تاکید با تجربه ها به دوستی و همدلی/همه برای تئاتر، تئاتر برای همه

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان ، انجمن نمایش استان مرکزی یکی از انجمن های فعال هنری این استان است، هر چند این انجمن هم اکنون با چالش هایی از جمله کمبود بودجه روبه رو است؛ ولی امید می رود با حمایت مسئولین فرهنگی روح تازه ای در کالبد تئاتر استان دمیده شود و تعامل و همکاری دوباره در این حوزه دیده شود.
به همین منظور هفته نامه وقایع در گپ و گفتی صمیمی با چند تن از پیشکسوتان فعال تئاتر به بحث در خصوص وضعیت کنونی انجمن و چالش های پیش روی پرداخته است. عباس سلطانی، اعظم سلیمانی، فرهاد رحمتی، مسعود فتاحی و مهناز لک این دوستان پیشکسوت بودند، هرچند که تئاتر استان پیشکسوتان و فعالان بسیاری دارد که رد این مجال فرصت حضور همه میسر نشد.
از حاشیه ها دور شویم
عباس سلطانی نویسنده و کارگردان تئاتر استان در ابتدا به حضور پررنگ جوانان در تئاتر استان اشاره کرد و گفت: این یک واقعیت است که تئاتر هم اکنون تغییر کرده است و جوانان با استعداد و پرتلاشی وارد آن شده اند و ما قدیمی ها باید خیلی انرژی بگذاریم برای اینکه دوشادوش آن ها حرکت کنیم به طوریکه اگر توان نداریم میدان را خالی کنیم و مانع حرکت آن ها نشویم.
وی با بیان اینکه انجمن نمایش مامن و خانه اهالی تئاتر استان است، افزود: بهتر است دیگر به اینکه در گذشته چه کسانی در انجمن بوده اند و چـــــه اتفاق هایی افتاده نپردازیم و در کنار مسئول جدید به فکر توسعه و کمک به انجمن باشیم.
سلطانی با اشاره به رکود فرهنگ و هنر در دولت قبل ادامه داد: ما هشت سال بد داشتیم و اثرات آن هنوز هم بر بدنه فرهنگ و هنر مشهود است، حضور برخی مدیران با نگاه های خاص و سوگیری از جمله آسیب های آن روزها بود که انجمن نمایش هم از این قائده مستثنا نبود و ضربه خود را در آن روزها خورد.
این پیشکسوت تئاتر استان اظهار کرد: نباید از موازی کاری ها در حوزه هنر خصوصا تئاتر بعنوان آسیب چشم پوشید، در سال های اخیر دیده می شود ارگان هایی که بودجه فرهنگی داشتند بدون هیچ نظارتی وارد این بخش شده اند.
سلطانی اظهار کرد: اگر این سازمان ها نیز در این بخش نقشی دارند چرا موقع پاسخگویی به مشکلات تئاتر فقط انجمن متولی است و نوکِ پیکان تمام انتقادها به سوی انجمن می رود آن هم انجمنی که هیچ بودجه مستقلی ندارد.
وی با بیان اینکه با تغییر دولت امید روزهای خوبی می رفت، یادآور شد: کمبود بودجه در دو سال اخیر مانع انجام بسیاری از برنامه های فرهنگی شده است.
سلطانی گفت: انجمن نمایش نیز در دو سال اخیر با مشکل اعتبار روبه رو بوده است و ما هم کم و بیش این مسئله را می دانیم، همین باعث شده برخی از دوستان انتظاراتی داشته باشند که برآورده نشود که البته منطقی نیست.
وی تصریح کرد: منصفانه نیست که ما تمامی مطالبات خود را از انجمن بخواهیم ما باید مطالبات خود را خارج از انجمن دنبال کنیم، زیرا انجمن بودجه مستقلی ندارد؛ ولی ارگان هایی چون شورای شهر و استانداری بودجه های فرهنگی دارند و می توانند به جای برگزاری جشن ها و مراسم هایی شود که خروجی ندارد، آن را در تئاتر استان هزینه کنند.
سلطانی ادامه داد: من درگفتگویی که چندی پیش با مشاور استاندار آقای هاشمی داشتم به صراحت گفتم که به تئاتر و انجمن آن بهایی داده نمی شود مشاور استاندار وقتی حرف های من را شنید قول همکاری داد ولی هنوز اتفاقی نیفتاده و امیدواریم پیگیری کند.
این کارگردان و پیشکسوت تئاتر گفت: جدای از مشکلاتی چون نادیده گرفته شدن توسط غیر تئاتری ها متاسفانه خود اهالی تئاتر نیز با هم نیستند، یکی از این حاشیه ها نگاه سودار برخی از دوستان به ریاست جدید است.
سلطانی ادامه داد: این در حالی است که رییس انجمن از یک دموکراسی و انتخابات بیرون آمد و از جانب هنرمندان انتخاب شد به طوریکه پس از انتخابات مرکز هنرهای نمایشی نیز این موضوع را در قالب شیوه نامه به همه انجمن ها ابلاغ کرد.
وی گفت: این انتخابات بدون دخالت نیروی دولتی و هیچ سفارشی انجام شد در حالی که مدیرکل وقت حق انتصاب داشت ولی ریاست جدید از میان آرا اهالی تئاتر درآمد و فردی انتخاب شد که سالهاست در دفتر انجمن تلاش کرده است.
سلطانی ادامه داد: خوشبختانه این انتخابات قانونی بوده و مدیرکل وقت، کارشناس و مرکز هنرهای نمایشی آن را تایید کردند و الان پراکنده جاهایی اعتراض هایی از دوستانی می شنویم که خود در انتخابات حاضر بودند.
وی با بیان اینکه توهین به رییس انجمن توهین به انجمن است و انجمن یعنی جمع گفت: حالا فرصت این حاشیه ها نیست ما نباید از هدف اصلی مان که اعتلای تئاتر استان است دور شویم و باید برای تقویت انجمن ایثار کنیم.
سلطانی تاکید کرد: در این راستا آن هایی که توانایی دارند می توانند در بخش های مختلف رییس انجمن را حمایت کنند و کنارش باشند.
به جای ریگ اندازی سنگ ها را برداریم
فرهاد رحمتی دیگر پیشکسوت حاضر در این گفتگو نیز گفت: در واقع امروز ما باید دنبال آسیب شناسی باشیم و ببینیم سرچشمه مشکلات کنونی از کجاست تا راهی برای آن پیدا کنیم.
وی افزود: در سال های اخیر دیده می شود خیلی زحمات پیشکسوتان دیده نمی شود البته که پیشکسوت فقط ما چند نفر نیستیم و با پیشینه تئاتر اراک تعداد قدیمی های تئاتر استان خیلی زیاد است ولی انتظار است پیشکسوتان فعال مورد توجه بیشتری باشند.
رحمتی ادامه داد: در گذشته های دور در زمانی که ما جوان بودیم هیچ انجمن نمایشی وجود نداشت ولی با این حال دوستی و اتحاد بچه های تئاتر اراک بی نظیر بود، چیزی که این سال ها گم شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون تفرقه و پشت گویی جای کار و رقابت را گرفته و دوستان علیه هم جبهه گیری می کنند.
این نویسنده و کارگردان نمایش کودک اضافه کرد: ما از ریاست جدید انتظار داریم دوستان را جمع کنند ببینند مشکلاتشان چیست تا به جای سنگ اندازی، مقابل هم از یکدیگر انتقاد کنند و به جای ریگ اندازی در کفش هم سنگ ها را از جلوی هم بردارند.
رحمتی تاکید کرد: هم اکنون برخی از پیشکسوتان رفته اند باید دید دلیل کار نکردن آن ها چیست قطعا یا از آن ها دعوت نشده و یا مشکلات مالی آن ها را از صحنه دور کرده است.
وی گفت: هم اکنون شرایط طوری است که هیچ کس بدون پول کار نمی کند در حالیکه در گذشته بدون هیچ چشمداشتی گروه ها از جان و دل به یکدیگر کمک می کردند.
برای انتقادهایمان دلایل منطقی داشته باشیم
مسعود فتاحی بازیگر پیشکسوت نیز گفت: یک بخش از مشکلات تئاتر مربوط به سیاست گذاریهای کلان استانی و کشوری و یکی هم بحث داخلی خود اهالی تئاتر است.
وی افزود: انجمن بعنوان یک کانال معتبر هنری شناخته شده است ولی هنوز دیده نشده که در شهرداری یا شورای شهر در جلسات فرهنگی از انجمن ها دعوت شود و مسئولین فرهنگی دغدغه ای برای تئاتر داشته باشند و بخواهند در این وضعیت کمک مالی یا حمایتی از آن داشته باشند.
فتاحی ادامه داد: گاه هنرمندان بنا به اقتضای مادی به برخی از این سازمان ها می روند و آنجا درخواست پول می کنند و همین ارزش و شانشان را پـــایین می آورد.
وی با بیان اینکه بودجه فرهنگی استان مشخص است، تصریح کرد: چرا این بودجه در راه هنر و آنچه باعث فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم فرهنگی کاربرد دار چون تئاتر، صرف نمی شود.
فتاحی افزود: سیر و تحول انجمن و مسیری را که در این سال ها طی کرده به تئاتری ها بستگی دارد یک سال هایی دوران افت انجمن بود به دلیل مدیریت ولی به نظرم روزهای خوبی در انتظار انجمن است.
وی با اشاره به برخی نگاه های همراه با غرض خاطرنشان کرد: بهتر است اهالی تئاتر یک روز کنار هم بنشینند و صادقانه حرف هایشان را بزنند آن ها که مخالف وضعیت کنونی هستند بگویند چرا و دلیل منطقی بیاورند و اگر واقعا دلایلشان واقعی و غیرقابل حل است فکری اساسی کرد.
وی ادامه داد: مهم نیست این نشست چقدر طول بکشد مهم داشتن یک خروجی مفید است اگر آن ها دلیل دارند بگویند وگرنه به جای تشویش در افکار عمومیِ آن هایی که با تئاتر درگیر هستند و ریگ انداری و کارشکنی به کارهای خود بپردازند.
فتاحی تاکید کرد: پچ پچ باید تمام شود و به کارهای مهمتر در زمینه تئاتر استان پرداخته شود، به نظر می رسد خیلی از هدف و اعتبار اصلی تئاتر دور شدیم.
این پیشکسوت تئاتر استان تصریح کرد: انجمن دو سال است که بودجه ای دریافت نکرده و همین تفرقه و سنگ اندازی باعث شده فرصت و هم فکری برای جذب بودجه از منابع دیگر از دست برود.
فتاحی گفت: اینقدر این شکل تفرقه آشکار است که داوران جشنواره استانی بعنوان افرادی نا آشنا که چند روز تئاتر استان را رصد کرده بودند تاکید داشتند این نگاه و عدم اتحاد اهالی تئاتر خیلی به مجموعه تئاتر استان ضربه زده است.
تئاتری ها همچون یک خانواده پشت هم باشند
اعظم سلیمانی بانوی پیشکسوت تئاتر استان نیز گفت: تئاتر اراک نیروهای بسیار خوب و جوانی دارد و بعضا کارهای عالی و شگفت انگیز دیده می شود و باید این مسئله را تقویت کرد.
وی اضافه کرد: تئاتر استان امکانات زیرساختی بسیاری می خواهد ولی مسئله این است که آیا باید آن را از انجمن مطالبه کرد؟ پس نقش سازمان ها و بودجه های فرهنگی چه می شود.
وی ادامه داد: بهتر است افرادی بعنوان مشاور و کارشناس در بحث های مختلف کنار رییس انجمن باشند تا با همفکری او را در جذب بودجه و گرفتن حمایت سایر ارگان ها یاری کنند.
سلیمانی با خیرمقدم به مدیر جدید ارشاد گفت: چیزی که این روزها نگران کننده است تعویض مدیریت هاست، متاسفانه مشکل ها و دور زدن ها در این مجموعه به حدی است که مدیرکل قبلی با بغض از اینجا رفت.
وی تاکید کرد: امیدوارم مدیریت جدید صبورانه به مسائل فرهنگ و هنر استان برسند و کنار اهالی فرهنگ بمانند، زیرا عدم ثبات در مدیـریت باعث می شود نیروهای خوب و دلسوز شناخته نشوند و گاه نیرویی موثر کنار برود.
سلیمانی با اشاره به اینکه همیشه در انجمن به روی تئاتری ها باز بوده، تصریح کرد: رییس کنونی انجمن سال هاست برای این انجمن زحمت می کشد و به زیر و بم مسائل انجمن آگاه است و گزینه خوبی برای سرو سامان دادن به وضعیت کنونی است.
وی اضافه کرد: از هنــرمندان جوان و پیشکسوت می خواهم مانند خانواده کنار هم باشند، اعضای یک خانواده حرف هایشان را بیرون نمی برند، حامی هم هستند و مشکلات را با یکدیگر حل می کنند، ما به اندزاه کافی از بیرون ضربه خورده ایم دیگر خودمان به خودمان ضربه نزنیم.
اول برادریمان را ثابت کنیم بعد ادعای ارث و میراث
مهناز لک دیگر پیشکسوت تئاتر استان گفت: من همیشه معتقدم تئاتر باید برای تئاتر باشد و هنر برای هنر زمانی که اخلاق در حیطه تئاتر رعایت شود می توان در صحنه درخشید در غیر این صورت نمی توان صحنه را خوب چرخاند.
وی با بیان اینکه تئاتر مادر هنرهاست، اضافه کرد: ما فقط نمی توانیم داعیه هنر بکنیم بلکه اول باید برادریمان را ثابت کنیم بعد تقسیم ارث و میراث کنیم.
لک با تاکید بر اهمیت به دوستان قدیمی ادامه داد: ما قدیمی ها علاقه داریم که بیاییم و کارهای دوستان را ببنیم و توقع داریم در ایـن خصوص اطلاع رسانی شود تا از نظرات یکدیگر بهره ببریم.
وی در ادمه گفت: اطلاعات و سواد بچه های تئاتر اراک خیلی کم است و جالب است هیچ گاه نیز از یکدیگر انتقاد نمی کنیم و هنوز این ظرفیت ایجاد نشده است.
لک تصریح کرد: ما خیلی پشت سر هم حرف می زنیم کاش این غیبت ها از بین برود و به تئاترمان که این روزها سفارشی و در سطحی ترین شکل اجرا می شود پرداخته می شد.
وی گفت: در دوره یکی از مسئولین انجمن با ماسک هنر فاخر به تئاتر ضربه زده شد حالا هم که یک آدم ساده و صادق آمده و بی ریا دارد کار می کند ما اعتراض می کنیم.
لک اضافه کرد: دلیل این انتقادها خیلی واضح نیست این مسئول باید در قبال تلاشش در این مکان و زمانی که صرف آن می کند قطعا باید مورد حمایت مالی باشد قرار است که او هم زندگی اش را از این راه بچرخاند قرار نیست سواستفاده کند مانند خیلی ها که در قبل بودند و خیلی بیشتر از آنچه مستحقشان بود و به ناحق بنام تئاتر از اینجا برداشت کردند.
***
به هرحال آنچه درد و دل اهالی با تجربه تئاتر استان است بیشتر وفاق و همدلی تئاتری هاست تا روزی دوباره شاهد اوج نمایش استان مرکزی باشیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.