هیچ تعادلی بین دام و مرتع در استان مرکزی وجود ندارد

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدحسین ابراهیمی کارنامی ظهر دیروز در نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه زنان استان مرکزی اظهار داشت: اگر بین پیوست‌ها، لایه‌های اجتماعی، جوامع محلی، گروه‌های مرجع و راهبر مشارکت ایجاد شود می‌توانیم مشکلات، پیشگیری‌ها و تهدیدهای منابع پایه زیستی را برطرف سازیم، باید از هرگونه شعارزدگی دوری کرد و در انجام کارهای زیست محیطی با نگاهی احساسی با تکیه بر قوانین عمل کنیم و از هر گونه معامله با سلامت مردم حذر کنید.

وی افزود: رفتارسازی متمرکز بر عرصه‌های محیط زیست و عمومی کردن گفتمان قالب بر این موضوع باید بر مستندات علمی در راستای جهت‌دهی و هدایت موضوعات محیط زیستی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به همه جانبه بودن فعالیت‌های زیست محیطی گفت: فعالیت‌های زیست محیطی به دو بخش چالش‌های زیستی و ظرفیت‌های پنهان زیست محیطی تقسیم می‌شود که در هر دو بخش به کمک‌های مشارکتی مردم نیاز داریم و باید این بخش تقویت شود.

ابراهیمی خاطرنشان شد: یکی از مسائل مهم در زندگی هر انسان مسائل محیط زیستی است که با عمق زندگی مردم و سلامت آنها در ارتباط است، حفظ و نگهداری سلامت مردم و محیط زیست آنها محتاج مدیریتی آگاه، با اندیشه و آینده‌نگر است.

وی ادامه داد: زنان کشور ما در کارهای مدیریت، مسئولیت‌های اجتماعی و تربیت نسل آینده کشور به خوبی عمل کرده‌‌اند، آنها می‌توانند با آموزش‌هایی که در زمینه محیط زیست می‌بینند و با فراهم کردن شرایط مناسب برای مشارکت در حوزه‌های اجرایی و مساله‌یابی به کمک محیط زیست بیاییند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان‌مرکزی با اشاره به اینکه نگاه بخشی در حوزه محیط زیست تهدیدکننده و سبب آسیب می‌شود گفت: این نوع دیدها به محیط زیست جدا از تخریب و آسیب‌زدگی به مراتع ما، کاری را پیش نمی‌برند و نمونه‌های آن را می‎توان در دوره‌های گذشته دید که مراتعی با ۱۲۰ میلیون هکتار درجه یک و دو به مراتعی کمتر از ۹۰ میلیون مرتع با کیفیت درجه سه و چهار رسیده است.

ابراهیمی تصریح کرد: در استان مرکزی به سبب توزیع نامتوازن سال‌های گذشته به محیط زیست جراحات بی‌شماری وارد شده است و در منابع پایه اکولوژیکی آب، خاک و هوا نیز با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم و بیش از توان اکولوژیک سرویس‌دهی داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: محیط زیست استان مرکزی در بسیاری از جایگاه‌های شغلی با کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مواجه است، حضور معنادار ظرفیت‌های مردمی و سمن‌ها در بهیود امور محیط زیستی سرمایه نهفته‌ای است که در دولت یازدهم به آن توجه ویژه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به سیاست‌های ۱۵گانه مقام معظم رهبری گفت: نگاه مسئولان بالا رتبه کشوری در این عرصه به مسائل محیط زیستی نگاهی عمیق است و این نوع نگاه‌ها می‌تواند زمینه ساز برابی سامان بخشی به مسائل و افزایش فرهنگ زیست محیطی شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: مدیریت پسماندها یکی از موضوعات مهم در برنامه پنجم توسعه است که در آن بر مدیریت پسماند در شهرهای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با الگوی تفیک مواد زائد از مبدا تاکید شده است که متاسفانه این مهم هنوز در استان مرکزی محقق نشده است وما همچنان در جمع آوری و دفع پسماندهای عادی، عفونی و خطرناک با مشکلات زیادی روبرو هستیم که برای رفع این مشکلات باید همکاری بین مردم و سازمان‌های مربوطه افزایش یابد.

وی افزود: در این راستا نشست با جامعه زنان استان مرکزی در موضوعات محیط زیستی و طراحی بسته‌های آموزشی HSE به خواسته استاندار و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط به منظور تربیت زنان شاغل و آموزش‌های تخصصی برگزار شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.