بررسی بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخابات در میزگرد ایرنا

تبلیغات نیز چون سایر مسائل اجتماعی از جنبه های گوناگونی برخوردار است و باید ها و نبایدهایی دارد که رعایت آنها تاثیر به سزایی در نیل به هدف دارد.
به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، اهمیت این مقوله به ویژه باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات سرنوشت ساز هفتم اسفند ماه، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) اراک را بر آن داشت تا باید ها و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی را در میزگردی به بحث و بررسی صاحبنظران و مسئولان بگذارد.

*** هدف تبلیغات
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی در این میزگرد گفت: نامزدهای انتخاباتی باید ابتدا مفهوم تبلیغات را برای خود روشن کنند و بدانند که هدف از تبلیغات آگاهی دادن به مردم برای انتخاب درست، معرفی نامزدها، شناساندن اهداف داوطلب برای حضور در مجلس، بیان شایستگی ها و ایجاد رقابت سالم بین نامزدهای انتخاباتی است.
شکرالله حسن بیگی افزود: متاسفانه برخی از نامزدهای انتخاباتی از فرصت تبلیغات در راستای تخریب نامزدهای دیگر اقدام می کنند که این اقدام ناشایست، قدرت انتخاب را از مردم سلب می کند و در بعضی مواقع مشکلات زیادی را به وجود می آورد.
وی با بیان اینکه فرصت یک هفته ای تبلیغات مجلس شورای اسلامی آن هم برای حوزه ای چون «اراک ، خنداب و کمیجان » که سه شهرستان را شامل می شود، بسیار کم است، اظهار کرد: با این حال این امر از مواد قانون است و همگان باید به آن تمکین کنند و اگر نیاز باشد در آینده اصلاحاتی در آن صورت پذیرد.

*** تفاوت تبلیغات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی با بیان تفاوتهای قانون تبلیغات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی اظهار کرد: ۱۱ ماده قانونی در خصوص تبلیغات نامزدهای خبرگان رهبری وجود دارد و وجوه گوناگون آن به صراحت مشخص شده است .
حسن بیکی توضیح داد: حساسیت این مجلس باعث شده تا قانونگذار دو هفته فرصت تبلیغات به نامزدهای انتخاباتی داده و نامزدها از طریق وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو و تلویزیون خود را به جامعه معرفی کنند ولی تبلیغات مجلس شورای اسلامی یک هفته تعیین شده است.
وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۱۹ قانون انتخابات باید کمیسیونی به ریاست استاندار و رئیس کل دادگستری، رئیس شورای نظارت بر انتخابات و مدیرکل صدا و سیما در استان تشکیل شود و برای چگونگی تبلیغات نامزدهای خبرگان در صدا و سیما تصمیم گیری شود.
وی ادامه داد: با تفویض اختیار از سوی استانداری مر کزی به ستاد انتخابات، این کمیسیون در استان تشکیل شده و بر اساس قرعه کشی وقت نامزدها برای معرفی خود وبرنامه هایشان در صدا و سیمای استان تعیین شد.

*** برخی از باید ها و نبایدهای تبلیغات نامزدهای خبرگان
وی با بیان اینکه استفاده از امکانات دولتی در هر صورت برای نامزدهای انتخابات ممنوع است، عنوان کرد: نامزدهای انتخاباتی باید توجه داشته باشند که الصاق پوسترها و یا عکس های انتخاباتی در مکان های عمومی از قبیل بیمارستان ها، مراکز درمانی، اتوبوس های شرکت واحد و بانک های ممنوع است و ماموران انتظامی وظیفه دارند در صورت مشاهده نسبت به معدوم کردن اقلام اقدام کنند و در صورتی که متخلفان مقاومت کردند می توانند آنان را جلب کنند.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: آثار تبلیغاتی از قبیل پوستر ها و عکس ها باید در اندازه یک متر در ۷۰ سانتیمتر باشد و نصب اقلام نیز باید در محل های مناسب باشد.

*** تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی در قانون
حسن بیگی بیان کرد: همچنین قانون انتخابات ۱۰ ماده را برای تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته که همه نامزدها مکلف به انجام آن هستند و در صورت تخلف و هر نوع قانون گریزی به محاکم قضایی معرفی می شوند.
وی اضافه کرد: در آیئنامه مصوب هیات دولت نیز ۱۷ مورد باید و ۲۰ مورد نباید برای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی لحاظ شده است .
وی عنوان کرد: چاپ تراکت ها در ابعاد ۱۵ در ۲۰ سانتیمتر، چاپ و توزیع زندگینامه، بروشور و کارت در اندازه ۱۵ در ۲۰ سانتیمتر، استفاده از عکس در تراکت، زندگینامه، جزوه، بروشور در ابعاد ۱۵ در ۲۰ سانتیمتر سخنرانی در محیط های غیر دولتی، ارسال و توزیع آثار تبلیغاتی مجاز از طریق شرکت پست در پاکت های بسته و بدون وجود آثار تبلیغاتی بر روی پاکت برای تبلیغات مجاز است
وی ادامه داد: همچنین اعلام نظر شخصیت ها در تائید نامزدها بدون ذکر نام و مسئولیت، انتشار مراتب حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز توسط نامزد نمایندگی به شرط وجود مستندهای مکتوب، تشکیل تنها یک ستاد انتخاباتی در مرکز بخش، شهرستان و هر یک از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ، نصب هر گونه تابلو که نشان دهنده ستاد تبلیغاتی نامزدها باشد، استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترک و برگزاری اجتماعات با اخذ مجوز از دیگر فعالیت های مجاز نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی است.
وی در خصوص مناطق شهرداری اراک و بحث پیش آمده در خصوص شهرداری بافت تاریخی این شهر نیز گفت: کلانشهر اراک دارای پنج منطقه شهرداری است و با بررسی ها ستاد انتخابات، بافت تاریخی یک منطقه محسوب نمی شود.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفا باید در مکان هایی که از سوی شهرداری یا دهیاری مشخص شده، نصب پلاکارد از سوی احزاب در راستای تشویق مردم برای حضور در انتخابات، تعبیه بلند گو در محل ستاد تبلیغاتی نامزدها و محل سخنرانی، تفکیک ستادهای به برادران و خواهران و استفاده از مکان ها و امکانات محلی برای الصاق اقلام تبلیغاتی بلامانع دانست .
وی همچنین در خصوص موارد غیر مجاز و نباید های تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از هر گونه پلاکارد، پوستر و دیوار نویسی، راه اندازی کاروان های تبلیغاتی و به کارگیری بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی، استفاده از عکس خارج از قالب تراکت، جزوه، زندگینامه، بروشور بیشتر از ابعاد ۱۵ در ۲۰ سانتیمتر، نصب و الصاق هر گونه اعلامیه و عکس و پارچه تبلیغاتی به طوری کلی به جز محل ستادهای تبلیغاتی و اعلام نظر شخصیت ها در تائید نامزد مذکور با ذکر عنوان و مسئولیت از مهمترین نباید های تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
حسن بیگی گفت: دایر کردن بیش از یک ستاد انتخاباتی در مراکز بخش ها، شهرها و شهرستان ها و هر یک از مناطق شهرداری، درج اعلام حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز بدون مستند مکتوب، نصب هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی اقشار و گروه ها مبنی بر حمایت از نامزدهای انتخاباتی بدون اعلام به هیات اجرایی، انتشار مطالب غیر واقعی مبنی بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین در مطبوعات، نشریات و خبرگزاری ها و تبلیغ علیه داوطلبان دیگر از دیگر نباید های تبلیغاتی انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
وی اظهار کرد: انجام فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه، استفاده از وسایل و امکانات دولتی، تبلیغ اعضاء هیات های اجرایی و نظارت انتخابات له یا علیه داوطلبان، تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی و نام مسئول به فرمانداری ، فعالیت تبلیغاتی کارمندان دولت در ساعاعت اداری، برگزاری و دعوت داوطلبان انتخاباتی از مردم برای شرکت در گردهمایی یا همایش قبل از زمان قانونی تبلیغات، معدوم نمودن آگهی تبلیغاتی مجاز نامزدهای دیگر، الصاق و نصب اعلامیه، عکس، پوستر، بنر و پارچه های تبلیغاتی و استفاده از هر گونه پلاکارد، پوستر و دیوار نویسی از دیگر ممنوعیت های تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

*** جدیت دستگاه قضایی استان مرکزی در برخورد با تخلفات تبلیغاتی انتخابات
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان شهرستان اراک نیز در این میزگرد گفت: اولین و مهمترین معیار دستگاه قضا در تبلیغات انتخابات عمل به قانون است و نامزدهای انتخاباتی باید برنامه های تبلیغی خود را بر اساس قانون تدوین کنند چرا که آنها می خواهند در آینده به عنوان قانونگذار در مجلس شورای اسلامی حاضر شوند و باید خود را به عنوان الگوی قانونمداری در جامعه معرفی کنند.
عباس قاسمی افزود: تبلیغات پیش از موعد مقرر در هر صورت بر اساس قانون ممنوع است و از طریق مجامع قضایی قابل پیگیری است اما در خصوص بعضی موارد معذوریت داریم به خصوص جزاهای نقدی هنوز ضمانت اجرایی مستحکمی ندارد.
وی اظهار کرد: دستگاه قضا با تمام قوای خود بر اساس قانون با متخلفان برخورد می کند اما در بعضی از مواد قانون که به روز رسانی نشده به اجبار باید سکوت کنیم اما در موارد غیر از این نه تنها سکوت نمی کنیم بلکه با جدیت تمام در راستای اجرای قانون عمل می کنیم.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان شهرستان اراک تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را به دو دسته پنهان و آشکار تقسیم کرد و گفت: مهمانی ها و شرکت در محافل عمومی از قبیل مجالس ترحیم تبلیغات پنهان محسوب می شود و هیچ اقدام قانونی در این خصوص نمی توان انجام داد اما اگر این نوع تبلیغات به نصب آگهی آن هم پیش از موعد قانونی تبلیغات تبدیل شود، از نوع آشکار بوده و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می شود.
وی دادن وعده های پوچ و بی اساس از سوی نامزدهای انتخاباتی، تهدید و تخریب نامزد انتخاباتی دیگرو یا حامیان آنها، توهین، افترا، نشر اکاذیب و اخلال در نظم عمومی را از دیگر مواردی دانست که در قانون انتخابات جرم تلقی می شوند و با کسانی که از این طریق اقدام به تخریب شخصیت های انتخاباتی کنند، بر اساس قانون برخورد می شود.
قاسمی با بیان اینکه محکومیت نشر اکاذیب از شش ماه تا دو سال حبس است، بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی به جای تخریب شخصیت نامزدهای دیگر به معرفی شخصیت و تشریح عملکرد خود در جامعه اقدام کنند.
وی استقرار و آغاز فعالیت های ستادهای انتخاباتی پیش از موعد مقرر را از نظر قانون جرم عنوان کرد و گفت: همچنین نامزدهای انتخاباتی برای استقرار ستادهای انتخاباتی خود با حد فاصل ستاد خود با ستاد نامزدهای دیگر را رعایت کنند چرا که در این صورت زمینه تخریب یکدیگر از سوی حامیان آنها فراهم می شود و ممکن است نظم عمومی نیز دستخوش اقدامات خودسرانه برخی حامیان نامزدهای انتخاباتی شود.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان شهرستان اراک اضافه کرد: انسداد معابر از سوی حامیان نامزدها، استفاده از اقلام و شیوه های تبلیغاتی خارج از قانون از قبیل چاپ و انتشار عکس های بزرگ، تخریب شخصیت های انتخاباتی، نصب بلندگو در ستادهای انتخاباتی، تجمع و راهپیمایی و شعار دادن بر علیه نامزدهای دیگر، تعرض فیزیکی افراد، استفاده از مواد محترقه و سایر اشیائی که رعب و وحشت به همراه داشته باشد از دیگر مواردی است که قانونگذار، نامزدهای انتخاباتی و حامیان آنها را از استفاده از آنها منع کرده است.
وی نصب اقلام تبلیغاتی بر روی تابلوهای شهرداری، راهنمایی و رانندگی و درب منازل را جرم عنوان کرد و گفت: در صورت شکایت افراد، متخلفان به شش ماه تا سه سال تحمل حبس محکوم می شوند.
قاسمی استفاده از امکانات دولتی و انجام فعالیت های تبلیغاتی از سوی کارکنان دولت در وقت اداری، استفاده از تریبون های خاص، تحریک احساسات قومی و مذهبی، طرح مباحث منفی بر علیه نظام، منسوب کردن خود به شخصیتی خاص، دروغ پردازی، تطمیع، سیاه نمایی در برنامه های ملی، تخریب نهادهای اساسی کشور از قبیل شورای نگهبان و سوءاستفاده از فضای مجازی را از دیگر مواردی عنوان کرد که نامزدهای انتخاباتی باید در طول تبلیغات خود از آنها پرهیز کنند.
وی با بیان اینکه نامزدهایی که در راستای تخریب نظام گام بردارند حتی ممکن است محارب شناخته شوند، بیان کرد: هر نامزدی که در جریان تبلیغات انتخابات اقدام به قانون گریزی کند، پس از برگزاری انتخابات جلب و بر اساس قانون با آنها برخورد می شود.

*** ضرورت رعایت قانون، اخلاق و شرع
معاون اجرایی هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی نیز با بیان اینکه قانون، اخلاق و شرع، به عنوان سه محور اصلی از سوی شورای نگهبان به هیات های استانی ابلاغ شده است، گفت همه فعالیت های هیات نظارت بر انتخابات استان، از آغاز فعالیت خود بر حول این سه محور انجام شده است.
حجت اسلام امیدرضا مبارک آبادی افزود: این هیات با بر قرار ساختن وفاق و همدلی با ستاد انتخابات و هیات بازرسی انتخابات استان، برگزاری انتخاباتی پر شور و بر اساس منویات مقام معظم رهبری را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی باید با قصد قربت تبلیغات خود را آغاز کنند و در این مسیر که سرنوشت ملت به آن گره خورده است باید منویات مقام معظم رهبری و استکبار ستیزی را سرلوحه امور خود قرار دهند.
معاون اجرایی هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی اظهار کرد: اخلاق و منش اسلامی و انسانی حکم می کند که نامزدهای انتخاباتی از فرصت تبلیغات تنها در راستای معرفی و برنامه های خود گام بردارند و از تخریب نامزدهای دیگر خودداری کنند.
وی شایعه پراکنی، دروغ پردازی و ارائه وعده های دروغین از سوی نامزدهای انتخاباتی را ظلم به مردم عنوان کرد و گفت: همه فعالیت های نامزدهای انتخاباتی از سوی هیات نظارت بر انتخابات استان ارزیابی می شودو در صورت مشاهده هر گونه تخلف در تائید و یا رد صلاحیت افراد در دوره های دیگر تاثیر مستقیم می گذارد.
استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت دو کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری و هفت کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارد.
هفتم اسفندماه سال جاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان به صورت همزمان برگزار می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.