اعتراض عضو شورا به عملکرد استاندارنمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان ، شورای اسلامی شهر، مجلسی محلی در سطح شهر هاست، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند، وظیفه اصلی این پارلمان محلی انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست و از دیگر وظایف ۲۹ گانه این شوراهای محلی همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی و بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه‌هاجهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط می باشد که اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز همواره در این راستا درخواستهای خود را از مقامات مسئول استان بارها و بارها مطرح کرده اند.
اراک، از قم که روزگاری زیر مجموعه استان بود عقب مانده است
اشرف بهادری تنها عضو زن شورای شهر اراک و یکی از اعضای با سابقه شورای اسلامی دور چهارم کلانشهراراک که این روزها تاب تحمل از دست داده است و قدح گلایه ها و اعتراض هایش سر ریزشده برای رساندن صدای فریادش به گوش مسئولین و مردم در گفتگو با خبرنگار وقایع استان در راستای مطرح کردن برخی نیازها و نارسایی هایی شهر و استان جهت استحضار مدیریت ارشد استان گفت: استان مرکزی بویژه شهر اراک علیرغم ظرفیت های بالقوه و بالفعل در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تربیت رجال سرآمد بوده است ولی از نظر رشد و توسعه شهری، خدمات و رفاه عمومی در شان و مقام مردمانش نمی باشد، چنانکه شهر قم که روزگاری زیر مجموعه این استان بوده ، امروز رشد چشمگیری داشته و اراک نسبت به این شهرنیز از این حیث رشد نامطلوبی دارد.
وی بخش عمده ای از این عقب ماندگی را ناشی از واگرایی بخشی عنوان کرد و افزود: یکی از علتهای عقب ماندگی اراک اشغال پستهای مدیریتی و صنعتی شهر توسط قومیت های مختلف بوده است که هر از چند گاهی بصورت اتوبوسی در ایستگاه شهر اراک پیاده شده و بعد از کارآموزی و بازیابی خود و تیم هایشان کوله بار خود بسته و شهر را ترک کرده اند.
این عضو شورای شهر اراک بیان داشت: شهر اراک میتوانست با راهبردهای مدیریت کلان استان ازسه ضلع توسعه یافتگی صنعت، دانشگاه و مدیریت شهری بهره برده و مسیر پیشرفت را طی می نمود ولی به دلیل نبود این تعامل، بهره مردم شهر اراک که از حیث صنعت حرف اول را میزند، فقط بیماری و سوزش سینه و سرطان است.
بهادری با اعتراض به سهم ناچیز صنایع شهر در توسعه فضای سبز، مبلمان شهری، مراکز اقامتی، تفریحی، مراکز درمانی و رفاه مردم گفت: متاسفانه مدیران غیر بومی صنایع حتی از پرداخت حقوق قانونی بابت هزینه های تحمیلی به شهر و شهروندان استنکاف می ورزند.
صنعت شهر جولانگاه منفعت طلبان شده است
وی با اشاره به اینکه صنایعی که تولیدات استراتژیک را بر عهده دارند، بعضا به حیاط خلوت جریان و باند خاصی تبدیل شده اند و با پرداخت حقوقهای کلان میلیونی، جولانگاه منفعت طلبان و فرصت طلبانی شده اند که به جای ترسیم نسخه ای برای نظارت بر تولید، اقتصاد و جلوگیری از حیف و میل و درآمدهای سرسام آور مدیرانشان، برای رشد و مدیریت شهری نسخه کذا و کذا می پیچند.
این عضو شورای شهر سهل انگاری، مماشات و منفعت طلبی های فراوان بویژه مدیریتهای غیر بومی صنایع را عامل قهقرایی شدن مسیرامروزشهر عنوان کرد و از استاندار مرکزی خواست با ایجاد همگرایی و به اصطلاح همدلی و با اولویت قراردادن این بحث توجه ویژه ای را در ایجاد پویایی و بالندگی این صنایع داشته باشد.
وی با تاکید به اهمیت و ضرورت اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک با توجه به افزایش آلودگی های ناشی از صنایع پالایشگاه، نیروگاه، آلومینیوم، خودروهای فرسوده و… افزایش بیماری ها و سرطانها خواستار قرار گرفتن اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک در اولویت های اجرایی مدیریت کلان استان شد. بهادری وضع حاکم بر حوزه اشتغال، سلامت، درمان، عمران شهر اراک را علیرغم داشتن صنایع و معادن غنی شایسته مردم ندانست و ابراز امیدواری کرد با اولویت قرار گرفتن نیازهای اقتصادی مردم، بیش از گذشته در امر خدمت به شهروندان موفقیت هایی کسب شود.
اوضاع بحرانی شهرخواب شیرین نمایندگان مجلس را بهم نمیزند
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در بخش دیگری از گلایه های خود مشکلات و عقب ماندگی شهر را ناشی از عدم کوشش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه عنوان کرد و بیان داشت: مردم شهر اراک دیر زمانی است که از داشتن نماینده ای که واقعا به شکل مقتدرانه و عالمانه توانسته باشد در جایگاه نمایندگی عهده دار مطالبات مردم باشد، محروم هستند.
بهادری تصریح کرد: نابسامانی ها ، مشکلات بهداشتی، درمانی بیکاری، اوضاع اسفناک توزیع و مصرف مواد مخدر که سن مصرف آن امروزه به سنین دانش آموزان نیز کشیده شده و حتی بحران فرهنگی که قوام و دوام خانوادگی را نشانه گرفته است، هم تا کنون باعث نشده که خواب شیرین نمایندگان مجلس که بر کرسی های چرمی مسئولیت تکیه زده اند و قرار بوده مطالبات مردمی را نمایندگی کنند، بر هم بزند.
شورای دور چهارم از ترس منفعل و بی حرکت مانده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود در نقدی بر عملکرد دور چهارم شورای شهر گفت: انقباضی عمل کردن شورای در وضع عوارض و سرانه خدمات شهری عمده دلیل رکود، نابسامانی در اوضاع درآمدهای مستمر و پایدار و عدم اشتیاق و فرار اکثر سازندگان مسکن در مرکز استان است.
این عضو شورای کلانشهر اراک افزود: در شورای شهر کلانشهر اراک علیرغم وظایف تفیضی تا کنون هیچ طرح اجتماعی با توجه به شناخت از کمبودهای حوزه ها به دستگاههای اجرایی ارائه نشده و حتی بر اساس بند دو وظایف تفیضی برنامه ریزی مدون و جامعی از سوی شورای شهر که خود را عقل کل و جامع فضایل و علوم و تجارب معرفی می نماید جهت مشارکت مردم و شهروندان در حوزه های مختلف مدیریت شهری تدوین نشده است.
شورای دور چهارم عملکردی برای ارائه ندارد
بهادری افزود: شورای دور چهارم مانند قطاری که از ترس سنگ خوردن در جای خود بی حرکت و منفعل مانده است و به منظور تنویر افکار عمومی و آگاه سازی مردم از اقدامات انجام شده، انتشار صورت جامع درآمد و هزینه های شورا و شهرداری و نیز مطلع کردن مردم از جریان مصوبات، اقدام چندانی صورت نگرفته و حتی در جهت اجرای نظام عدم تمرکز نیز تا کنون حرکت علمی و مفیدی ازسوی شورا که سیاستگذار امور در مدیریت شهری است انجام نگرفته است.
وی با تا کید بر اینکه اگر عملکرد دوره های گذشته شوراها بویژه شورای دور سوم در خروج شهرداری از اجرای روش های سنتی از طریق تخصصی نمودن بدنه اجرایی شهرداری، با تصویب و ایجادسازمانهای تخصصی چون سازمان عمران، ترافیک، بهسازی، نوسازی و … و ارائه دهها طرح عمرانی از جمله تقاطع های غیر همسطح، پارکینگهای طبقاتی، پارکهای محله ای، مجتمع های تجاری، تصویب طرح جامع میدان شهدا، طرح جامع ترافیک نبود، این شورا با این شیوه ای که پیش گرفته چیزی برای ارائه به عنوان عملکرد به شهروندان نداشت.
عضو شورای کلانشهر اراک با انتقاد از تصویب بودجه هزار و ۲۱ میلیارد تومانی شهرداری در سال جاری گفت: شورای دور چهارم که بعضا خودشان را حاکم بلافصل در مدیریت های شهری و استانی می دانند بدون در نظر گرفتن چهار چوب های منطقی، علمی، تجربی و بدون در نظر گرفتن آخرین تفریق بودجه سال ۹۳ و صورت ریزدرآمدها و هزینه ها، این بودجه را تصویب کرده و بر اساس این بودجه میلیاردی، دفترچه عوارض آنچنانی را برای مردم نسخه نویسی نموده است.
تصویب بودجه فله ای
بهادری با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۲۳ در آیینامه مالی شهرداری ها بودجه باید بر اساس برنامه تصویب شود، در حالی که برنامه بلند مدت یا کوتاه مدتی در شورا به این منظور تصویب نشده است بیان داشت: تصویب بودجه هزار و ۲۱ میلیاردی شهرداری به صورت فله ای بوده است.
وی تصریح کرد: در تصویب این بودجه فله ای شهرداری الزام به گرفتن وام از بانکها دارد در حالی که نوع وام، سقف وام، مورد استفاده وام و سود آن به تصویب شورا نرسیده و این مصوبه با موازین حقوقی و اداری منطقی نیست، و تنها به این معنی است که شهرداری باید به گرفتن هر وامی، با هر سودی صرفا به علت اجرا نمودن مصوبه شورا و تامین بودجه مصوب تن دهد.
عضو شورای کلانشهر اراک یادآور شد: تصویب تامین بخشی از بودجه ( ۲۸۰ میلیارد ) از طریق فروش اموال نیز یعنی الزام شهرداری به چوب حراج زدن به اموال و املاک خود به قیمت اجرای مصوبه فله ای است.
طرح های منطقی مصوب دوره های قبل در اولویت این شورا قرار ندارد
بهادری اظهارداشت: پیگیری مصوبات و طرح های مصوب در شورای شهر دوره اول، دوم و سوم مانند ممیزی املاک، اجرای طرح ۵۵ متری، پروژه های مندرج و مصوب در طرح تفصیلی شهر اراک که تهیه و مطالعات آن هزینه های مضاعفی را از حیث وقت و بودجه در برداشته است، در اولویت طرح های اجرایی شهرداری و شورای شهر قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه طرح مصوب منطقی و علمی مبدلهای شهری نیز بدون اقدام مانده در حالی که اجرای این طرح ها قطعا نابسمانی های ترافیکی را حل خواهد کرد گفت: طرح جامع ترافیک که مصوبه شورای ترافیک استان را دارد و طرح هایی چون مبدلهای شهری نیز از جمله طرح های مندرج در طرح جامع ترافیک است که بلا اثر مانده است.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: طرح جامع مبلمان شهری یکی دیگر از طرح های جامع شهری است که در شورای دوره سوم تصویب گردید ولی متاسفانه بجای اینکه جریان اجرای مبلمان شهری براساس مطالبات از قبل تعیین شده صورت پذیر بصورت سلیقه ای اجرا و شورای شهر از جایگاه نظارتی هیچ اقدامی در جهت چرایی عدم اجرای طرح جامع ترافیک طرح جامع مبلمان شهری و… بعمل نیاورده است.
شورای شهر حیاط خلوت و زنگ تفریح بعضی از اعضا
بهادری افزود: ازجهت تعهد در انجام وظایف محوله در شورای شهر متاسفانه شورای شهر حیاط خلوت بعضی از اعضای شورا و زنگ تفریحی برای آنان است چرا که بعضا کمترین وقت را برای پی گیری مطالبات مردم می گذارند.
وی افزود: شورای شهر همانند شهرداری درگیر روزمرگی شده و شاهد بر این امر نیز طرح های مصوب و نیمه تمامی است که از زمان شورای دور قبل تدوین، تهیه و تصویب شده است و اجرای آنها نیمه کاره مانده است.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک تاکید کرد: آنچه در پرونده عملکردی این شورا وجود دارد، این است که اگر طرح های نیمه تمام به ارث رسیده به شورای دور چهارم نبود واقعا این شورا عملکرد قابل قبولی علیرغم همه ادعاهایی که بعضا از سوی افراد طرح می شود، جهت ارائه به مردم نداشت. چرا که این شورا در دوره عملکردی خود شورای شهرداری بوده نه شورای شهر و حتی در شورای شهرداری بودن نیز نمره قابل قبولی کسب نکرده است.
بهادری افزود: رویکرد اعضای دور چهارم شورا براساس بی توجهی به تجربیات اعضای دور سوم می باشد و در اکثر مواقع آراء اعضای دور سوم در اقلیت قرار گرفته و در نتیجه در سهم رسمی نمی تواند موثر باشد.
وی ادامه داد: کار شورایی با اقلیت انجام نمی شود و موفقیت کار شورا با آراء اکثریت امکان پذیر است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.