تاج‌آباد: ۴۰درصد آلودگی هوای اراک مربوط به خودروها است

به‌گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، کارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که در پیش گرفتن راه‌های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است.

با توجه به بحران‌هایی که در طول سال‌های متمادی گذشته از طریق انتشار مواد آلوده کننده در محیط زیست به وجود آمده، مبارزه برای داشتن هوای پاک در چند دهه اخیر همه گیر شده است و این مبارزه به شکل یک واقعیت بین‌المللی ظاهر شده است و در شرایط کنونی مساله اصلی به شهرهای عمده و پرجمعیت و مناطق شهری مربوط می‌شود.

با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به مسئله آلودگی هوا در استانی مانند استان مرکزی که قطب صنعت کشور به شمار می‌رود و نیز کلانشهر اراک جزو یک کلانشهر کاملا صنعتی با صنایع بزرگ و تخصصی مادر در کشور خبرگزاری بین‌المللی تسنیم استان مرکزی برنامه ریزی لازم برای برگزاری میزگردی تخصصی به منظور واکاوی و بررسی مسائل مربوط به آلودگی هوا در استان مرکزی و اراک را انجام داده است.

براساس این برنامه‌ریزی‌ها،”عزیز فیلی” معاون عمرانی استاندار مرکزی،”حسین بختیاری” فرماندار کلانشهر اراک، “حسینعلی ابراهیمی کارنامی“مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی، “اسماعیل تاج آباد” رئیس شورای شهر کلانشهر اراک، “عباس قاسمی” معاون دادستان عمومی و انقلاب اراک، “محمد رفیعی“مدیر امور تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان میهمانان ویژه در بخش مسئولان اجرایی ارشد استان مرکزی حضور یافتند.

علاوه بر این در این میزگرد، جمعی از فعالان، کارشناسان زیست محیطی و اعضای شبکه محیط زیست استان مرکزی شامل “سیاوش آقاخانی“رئیس شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان و مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی، “محمدجلیلی” مدیر روابط عمومی و عضو هیئت مدیره شبکه محیط زیست استان مرکزی،”حمیدرضا مهاجرانی” عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اراک و عضو شبکه محیط زیست، “خانی“کارشناس آزمایشگاه معتمد محیط زیست در این میزگرد تخصصی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی حضور داشتند.

بررسی آلاینده‌ها و وضعیت آنها در آلودگی هوای استان مرکزی، ارائه راهبردهای اجرایی کاهش آلودگی هوای استان مرکزی، برنامه های در دست اقدام برای مقابله با پدیده آلودگی هوا از جمله محورهای این میزگرد تخصصی بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مشروح سخنان “اسماعیل تاج‌آبادی”رئیس شورای شهر اراک را در میزگرد تخصصی “بررسی راهکارهای مقابله با آلودگی هوا” در زیر می‌خوانید:

تاج آباد: ستون خیمه شورای شهر مسائل زیست محیطی است نه به حرف بلکه به عمل این مهم را هم ثابت کردیم، به طوریکه بودجه شورای شهر در سال ۹۲ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است و در سال ۹۳ این اعتبار به ۳۵۰ میلیارد تومان تبدیل شده و در امسال شورای شهر بودجه ۴۰۰ میلیاردی را با افزایش ۶۰۰ میلیارد به ۱۰۰۰ میلیارد افرایش دادیم و تمام این افزایش اعتبارات هم در راستای مسائل مربوط به سلامت مردم شهر و مسائل زیست محیطی است.

به گزارش برخی از دستگاه‌ها آلودگی هوا شهر اراک حدود ۴۰درصد به خودروها تعلق دارد و در همین راستا اقداماتی توسط شورای شهر انجام شده است البته یکسری اقدامات سلبی و یکسری ایجابی است.

در اقدامات ایجابی برنامه ریزی کردیم برای تولید بیشتر اکسیژن که در همین راستا کاشت ۳۰۰ اسلحه درخت در منطقه چغا را انجام دادیم البته کاشت این درختان طبق ماده ۱۳ باید توسط جهاد و منابع طبیعی کاشته و زبق ماده ۱۴ آبیاری آن را آب منطقه تامین می‌کرد و شهرداری فقط حفظ و تامین این درختان را انجام می‌داد که به هردلیلی این مهم حاصل نشد.

در گام بعدی با مرکز تحقیقاتی در محلات قراردادی مبنی بر معرفی درختانی که سرب و فلوراید جذب می‌کنند بستیم زیرا هر درختی قادر به جذب این آلایندگی‌ها نیست.

در بخش دیگر طرح انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر را داریم که در حال حاضر شهرک خودرو به مساحت ۲۱ هکتار را در دست اجرا داریم که با تکمیل این طرح مشاغلی که در ارتباط با خودرو هستند مانند صافکاری، نقاشی، باطری سازی و مکانیک در این مکان تجمع می‌کنند و به فعالیت خود می‌پردازند همچنین یک واحد ۹۰ هکتاری واقع در پایین از تره بار برای سایر مشاغل مزاحم در شهر در نظر گرفتیم.

بحث عمده کار ما در بخش روان سازی ترافیک است و همچنین ایجاد رینگ‌هایی در مرکز برای انتقال بخش عمده ترافیک به اطراف شهر و سبک سازی ترافیک مرکز شهر، در اراکبه هر مسیری که می‌خواهید بروید ناچار باید از مرکز شهر عبور کرد و هدف دیگر ما از ایجاد این رینگ ها شکستن این بن بست مسیری است.

به همین منظور قراردادهای با مبالغ بالا با شرکت‌هایی چون آبادراهان با ۱۵۰ میلیارد و قرارگاه خاتم با ۳۵۰ میلیارد تومان بسته ایم که شرکت آبادراهان وظیفه ساخت و اجرایی تقاطع‌های غیرهم سطح را بر عهده دارد و قرارگاه خاتم در ساخت و اجرای پروژه‌های میدان شریعتی، میدان امام حسین(ع) و میدان ورزش ما را یاری می‌کنند.

مبحث دیگر پروژه ۵۵ متری است که در کمال ناامیدی سایرین توانستیم آن را آغاز کنیم و به ۵۶ بلوک کوچک‌تر آن را تقسیم کردیم تا دیگر شرکت‌ها و سرمایه گزارها بتوانند در ساخت این پروژه ما را یاری کنند.

در شرایط اقتصادی که در حال حاضر بر جامعه حاکم است و در این رکود برای ارتقاع شهر از زمین‌هایی که در اختیار شورا شهر بود به جای قرارداد پیمانکاران دادیم تا مشکلات اقتصادی مانع از چرخیدن رشد و توسعه اراک نشود.

از دیگر اقداماتی که در کاهش آلودگی اراک انجام دادیم تکمیل ایستگاه‌های گاز CNG با همکاری شرکت نفت و هوشمندسازی کنترل ترافیک است همچنین ساخت و راه‌اندازی پارکینگ‌های طبقاتی از جمله پارکینگ‌های خاتم، گلستان، سنا و پارکینگ مجتمع آفتاب از دیگر اقدامات شورای شهر است.

: اگر قرار باشد یک واحد صنعتی به بیرون از شهر منتقل شود آیا برای این مهم زیرساختی در نظر گرفته‌ایم؟ مجموعه شهری اراک تا چه میزان پای مسائل زیست محیطی اراک ایستاده‌اند؟

تاج آباد: نه، ما زوری نداریم که در برابر آنها ایستادگی کنیم شهرک خودرو را تا جای قابل قبولی رساندیم ولی یک نفر با یک مصاحبه اشتباه تمام زحمات ما را هدر داد و کار ما را پس زد با انداختن یک شایعه بین مردم نظر مثبت مردم را به مجموعه شهرداری و شورای شهر تغییر داد متولی این قضیه محیط زیست است.

بر اساس بند ۱۵ که در سال ۸۶ رئیس جمهور هم ان را تایید و امضا کرد تصویب شد بودجه مورد نظر در اختیار محیط زیست قرار دهید تا مرکز پایش کنترل ترافیک را تجهیز کنند از آن مصوبه ۹ سال می‌گذرد ولی آیا این بودجه داده شده است؟ در شورای شهر با توجه به شرایط رکورد بودجه ۳۰۰ میلیاردی را به ۱۰۰۰ میلیارد رساندیم ولی در کارگروه این موضوع اریابی نشد.

آلومینیوم سازی که در کارگروه محیط زیست به پول خود افتخار می‌کند و مردم را تحقیر می‌کند در این ۴ سالی که وقت برای انتقال آندسازی داشت آیا کار مثبتی انجام داده است؟

تا زمانی که مدیر عامل این شرکت تهدید کند که ۴ هزار کارگر را اخراج می‌کنم هیچ کاری در راستای انتقال و بهینه سازی این مجموعه انجام نمی‌شود، در اراک روان، استرس و آرامش مردم در سطح پایینی قرار دارد و تنها اشتغال و صنعت بالا رفته است این معنای توسعه پایدار است؟

ما نمی‌خواهیم آلومینیوم سازی تعطیل شود ما خواستار بهینه سازی و انتقال آندسازی آن به خارج از شهر هستیم.

: آلودگی هوا در مراکز شهری چه تاثیری بر سلامت مردم و شهروندان دارد؟

تاج آباد: آلودگی هوا و رسیدن آن به سطوح بحرانی پدیده ای نگران کننده است که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد، به همین سبب جامعه جهانی در تلاش برای مبارزه با این پدیده از طریق اجرای راهکارهای بلندمدت و مقابله در موقعیت های فوق العاده است.

آلودگی هوا یا آلودگی جوی اصطلاحی است که تمام عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیستی را در بر می گیرد که ویژگیهای طبیعی جو “اتمسفر” را تغییر می دهند.

بی شک ترافیک وسایل نقلیه موتوری و سیستمهای گرمایشی خانگی بزرگترین عوامل آلودگی هوا در شهرها به شمار می روند، به‌ویژه، وسایل نقلیه به سبب سطح بالای انتشار مواد آلاینده آنها در محیطهای با ترافیک سنگین نقش مرکزی در وضعیت نامناسب هوای شهرهای بزرگ ایفا می کنند.

به ویژه در دوره زمستان اغلب به دلیل پدیده های وارونگی گرمایی که سبب می شود هوای سرد در سطوح پایین انباشته شده و مانع رقیق شدن گازهای سمی شود ترافیک سنگین می تواند کیفیت هوا را به شدت در معرض خطر قرار دهد.

سطح آلودگی هوا در مراکز شهری می تواند هم با نوسانات فصلی و هم با نوسانات روزانه مورد بررسی قرار گیرد همانطور که آلودگی هوا و ذرات با گرمای ساختمانها ارتباط دارد و از آنجا که حداکثر دوره اوج سیستم‌های گرمایشی در دوره زمستان است بنابراین سطح این گاز در اتمسفر در دوره فصلی زمستان افزایش می یابد.

این درحالی است که گازهای منوکسید کربن و منوکسید نیتروژن با دوره اوج استفاده فصلی ارتباطی ندارند بلکه به تغییرات روزانه وابسته اند که یکی از مهمترین دلایل این تغییرات روزانه، سطح ترافیک وسایل نقلیه در ساعات مختلف روز است.

: به‌نظر شما اثرات آلودگی هوا بر روی سلامت شهروندان چیست؟

تاج آباد: نتایج نامطلوب آلودگی هوا بر روی سلامت شهروندان پس از چند موردی که در نیمه اول قرن گذشته به ثبت رسیدند به شدت مورد ملاحظه قرار گرفتند.

در این آلودگی بزرگ، ذرات گرد و غبار و اکسید گوگرد مهمترین مواد آلاینده بودند اما امروز تمرکز این مواد در جو بسیار پایین آماده است. اما این مواد همچنان می توانند برای سلامت جمعیت نگران کننده باشند.

در دو فصل تابستان و زمستان گازهایی که از اگزوز خودروها منتشر می شوند “منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، سرب، بنزن، ذرات گرد و غباری که از خودروها روی آسفالت را می‌پوشانند” همراه با آلاینده هایی که از رسوبات صنعتی تولید می شوند به شدت سلامت عمومی را به خطر می اندازند.

کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، بیماران تنفسی و زنان باردار در مقولات با فاکتورهای خطر می گیرند و بنابراین در روزهایی که سطح مواد آلاینده جوی از استاندارد بالاتر می رود باید از تردد در مراکز شهری خودداری کنند.

ما در کلانشهر اراک نیاز داریم با یک برنامه ریزی جامع و اجرای برنامه هایی در راستای کاهش الودگی هوا شرایط را برای رفع مشکلات مردمی و خطرات ناشی از آلودگی هوا فراهم آوریم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.