وضعیت نامناسب سرمایه اجتماعی در استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، معاون سیاسی‌امنیتی فرمانداری اراک در این جلسه با بیان اینکه استان مرکزی جایگاه مطلوبی در خصوص سرمایه‌های اجتماعی طبق بررسی‌های صورت گرفته ندارد، گفت: این شرایط علیرغم وجود سرمایه‌های مطلوب صنعتی، مشاهیر و اساتید و مراکز علمی رخ داده است.

وی بی‌اعتمادی مردم به مسئولین را یکی از دلایل این امر ارزیابی کرد و مطرح شدن این موضوع در جلسه‌های کارگروه و حرکت در جهت بهبود وضعیت را ضروری دانست.

معاون سیاسی‌امنیتی فرمانداری شهرستان اراک ادامه داد: جهت تحقق این امر دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید سه راهکار اعتمادسازی در جامعه نسبت به مسئولان با ارائه خدمات مطلوب و شفاف‌سازی امور، عملکرد دستگاه‌های اجرایی با در نظر گرفتن نگاه کلان‌ در سطح میانه با لحاظ کردن کیفیت در ارائه خدمات و افزایش اعتماد بین افراد در مراودات اجتماعی را پیگیری کنند.

فراهانی با بیان اینکه مشارکت ضعیف مردم در امور خیریه یکی از نشانه‌های وضعیت نامطلوب سرمایه‌های اجتماعی استان است و برای بهبود این وضعیت ۲۱ شاخص تعریف شده است، افزود: نشست‌های تخصصی با حضور اساتید دانشگاه، هماهنگی با دانشگاه برای نشست‌های تخصصی، ارائه عملکرد دستگاه‌ها، تقویت نقش سازمان‌های مردم نهاد و عضویت در کارگروه‌ها و … از جمله ۲۱ شاخص تعریف شده است.

وی علت بروز بسیاری از معضلات اجتماعی را کم‌رنگ بودن سرمایه‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: حاکم بودن نگاه جزیره‌ای در استان یک ضعف بزرگ و از جمله دلایل کم‌رنگ شدن سرمایه‌های اجتماعی است.

معاون سیاسی‌امنیتی فرمانداری شهرستان اراک نقش فرهنگ را در بهبود وضعیت سرمایه‌های اجتماعی بسیار اثرگذار دانست و گفت: ما به خوراک فرهنگی نیاز داریم که این خوراک را نظام آموزشی باید تامین کند.

فراهانی در خصوص معضل طلاق در جامعه نیز بیان کرد: معضل طلاق و هر معضل اجتماعی باید از ریشه و بنیاد حل شود که این امر نیاز به پژوهش و تحقیق جهت ارزیابی دلایل و ارائه راهکارها دارد.

وی ادامه داد: کار پژوهشی هزینه‌بر است در صورتی که می‌توانستیم از فرصت دانشگاه استفاده کنیم و با بهره‌گیری از تحقیق و پایان‌نامه‌های دانشگاهی بسیاری از معضلات اجتماعی را ریشه‌یابی و به کاهش آنها کمک کنیم که متاسفانه با مدرک‌گرایی دانشگاه‌ها این فرصت را از دست داده‌ایم.

معاون سیاسی‌امنیتی فرمانداری شهرستان اراک با بیان اینکه استان کهکیلویه و بویر احمر وضعیت مطلوبی در سرمایه‌های اجتماعی دارد، افزود: در یک نگاه اجمالی می‌توان به این نتیجه رسید که مدرنیته شدن سبب کاهش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود که این امر به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح و فرهنگ‌سازی درست لازم اتفاق می‌افتد.

فراهانی با این توضیح که نرخ مبتلایان به ایدز، طلاق و بسیاری از معضلات اجتماعی را می‌توان با ارائه کار پژوهشی و فرهنگ‌سازی صحیح کاهش داد، افزود: سرمایه اجتماعی را به این طریق می‌توان افزایش داد.

وی در رابطه با هفته فرهنگی شهرستان اراک گفت: همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با هفته فرهنگی باید گزارش کاملی از برنامه‌هایی که در این هفته توسط سازمان مربوطه به اجرا درآمد را به فرمانداری جهت مستندسازی ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی در این جلسه با بیان اینکه تحولات اخیر در جامعه نظام خانواده را با چالش‌ها و نیازهای جدید مواجه کرده است، گفت: این امر خانواده را در معرض تهدید قرار داده است.

عبدالکریم یادگاری ادامه داد: خانواده در همه ابعاد زیستی، عاطفی و شناختی مورد آسیب قرار می‌گیرد و افزایش تدریجی نارضایتی از زندگی سبب بروز طلاق می‌شود.

وی با بیان اینکه همه اقدامات در جهت کنترل و کاهش طلاق صورت می‌گیرد، افزود: زمانی که خانواده در معرض آسیب‌هایی مانند به خطر افتادن سلامت روحی روانی و نیز به خطر افتادن جان افراد خانواده است، طلاق پیشنهاد داده می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی در رابطه با طرح بشیر گفت: طرح بشیر برای خانواده‌هایی تعریف شده که هیچ راهی برای ادامه زندگی مشترک ندارند و طلاق بهترین گزینه برای این خانواده است، البته اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش طلاق نیز در این طرح دیده شده است.

یادگاری با بیان اینکه با جزیره‌ای عمل کردن نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود، گفت: اینکه هر دستگاهی خود را متولی مبارزه با معضلات اجتماعی بداند و به صورت مجزا عمل کند نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: این امر سبب می‌شود که در زمان پاسخگویی، هیچ دستگاهی مشخصا متولی و پاسخ‌گو نباشد و هر چه تلاش جهت کاهش معضلات صورت گیرد بی‌فایده خواهد بود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: باید یک دستگاه خاص متولی معضلات اجتماعی باشد و سایر دستگاه‌ها نیز در این رابطه همکاری داشته باشند.

یادگاری افزود: اسفند ماه سال گذشته ۱۱ استان به عنوان پایلوت برای طرح بشیر در کشور انتخاب شدند که استان مرکزی نیز از جمله این استان‌ها بود که با وجود تامین اعتبار این طرح همکاری جهت به اجرا درآمدن صورت نگرفت.

وی ادامه داد: سه فاز برای این طرح در نظر گرفته شد که شامل آموزش‌های لازم قبل از ازدواج با هدف انتخابی آگاهانه، مدیریت حل اختلاف، صمیمیت، عشق و فرزندپروری و اقدامات تخصصی ویژه نوجوانان و جوانان در مقطع تحصیلی دبیرستان است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: در طرح بشیر ظرفیت‌های مراکز دولتی و غیر دولتی در نظر گرفته شده و زوجینی که متقاضی طلاق هستند با مراجعه به بهزیستی توسط تیم تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعد از این مرحله به مراکز مربوطه ارجاع داده می‌شوند که برای زوجینی که استطاعت مالی ندارند یارانه در نظر گرفته شده است.

یادگاری با بیان اینکه در بحث ارائه راهکارها همکاری دستگاه‌های مرتبط را نیاز داریم که برای ۱۷ دستگاه عضو کارگروه وظایفی تعریف شده گفت: هر دستگاه باید در خصوص وظایف محوله گزارش کار ارائه دهد.

وی با بیان اینکه هر ساعت ۱۹ طلاق در کشور رخ می‌دهد، گفت: با توجه به تبعاتی که طلاق در جامعه بر جای می‌گذارد به عنوان آخرین راهکار مطرح است.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه کلیات طرح بشیر تصویب و مقرر شد انتظارات از دستگاه‌ها در خصوص این طرح توسط بهزیستی مشخص و به هر دستگاه ابلاغ شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.