نقد آثار سلمان هراتی در همایش “دری به خانه خورشید”

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، سلمان هراتی شاعری است که که با زبانی ساده، عظیم ترین مسائل انسانی را بیان می کند، سلمان هراتی شاعر خون و آفتاب است، او دنیا را واقعی می دید و در شعرهایش از جنگل های سبز و دریاهای آرام تا خون هایی که بر سنگفرش خیابان ها ریخته بود، می سرود.

هراتی شاعریست با زبانی ساده و صمیمی، او با نگاهی ریزبین و نکته سنج مخاطب را با خود همراه می کند. همین نگاه باعث شد تا سلمان هراتی در مدت کوتاه زندگی خود نام خود را در بین شاعران به نام ایران ماندگار کند.

سلمان هراتی در اول فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای مرزدشت تنکابن مازندران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. درس‌های ابتدایی تا پایان دوران متوسطه را در زادگاهش خواند. سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشته هنر، مدرک فوق دیپلم اخذ کرد. وی پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد.

تخلص او «آذرباد» بود و تاثیر سهراب سپهری و فروغ فرخزاد در اشعارش دیده می شود که البته این به معنای تقلید از آنان نیست و در تمامی اشعارش خلاقیت و اصالت شاعر دیده می شود.

سلمان هراتی شاعری بود که دوره خود را درک کرده بود

سلمان هراتی شاعری بود که دوره خود را درک کرده بود با تمام قرابتی که با جنگل و دریا داشت اما با درک درست از دوره ای که در آن زندگی می کرد، به جهان بینی و بینش خاصی رسیده بود. هراتی شاعر جنگ است، وی پس از آشنایی با شاعران حوزه هنری با بسیاری از آن ها عازم جبهه های جنگ شد و برای رزمندگان شعر خوانی می کرد. او شاعری نبود که در گوشه خانه بنشیند و درهای دنیا را به روی خودش ببند و نخواهد حقیقت را نگاه کند. هرگز خودش را دچار گل و بلبل های رویایی نمی کند، او می بیند و می سراید.

خواننده شعرهای سلمان هراتی، در وهله نخست بیش از هر چیز با ایدئولوژی شاعر مواجه می‌شود. بیشتر اشعار سلمان، مستقیم یا غیر مستقیم به بازگویی جهان بینی، اعتقادات و برداشت‌های اجتماعی و سیاسی او می‌پردازد. سلمان هراتی شعر را برای ادای تعهد اجتماعی و حتی گاه سیاسی خود می داند.

هراتی شاعری است که زبان انقلاب را برگزیده است و در جای جای اشعار او بصیرت اجتماعی، نگاه معنوی و غرب ستیزی موج می زند. شعر هراتی شعر جنگ، شعر اعتراض و هشدار است.

هراتی یکی از برجسته ترین شاعران جنگ و انقلاب ایران است، شاعری که تعهد اجتماعی او را ملزم به نوشتن با زبانی ساده و صمیمی می کند، سطرهای او به سادگی کنار هم قرار می گیرند و به خوبی در دل مخاطب می نشینند.

هراتی بیش از ۲۷ سال بیشتر زندگی نکرد و در سال ۱۳۶۵ بر اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت. مجموعه آثار این شاعر برجسته جنگ و انقلاب : از آسمان سبز (مجوعه شعر  ۱۳۶۵)، دری به خانه ی خورشید (مجوعه شعر ۱۳۶۸)، از این ستاره تا آن ستاره (شعر برای کودکان ۱۳۶۷) هستند.

۲۰ اثر و مقاله به دبیرخانه همایش رسید

و اما حوزه هنری استان مرکزی در راستای معرفی هنر فاخر و متعهد، این بار اقدام به برگزاری همایش پژوهشی ” دری به خانه خورشید ” کرده است.

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان مرکزی گفت: این همایش به منظور نقد و بررسی آثار این هنرمند فقید در سطح استان مرکزی برگزار می شود.

مریم طالبی افزود: به منظور ترویج زبان و ادبیات متعهد، پس از برگزاری همایشهای نقد و بررسی آثار قیصر امین پور و سیدحسن حسینی در سال های گذشته، امسال این همایش در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پش از اعلام فراخوان ۲۰ اثر و مقاله به دبیرخانه همایش رسید، افزود: از این تعداد هفت مقاله بعنوان مقاله های برتر انتخاب شده اند.

طالبی توضیح داد: سه مقاله اول این همایش در روز برگزاری همایش خوانده می شوند و چهار مقاله دیگر نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.