه‌ها و تابلوهای سنجش است که متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی اطلاعات صحیحی از این طریق در اختیار قرار نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه اراک ادامه داد: به دلیل کمبود اعتبار و نیروی انسانی تابلوهای سنجش آلودگی هوای اراک مشکلات دوره‌ای دارند و به عنوان نمونه برد میدان حافظیه چند روزی وجود آلاینده ازن هوای اراک را در حالت خطرناک نشان می‌داد که آماری اشتباه است.

وی کالیبره نبودن بردهای سنجش آلودگی هوا را دلیل این امر عنوان کرد و افزود: اطلاعات حاصل از پایش آلودگی هوا مبنای تصمیم‌گیری‌های جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا و نیز، تصمیم‌گیری در خصوص واحدهای صنعتی آلاینده است، با اطلاعات ناقص و ناصحیح نمی‌توان تصمیمات مناسبی اتخاذ کرد.

مدیر عامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی خاطرنشان کرد: این امر همچنین سبب ایجاد رعب و وحشت در اذهان عمومی می‌شود و از طرفی ارائه اطلاعات نادرست از طریق بردها به مردم سبب بی‌اعتمادی آنها می‌شود.

آقاخانی با تاکید بر این نکته که مردم به اطلاعات حاصل از این بردها و در حقیقت به سازمان حفاظت محیط زیست اطمینان می‌کنند و عدم رسیدگی به بردهای سنجش آلودگی هوا و ارائه اطلاعات ناقص سلب اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی را در پی دارد، افزود: هزینه کالیبراسیون بردها باید طبق اصول مدیریتی در بودجه سالانه در نظر گرفته شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به ادعای ایرالکو مبنی بر اینکه به دلیل اقدامات این واحد صنعتی جهت رفع آلایندگی میزان آلودگی ناشی از فعالیت این شرکت کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این گفته تنها یک ادعاست آلاینده فلوئور حاصل از فعالیت این واحد صنعتی از ابتدا در پایش آلودگی لحاظ نشده و شبکه پایش آلودگی هوا مجهز به نشان دادن این آلاینده در هوای اراک نیست.

وی ادامه داد: دستگاه سنجش فلوئور تهیه شده و میزان وجود آلاینده فلوئور در هوای اراک مشخص خواهد شد. در کنار این مسئله باید کالیبراسیون بردهای سنجش آلودگی هوا پیگیری شده و برای اذهان عمومی احترام قائل شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.