کمبود تفریح خلق اراکی ها را تنگ کرده است

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، فرامرز آسنجرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی – ضمن اشاره به حالات روحی، روانی و خلق به عنوان سه حالت خاص انسان گفت: حالت روحی و روانی معمولا از ثبات بیشتری برخوردار هستند، ولی خلق انسان بنا به تغییر شرایط دائما در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه با شروع فصل زمستان و پاییز خلق افراد افت پیدا می‌کند، افزود: افراد معمولا در این فصل‌ها اصطلاحا می‌گویند به هم ریخته‌ایم و چنین حسی در حقیقت ناشی از ابتلا به افسردگی فصلی است.

این روان‌شناس کاهش اشتها، خواب و میل جنسی را از علائم این نوع افسردگی برشمرد و بیان کرد: کاهش نور خورشید و کاهش فعالیت بدنی که به دلیل تغییر فصل اتفاق افتاده از جمله مهم‌ترین دلایل این افسردگی است.

آسنجرانی ضمن اشاره به حادث شدن رخوت و کندی در اغلب موجودات زنده با شروع فصل سرما و به تبع آن کاهش سوخت و ساز بدن خاطرنشان کرد: متاسفانه ما آموزش لازم را ندیده‌ایم که بتوانیم بر این رخوت غلبه کرده و مانع کاهش خلق شویم.

وی انجام ورزش‌های روزانه را یکی از راهکارهای درمان افسردگی فصلی افراد برشمرد و بیان کرد: گشت و گذار و بیرون رفتن از محیط خانه و اختصاص ساعاتی از روز به تفریح زمستانی می‌تواند به درمان این افراد و بالا بردن خلق آنها بسیار کمک کند.

این روانشناس در پاسخ به این سوال که گردشگری در کمک به این بیماران تا چه حد می‌تواند مؤثر باشد، گفت: حضور در طبیعت در کاهش استرس و درمان افسردگی بسیار مؤثر است و سبب نزدیکی خانواده‌ها و تعامل بیشتر بین آنها نیز می‌شود.

آسنجرانی ادامه داد: وضعیت مناطق گردشگری نزدیک اراک متاسفانه چندان مطلوب نیست و بخصوص برای حضور خانواده‌ها شرایط مناسبی ندارند یا حداقل امکانات رفاهی در این مناطق آنچنان که باید در نظر گرفته نشده و به همین دلیل شاید نتوانیم از این پتانسیل در کمک به بالا بردن خلق افراد در فصل سرما استفاده کنیم.

وی ضمن اشاره به وضعیت نامناسب جاذبه‌های شهری اراک و با تاکید براینکه چهره شهر در کاهش و افزایش خلق افراد بسیار تاثیرگذار است، افزود: به دلیل خشک شدن برگ درختان در فصل سرما این عدم جاذبه بیشتر نمایان می‌شود و بیش از دیگر اوقات در خلق افراد تاثیرگذار است.

وی اظهار کرد: نامطلوب بودن شرایط مناطق تفریحی این شهر و عدم وجود تفرج‌گاه‌های زمستانی در کنار رنگ باختن اندک فضای سبز موجود باعث می‌شود که خلق مردم تاثیرات منفی از محیط دریافت کرده و افت پیدا کند.

این روانشناس با بیان اینکه عمده تفریحات زمستانی اغلب خارج از محدوده شهری است، از سویی شرایط تفریحی اراک نیز ویژه است و در کنار آن مردم آموزش لازم را برای لذت بردن از زندگی حتی در چنین شرایط فرا نگرفته‌اند، پس پایین آمدن کیفیت خلق ناگزیر اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: استفاده از مراکز تفریحی داخل شهر نوعی درمان برای افراد مبتلا به افسردگی فصلی محسوب می‌شود و به دلیل عدم وجود اینگونه فضاها در اراک، ما معمولا این دست از بیماران را تنها با قرص‌های ویتامین و توصیه به استفاده از فیبر و سبزیجات در وعده‌های غذایی تحت درمان قرار می‌دهیم.

آسنجرانی ایجاد سنت‌های خاص به صورت مصنوعی را یک راهکار مناسب جهت تغییر مثبت خلق افراد دانست و در اینباره تصریح کرد: شاید به دلیل سن کم شهر اراک سنت‌های خاص و ویژه نظیر گلاب‌گیری در این شهر کم‌تر دیده می‌شود، اما می‌توان سنت‌هایی را به صورت مصنوعی در این شهر به وجود آورد تا مردم با مشغول شدن به آن بتوانند روحیه بهتری کسب کنند.

وی با بیان این که حضور در مراسم‌ مختلف به دلیل شور و شعفی که ایجاد می‌کند و نیز ایجاد ارتباط بیشتر با مردم به درمان افسردگی فصلی بسیار کمک می‌کند، افزود: اجرای ورزش‌های همگانی، پیاده‌روی خانوادگی، جشنواره‌ها و همایش‌های همگانی سبب تغییر روحیه افراد می‌شود و با توجه به شرایط شهری اراک و نیز عدم وجود تفرجگاه‌های مناسب، لزوم پرداختن به اینگونه فعالیت‌ها با کیفیت مطلوب در اراک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آسنجرانی ضمن اشاره به آیین‌ها و جشن‌هایی که ایرانیان از مهرماه تا پایان اسفندماه برگزار می‌کرده‌اند، بیان کرد: مسئولین و نهادهای مرتبط می‌توانند مردم را با این آیین‌ها آشنا کرده و در این رابطه فرهنگ‌سازی کنند، چرا که پرداختن به اینگونه جشن‌ها در تغییر روحیه و خلق افراد بسیار اثرگذار است و سبب بالا رفتن خلق و دور شدن فرد از نخوت فصل سرما می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.