رفع نواقص فنی آزادراه ساوه‌همدان با درخواست نماینده مردم ساوه و زرندیه و دستور وزیر

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی در این دستور خطاب به «علی نورزاد» خواستار انجام یک برنامه عملیاتی در مورد مواردی که نماینده ساوه و زرندیه عنوان کرده است شده تا به محض مناسب شدن شرایط آب و هوایی اجرایی شود.

 

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین خواستار بازدید مجدد معاون وزیر و مدیران این وزراتخانه به منظور بررسی وضعیت روشنایی، علائم راهنمایی و رانندگی، راه‌های دسترسی آزادراه به مسیرهای فرعی و … شد و از استاندار مرکزی خواست تا نسبت به تأمین هزینه‌های روشنایی این محور از محل اعتبارات مناطق اقدام کند.

 

در همین خصوص نماینده مردم ساوه و زرندیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تشریح جزئیات درخواست خود از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی گفت: به علت نرخ بالای ترافیک، و آمار تصادفات در محور قدیم ساوه‌همدان، و جذب ترافیک مازاد و ایمنی آن، نسبت به احداث آزادراه ساوه‌همدان با مشارکت «دنا‌رهساز» به شرط بهره‌برداری و نگهداری و اخذ عوارض ۲۱ سال توسط شرکت مذکور موافقت شد.

 

شهلا میرگلوبیات افزود: به دلیل عدم بکارگیری ماشین‌آلات کافی و مناسب، آزاد راه مذکور تبدیل به یک نوار حادثه‌خیز شده به شکلی که برابر آمار اخذ شده از پزشکی قانونی استان در ۹ ماهه اول سال جاری ۳۸ نفر از هموطنان به دلیل تصادف در این آزادراه جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۶ نفر) افزایش چمشگیری داشته است.

 

وی ادامه داد: در سانحه اخیر نیز، عدم برف‌روبی مناسب و یخبندان سطح جاده منجر به تصادف زنجیره‌ای شده و شش نفر از مسافران جان خود را از دست دادند.

 

وی اضافه کرد: البته فقدان روشنایی محور آزادراه ساوه‌همدان در محدوده مه گرفته و سرعت غیرمجاز نیز از عوامل تشدید کننده این حادثه مرگبار بوده است که طبق بررسی‌های به عمل آمده شرکت دنا رهساز کل آزادراه ۹۰ کیلومتری(معادل ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی عریض) را با یک دستگاه گریدر یک دستگاه لودر یک دستگاه نمک‌پاش و دو کارگر راهدار برف‌روبی و نگهداری می‌کند.

 

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برخلاف قوانین جاری کشور اداره کل راه و شهرسازی جهت نگهداری و برف‌روبی آزادراه جهت حفظ ایمنی تردد و حفظ جان مسافران، نسبت به اعزام اکیپ‌های برف‌روبی و کمک به شرکت مذکور اقدام کرد که این همکاری کماکان ادامه دارد.

 

نماینده مردم ساوه و زرندیه در ادامه گفت: شیارهای لرزاننده طولی در لاین‌های رفت و برگشت، نصب دستگاه‌های سرعت‌سنج ثابت در لاین‌های رفت و برگشت آزاد‌راه برای کنترل سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین از مبداء تا مقصد، نصب گاردریل در مقاطع اعلامی توسط پلیس راه، تجدید خط کشی آزاد راه در مقاطع آسیب دیده و فرسوده، اصلاح استانداردسازی رمپ و لومپ‌های ورودی و خروجی آزادراه به شهر نوبران و نصب روشنایی در محل‌های پیاده‌سازی مسافران شهرهای نوبران و غرق‌آباد بخشی از نیازهای فنی این محور است.

 

وی احداث سکوی مناسب جهت استقرار تیم‌های پلیسی(هر ۱۰ کیلومتر) و سایبان، اصلاح نواقص قرنیز و هندریل پل‌ها، احداث رمپ و لوپ مناسب جهت دسترسی مردم شهر ساوه از سمت کارگاه مستقر در روستای سلیجرد، اصلاح نواقص اعلام شده از سوی مرکز فوریت‌های پزشکی از قبیل استانداردسازی مسیر گذرها، فواصل آنها و رفع آب‌گرفتگی و آسفالت رمپ‌ها، احداث جایگاه ثابت ۱۱۵ امدادی جاده‌ای سلیجرد و غرق‌آباد از دیگر نواقص این مسیر مهم مواصلاتی کشور است.

 

وی عدم اجرای لایه آسفالت نهایی(توپکا) در بالغ بر ۵۰ درصد کل مسیر را از دلایل بروز تصادفات برشمرد و اظهار کرد: اجرای غیرمهندسی پل روگذر نوبران و عدم تأمین روشنایی این روگذر، تکمیل نکردن زیرگذر غرق‌آباد(ساختمانی و روشنایی) و زیرگذر روستاهای مجاور، رعایت نکردن مسائل هندسی در طراحی اجرای سیفون‌های انتقال آب مزارع که در آینده نزدیک احتمال نشست جاده در نقطه حساس ورودی پل رودخانه مزلقان را دارد از موارد دیگری است که مسئولان نگهداری این محور باید نسبت به حل این مسائل اقدام کنند.

 

نماینده مردم ساوه و زرندیه همچنین خاطرنشان کرد: تعریض جاده قدیم نوبران به ساوه که از سال‌های قبل شروع و با هزینه‌کرد تقریبا شش میلیارد تومان جهت زیرسازی انجام و در مرحله آسفالت متوقف شده، موجب ایجاد نقاط حادثه‌خیز در این مسیر شده است.

 

میرگلوبیات تصریح کرد: این موارد در قالب نامه‌ای خطاب به وزیر راه وشهرسازی ارسال و مقام عالی وزارت دستورات لازم را برای برطرف شدن نواقص صادر کردند که امیدواریم به زودی محقق شود.

 

براساس این گزارش، خبرگزاری ایسنا منطقه مرکزی نیز در ۱۳ شهریورماه سال جاری در گزارشی با عنوان “سایه مرگ بر آزادراه ساوه – همدان سنگینی می‌کند” به طور مشروح به این موضوع پرداخته و نظرات مردم و مسئولان را برای کاهش آمار قربانیان در این محور ارائه کرده بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.