روایت آمار و ارقام حوزه زنان از زبان مدیرکل امور بانوان استانداری

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان ، زنان و بانوان از ارکان اساسی جوامع بشری اند و عالی ترین نقش سازنده را با عــناوین همســر و مادر در دوایـر زیستی انسانی دارا می باشند و بدین خاطر است که اگر بانوان در جامعه ای سالم و با کمال و عفت پیشه باشند و از انحرافات بنیان برانداز بدور باشند، ‌آن جامعه در کمال سلامت اخلاقی و سعادت انسانی خواهد بود .
پیروزی انقلاب اسلامی و رواج نگرش امام خمینی (ره) درباره جایگاه زن مسلمان در نظام اسلامی تحول عمیقی در زندگی زنان ایجاد کرد افزایش چمشگیر آگاهی و حضور مؤثر سیاسی اجتماعی زنان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تغییر نگرش خانواده های سنتی در مورد جایگاه زنان و لزوم تحصیل و حضور اجتماعی آنان نشانگر این تحول و رشد ناشی از آن است دولتهای مختلف در نظام جمهوری اسلامی نیز کم و بیش با توجه به شرایط و تفکر حاکم بر مجموعه دولت برای ارتقاء وضعیت زنان کشور تلاشهایی داشته اند.
عمده ترین مراکز سیاست گذاری و مراکز اجرایی در حوزه زنان ، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مرکز امور زنان و خانواده ، دفتر امور بانوان وزارت کشور و دفاتر امور بانوان استانها می باشد که دفاتر امور بانوان استانداریها با چارت سازمانی در حوزه های کارشناس بانوان و کارشناس خانواده و مسئول دفتر توسط مدیران کل دفاتر امور بانوان و مشاورین استاندار در امور بانوان اداره می شود که وظایف قانو نی اعم از انجام مطالعات وتحقیقات لازم درخصوص وضعیت مسائل و مشکلات امور خانواده و بانوان در ابعاد زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی وجهت دهی آنان به سوی سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران، مطالعه و شناخت امکانات و تسهیلات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی استان و برنامه ریزی جهت استفاده و بهره برداری امکانات، مطالعه و بررسی وتدوین شیوه های سازماندهی خانواده ها وبانوان جهت مشارکت در فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی وسیاسی، برقراری ارتباط مستمر با دستگاه های اجرائی و سازمانها و نهادهای ذیربط استان در امور بانوان به منظور تبادل نظر وآگاهی از طرح ها وبرنامه ها وایجاد هماهنگی در جهت رفع مسائل ومشکلات زنان در استان و … را بر عهده دارند.
لذا به منظور بازخوانی وضعیت موجود اعم از ساختار و عملکرد و نیز چالش‌ها و موانع فراروی حوزه زنان و خانواده و تحولات اساسی در حوزه امور زنان استان برآن شدیم تا پای صحبت مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بنشینیم.
۴۹٫۴ درصد جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در تشریح وضعیت زنان استان مرکزی از حیث شاخصهای مختلف گفت: بر اساس آمار جمعیتی سال ۱۳۹۰ جمعیت بانوان استان ۶۹۸ هزار و ۴۳۲ نفر بوده است که ۴۹٫۴ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
زهرا فرجی بیان کرد: ۷۴ درصد از جمعیت زنان استان در مناطق شهری و ۲۶ درصد در مناطق روستایی ساکن هستند.
وی افزود: بعد خانوار در استان را ۳٫۳ درصد است ک نسبت به سال ۷۵ حدود ۲٫۱ درصد کاهش یافته که این کاهش به مفهوم کاهش زاد و ولد و افزایش خانواده های تک هسته ای می باشد که این مهم برای رشد جمعیت مناسب نیست.
وی با بیان اینکه نرخ با سوادی زنان در استان سبت به کل کشور ۱٫۶ درصد کمتر است افزود: نرخ با سوادی در استان ۷۹٫۵ درصد و نرخ با سوادی در کشور ۸۱٫۱ درصد است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان را ۹٫۹درصد عنوان کرد و افزود: نرخ مشارکت زنان استان نسبت به میانگین نرخ مشارکت زنان در کشور که ۱۱٫۴ درصد است، کمتر می باشد.
فرجی اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۹۰ نرخ اشتغال زنان در استان ۷۶٫۶ درصد است ک نسبت به آمار سال ۷۵ حدود ۱۳٫۸ درصد کاهش داشته که وضعیت مناسبی برای بانوان استان نیست.
وی با اشار به اینکه اشتغال زنان شهری در استان نسبت به زنان روستایی پایین تر است بیان داشت: در سال ۹۰ نرخ زنان جوان شاغل استان ۶۰ درصد بوده که نسبت به سال ۷۵ حدودا ۲۶ درصد کاهش داشته است
۶۳ درصد جمعیت غیر فعال بانوان استان خانه دار هستند
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با بیان اینکه از جمیت غیر فعال بانوان در استان حدود ۶۳ درصد خانه دار هستنند افزود: این میزان نسبت به آمار سال ۷۵ به مقدار ۱٫۵ درصد افزایش داشته است.
فرجی در ادامه گفت: سهم زنان در گروه قانونگذاران، مقامات عالی رتبه، و مدیران ارشد در استان در ۴٫۶ درصد است که سهم زنان در پست های مدیریتی کمتر از ۲ درصد می باشد که این سهم شایسته بانوان توانمند استان نیست.
براساس مستندات موجود ۱۱٫۹ درصد جمعیت بانوان استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که ۷۶ درصد این جمعیت گروه سنی ۵۰ سال هستند .
رشد تحولات حوزه زنان بسیار کند است
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در ادامه با تاکید براینکه رشد تحولات حوزه زنان بسیار کند است گفت: در حوزه زنان در سالهای اخیر تغییر چندانی رخ نداده است و مشکلات حوزه زنان همان مشکلات ۱۵ تا ۲۰ سال قبل است.
فرجی تصریح کرد: بحث مشکل اعتباری ، مشکل ساختارو تشکلات حوزه بانوان که از سالها قبل در این حوزه وجود داشته اکنون نیز همچنان باقی است و اتفاقات اساسی، پایه ای و بنیادین که این حوزه به آن نیاز دارد رخ نداده است.
توجه به حوزه آسیب های اجتماعی مهمترین سیاست دولت
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در تشریح سیاستهای ابلاغی دولت تدبیر و امید برای حوزه امور بانوان گفت: توجه به حوزه آسیب های اجتماعی مهمترین سیاست ابلاغی دولت بوده است و با اجرای برنامه ای در راستای کنترل آسیب های اجتماعی در حوزه زنان، خوشبختانه رشد این آسیب ها متوقف شده است.
زهرا فرجی توجه به زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، توجه به امور زنان روستایی و عشایری، معرفی چهره واقعی زن اسلامی و ایرانی به جامعه بین الملی ، توانمند سازی زنان و تحکیم بنیان خانواده را از دیگر محور های سیاستهای ابلاغی معاونت زنان ریاست جمهوری به دفاتر امور بانوان و استانداری استانها برشمرد.
وی یادآور شد: در راستای سیاستهای دولت در استان برنامه هایی پیش بینی شد،و در ابتدای امر وضعیت زنان در شاخص های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقصادی، سیاسی ترسیم و مشکلات حوزه احصاء و با شناخت از وضعیت موجود برنامه هایی متناسب با هر شهرستان پیش بینی شد و طرح های در دست اقدام و فعالیتهای نیمه تمام سال قبل نیز در ابتدای امر انجام شد و در نهایت از نیمه دوم سال ۹۳ اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی به اجرای برنامه های دولت ورود کرد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: در سال گذشته ۱۲۷ طرح از دستگاه های اجرایی به دبیرخانه کارگروه امور بانوان و خانواده ارائه شد که نهایتا ۲۶ طرح که جنبه اجرایی داشت و ۱۱ طرح آن در کارگروه به تصویب رسید.
وی افزود: کارگروه بانوان و خانواده از کارگروه های مصوب ذیل شورای برنامه ریزی است و از نظر جایگاه قانون تمام مصوبات این کارگروه لازم الاجرا است که متاسفانه در بررسی های انجام شده مشخص شده از سالهای اخیر کمتر از ۱۰ درصد از اعضای کارگروه در این جلسات شرکت می کردند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی عدم حضور مدیران دارای اختیار و حضور نمایندگان فاقد اختیار در جلسات کارگروه را آسیب جدی به کارگروه عنوان کرد و بیان داشت: بدون حضور مدیران قدرت تصمیم گیری در کارگروه بسیار پایین می آمد.
فرجی افزود: امروز با پیگیری های انجام شده از ۲۵ دستگاه عضو کارگروه ۶۰ درصد اعضا در جلسات شرکت می کنند.
وی با بیان اینکه طرح هایی که از ابتدای امسال در کارگروه مطرح شده دو طرح در حوزه بهداشت ، درمان و سلامت زنان بوده است گفت: یکی از این طرح ها اجرای طرح غربالگری سرطان سینه در بین هزار نفر از زنان شاغل استان است، که در حال حاضر در حال اجرا می باشد.
۲۰ درصد زنان استان یک بیماری مزمن دارند
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه توجه به شاخص ها سلامت زنان یکی از مهمترین اولویت های سال ۹۴ دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوده که از ابتدا کارگروه بهداشت و خانواده برنامه هایی را در این راستا پیش بینی کرد اظهار داشت: اجرای طرح پژوهشی تهیه شناسنامه سلامت زنان استان مهمترین اقدام در دست اجرا و در حال تامین اعتبار است.
فرجی یادآور شد با توجه به اینکه براساس مستندات ۲۰ درصد زنان استان به طور قطع دارای یک بیماری مزمن هستند ، شاخص سلامت زنان استان از میانگین کشوری پایین تر است.
وی توانمند سازی زنان روستایی، توجه به ورزش بانوان و پیگیری ایجاد اماکنی برای ورزش و ایجاد پارکهای بانوان در شهرستانهای استان را از دیگر اولویتها و برنامه های این اداره کل در سال جاری برشمرد.
وی خاطر نشان کرد: با پیگیری های انجام شده پارک بانوان در تمامی شهرستانهای استان ایجاد شده و عملیات اجرایی پارک بانوان اراک نیز با پیگیری های به جد آغاز شده ولی به دلیل نبود اعتبار سرعت اجرای آن بسیار کند است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مقرر است این پروژه جز مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار گیرد تا اعتبارات خوبی برای اجرا به آن اختصاص یابد.
وی افزود: در راستای توجه به شاخص های سلامت زنان پیگیری بیمارستان جامع تخصصی زنان ، بازسازی بیمارستان طالقانی، تجهیز بخشهای بیمارستانی زنان و زایمان و ایجاد بلوک زنان و زایمان در شهرستانها از جمله اقدامات انجام شده است .
فرجی ادامه داد: پیشنهاد ایجاد مرکز تشخیص سرطانهای شایع زنان توسط این دفتر در حال پیگیری است و پیگیری هایی برای افزایش تجهیزات مامو گرافی و تجهیز بیمارستان آیت ا.. خوانساری و مرکز ناباروری اراک در دست اقدام است .
طلاق مهمترین آسیب اجتماعی حوزه زنان استان
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در ادامه با بیان اینکه عموما رشد آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور و استان شرایط مشابهی دارد گفت: استان مرکزی در بحث طلاق با شرایط خاصی مواجه است و آمار آن از میانگین کشوری بالاتر است
فرجی افزود: در استان مرکزی از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود در حالی که آمار کشور از هر ۴ ازدواج یک طلاق است که این مهم تهدید جدی در حوزه تحکیم خانواده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند که طلاق آسیب نیست بلکه عواقب و تبعات ناشی از طلاق آسیب محسوب می‌شودبیان داشت: ازدواج ناآگاهانه، عدم ورود خانواده ها به موضوع ازدواج، شرایط اقتصادی، اعتیاد و … به افزایش آمار طلاق منجر می شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی اعتیاد زنان را از دیگر آسیبهای اجتماعی پیش روی بانوان استان برشمرد و بیان داشت: در حال حاضر ۱۰ درصد از جامعه معتادین را بانوان تشکیل می دهند و متاسفانه سن ابتلا به اعتیاد کاهش یافته وهم اکنون شاهد تغییر مصرف مواد مخدر و استعمال مواد صنعتی در جامعه زنان هستیم.
افزایش ایدز در بین زنان
فرجی در ادامه افزایش بیماری های ویژه بالاخص ایدز در بین زنان را از دیگر آسیبهای اجتماعی استان عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه بر خلاف گذشته در ال حاضر روش ابتلا به ایدز و عامل اصلی در استان رفتار پرخطر می باشد و تولد نوزادان مبتلا به اعتیاد و ایدز یک معضل است.
وی درخصوص آسیب‌های اجتماعی زنان خاصه در حوزه مواد مخدر گفت: کارگروه اعتیاد یکی از کارگروه‌های فعال دفتر است که با ورود به شورای مبارزه با مواد مخدر استان سه موضوع را در قالب انجام پژوهش دقیق اعتیاد در زنان، طرح جامع پیشگیری از اعتیاد در زنان و دختران برای گروه سنی ۱۵ تا ۴۰ سال با مشارکت آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، شورای مبارزه مواد مخدر و پزشکی قانونی و همچنین بحث پیشگیری و آموزش را دنبال می‌کند.
وی افزایش خودکشی زنان متاهل خانه دار و افزایش بیکاری زنان تحصیلکرده را از دیگر آسیبهای اجتماعی حوزه بانوان برشمرد.
تعهدی برای ازدواج وجود ندارد
فرجی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در زنان و با بیان اینکه در استان مرکزی بالاترین نرخ بیکاری در بین دختران جوان تحصیلکرده وجود دارد، گفت: ازدواج دیرهنگام دختران خاصه در روستاها رشد زیادی داشته است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: در شرایط کنونی رغبتی به ازدواج وجود ندارد و علاوه بر مسائل اقتصادی جوانان با هدف و فلسفه ازدواج بیگانه شده‌اند و ترجیح می‌دهند تعهد و مسئولیت قبول نکنند.
وی رشد ازدواج سفید ، رغبت برای زندگی مجردی، تغییر الگوهای ازدواج و رواج مدلهای غلط ازدواج را ازدلایل تغییر رنگ و بوی درست ازدواج عنوان کرد و اظهار داشت: تغییر سبک ازدواج از سنتی به مدرنیته و کاهش نقش خانواده ها در ازدواج و دسترسی به تکنولوژی و عدم استفاده درست از تکنولوژی از آسیب های جدی در حوزه ازدواج است.
فرجی ادامه داد: برای ورود جوانان به زندگی این دفتر برنامه هایی برای آماده سازی، و مهارت آموزی و آموزش الفبای مهارت زندگی را در دستور کار قرار داده و آموزش در مقاطع مختلف را با مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی دنبال می کند.
موانع فرهنگی برای مشارکت جدی زنان وجود دارد
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با تاکید بر اینکه زنان ۵۰ درصد جامعه انسانی و ابزاری برای توسعه هستند گفت: مشارکت زنان در تمامی حوزه یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای توسعه است و برای توسعه مشارکت زنان اقداماتی ازجمله فرهنگ سازی و افزایش فرهنگ مشارکت در بین بانوان انجام شده است.
زهرا فرجی تصریح کرد: مهمترین چالش در استان مرکزی موانع و سدهای فرهنگی و مربوط به نگاه عمومی جامعه و زنان به توانمندی‌های این قشر است.
وی یادآور شد: زنان از نظر توانمندسازی نیازمند دوره‌های آموزشی تخصصی برای رسیدن به سطحی از توانمندی هستند تا برای مشارکت اجتماعی آماده شوند.
وی با بیان اینکه زنان امروزه در حوزه های اجتماعی و فرهنگی و خیریه مشارکت خوبی دارند گفت: عمده مشکل مشارکت زنان در حوزه سیاسی است و مشارکت جدی زنان در این حوزه وجود ندارد.
حضور کمرنگ زنان در عرصه انتخابات
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی علت حضور کمرنگ زنان در سیاست را نگرانی از آسیب‌ دیدن ، تبعات و مشکلات ورود به عرصه سیاست عنوان کرد و بیان داشت: . زنان برای ورود به عرصه سیاست همواره نگران هستند و از عضویت در احزاب و تشکل‌های سیاسی و در نهایت اعلام آمادگی برای انتخابات اجتناب می‌کنند.
فرجی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل عدم مشارکت اجتماعی زنان باور نکردن توانمندی های خود است گفت: زنان باید بپذیرند که به عنوان یک عنصر موثر در جامعه باید مشارکت داشته باشند و با حضور خود در عرصه انتخابات قدرت و توانمندی خود را نشان دهند.
وی افزود: زنان به دلیل ترس از عواقب، ترس از رد صلاحیت شدن، یا رای نیاوردن در انتخابات میل و رغبتی به حضور در عرصه انتخابات ندارد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی افزود: به منظور فراهم کردن زمینه مشارکت زنان در عرصه های سیاسی به دنبال مرتفع کردن موانع فرهنگی و اجتماعی و افزایش سطح توانمندی زنان هستیم.
سهم ۳۰ درصدی زنان در انتخابات محقق نمیشود
فرجی در ادامه با اشاره به فعالیت و رایزنی برخی گروه هایی برای سهمیه ۳۰ درصدی زنان در انتخابات گفت: با وضع موجود و نگاه های فرهنگی حاکم این اتفاق نخواهد افتاد.
وی اظهار داشت: در قالب فعالیت‌های کارگروه بانوان و خانواده به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری امور بانوان در استان‌ تلاشهای لازم جهت تقویت این حضور انجام شده است ولی متاسفانه علیرغم تلاشها به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه توسعه مشارکت زنان به عنوان پیش نیاز برای توسعه پایدار است و جامعه امروز ایران به توسعه مشارکت زنان سخت نیاز دارد ولی تعادل برای مشارکت عادلانه زن و مرد هنوز اتفاق نیافتاده و در این شرایط نمی توان انتظاری برای دستیابی به توسعه پایدار داشت.
عدالت جنسی با شعار محقق نمی شود
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی مرکزی با تاکید بر ضرورت اصلاح نگرش‌ها در حوزه مشارکت زنان در اجتماع و خانواده در استان مرکزی گفت: رویکرد استانداری مرکزی استفاده از زنان در سمت‌های مدیریتی است و خوشبختانه در حال حاضر ۴ مدیر کل استان از قشر توانمند بانوان هستند.
فرجی با بیان اینکه عدالت جنسی با شعار محقق نمی شود گفت: زنان متاسفانه تا کنون نتوانسته اند سهم شایسته خود را از سطوح مدیریتی بگیرند و این مهم هرگز با شعار محقق نمی شود.
وی اظهار داشت: زنان در جامعه بارها ثابت کرده اند که از عهده پست های مدیریتی به خوبی برمی آیند و در فرآیند تصمیم گیری، علی رغم رشد قابل قبول زنان و تجربه بسیار موفقی که داشتند، هنوز فرصت خودشکوفایی در اختیار آنان قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته مانند نروژ و فنلاند بیش از درصد ۴۰ مقامات دولتی را زنان دارند اما در ایران این رقم به کمتر از ۲ درصد می‌رسد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به رویکردهای دولت تدبیر و امید ابراز امیدواری کرد: با نگاه دولت تدبیر و امید شاهد حضور زنان در عرصه های مختلف کاری باشیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.