ادامه اعتراض ها به لنگ زدن ارشاد در شورای فرهنگ عمومی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان ، «فرهنگ عمومی» عبارت است از مجموعه منسجم و نظام یافته ‌ای از اهداف، ارزش ها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهای مردمِ متعلّق به یک جامعه بزرگ، قوم یا ملّت. بنابراین فرهنگ عمومی، شامل تمامی فعالیّت های مبتنی بر اندیشه و عادت است که در جهت برآوردن نیازهای بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، رفتارهای عمومی مردم را شکل می ‌دهد.
شورای فرهنگ عمومی از مجموعه های ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با نگاهی کارشناسانه به بررسی موضوعات فرهنگی با توجه به عمق مباحث فرهنگی در کشور تاسیس شد و بررسی مباحث کلان فرهنگ عمومی کشور اعم از مطالعه و تجزیه و تحلیل و ارزیابی فضای فرهنگی کشور ، برنامه ریزی برای حل معضلات فرهنگی، نگاه آسیب شناسانه و مقابله با هجمه های فرهنگی و تقابل هایی که با فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی انجام می شود، از جمله فعالیت های شورای فرهنگ عمومی می باشد.
این شورا در ۱۴ آبان ۱۳۶۴ به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و راهبری فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و در طی عمر ۳۰ ساله خود توانسته است ساختاری بزرگ در پایتخت و استان های دیگر تاسیس نماید با این حال تحلیل ها از عملکرد نچندان مثبت این شورا حکایت دارد.
شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی نیز در سال ١٣٧۴ تشکیل شده است و چند دوره فعالیت را پشت سر نهاده است. این شورا در سال ١٣٨٩ دوره جدیدی از فعالیت خود را آغاز نموده و در حالی که در مرحله قبلی فعالیت های خود جمعاً هفده جلسه برگزار کرده بود، در سال ١٣٨٨ فعالیت آن به حداقل رسیده و تنها یک جلسه در سطح استان تشکیل شده ولی از ابتدای سال ١٣٨٩ در جلساتی به تصمیم گیری در خصوص مسائل فرهنگ عمومی استان پرداخته است.
مشکلات فرهنگی چشم انتظار درمان
جلساتی که برگزار شدند تا شاید گره گشا باشند ولی همچنان مسایل و مشکلاتی همانند سبک زندگی اسلامی و ایرانی، فرهنگ کار، فرهنگ شهروندی، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، فرهنگ نقد و گفت و گو، مدیریت شهری ناتوان و ناکارآمد، مصرف گرایی، فعالیّت فرقه های نوظهور، اعتیاد، کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار، کودک آزاری، همسرآزاری، افزایش سنّ ازدواج، طلاق، گسست بین نسلی، مهاجرت نخبگان علمی و هنرمندان و فعّالان فرهنگی، قومیت گرایی، خشونت گرایی، رسوخ خرافات به محافل مذهبی به ویژه هیئت های مذهبی، دین گریزی، اخلاق گریزی، قانون گریزی، پسرفت امکانات آموزش عالی، مدرک گرایی، فقر و فاصله طبقاتی، معماری شهری و روستایی، آلودگی و تخریب محیط زیست، فراموشی و تخریب میراث فرهنگی، اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و… علیرغم تلاش های صورت گرفته همچنان پا برجاهستند و منتظر درمان .
اگر چه که این جلسات به طور منظم برگزار نشده است ولی به گفته نماینده ولی فقیه در استان تلاش بر این بوده که جلسات به طور مدام برگزار شود.
به مناسبت ۱۴ آبان سالروز تشکیل شورای فرهنگ عمومی تشست شورای فرهنگ عمومی استان در بیت امام جمعه با حضور مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که مسئولیت دبیرخانه این شورا را نیز دارد برگزار شد، نشستی که علاوه بر بررسی دستور کار، گلایه ها و نقدهایی داشت.
تاکید بر ضرورت تلاش جهت ترسیم راه توسعه فرهنگ عمومی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در ابتدای این نشست بر ضرورت تلاش جهت ترسیم راه توسعه و تقویت فرهنگ عمومی و رسیدن به اهداف جامعه اسلامی تاکید کرد.
مهدی حقیقی گفت: شورای فرهنگ عمومی نهادی تاثیرگذار در تبیین و ارتقاء فرهنگ عمومی وکاهش آسیبهای اجتماعی است.
آمادگی اداره کل ارشاد برای تحقق اهداف شورا
وی حرکت در مسیر فرهنگ متعالی را یکی از راهبردهای اساسی شورای فرهنگ عمومی دانست و در تشریح فعالیت های این شورا بیان داشت: تا کنون ۴۲ نشست شورای فرهنگ عمومی با ۷۲ دستور کار در استان برگزار شده است و نتیجه این نشست ها ۱۲۲ مصوبه بوده است.
وی برگزاری ۶ نشست شورای مشورتی در استان و ۱۰ دستور کار را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد و ادامه داد: بحث فرهنگ عمومی موضوعی جامع و همگراست و اداره کل فرهنگ و ارشاد آماده است تا در مسیر تحقق اهداف شورای فرهنگ عمومی و تحقق خواسته های رهبری تلاش کند.
تقویت بنیه فرهنگی موجب نفوذناپذیری جامعه می‌شود
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تقویت بنیه فرهنگی موجب نفوذناپذیری جامعه می‌شود.
آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی با تاکید بر ضرورت تقویت بنیه فرهنگی در جامعه اظهار کرد: هر جامعه‌ای که بنیه فرهنگی قوی‌تری داشته باشد درصد آسیب‌پذیری آن کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه تقویت بنیه فرهنگی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌ها و مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان است، بیان داشت: تقویت بنیه فرهنگی با توجه به چشم‌انداز فرهنگی استان از روش‌های مقابله با جریان‌ها و توطئه‌های دشمنان است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در جامعه سالم به مانند یک پیکر سالم که راه نفوذ ویروس و میکروب در آن وجود ندارد، تقویت سلامت فکری، فرهنگی، آرمانی و اعتقادی جامعه را نیز از ورود توطئه‌ها و ترفندهای دشمن باز می‌دارد.
خلا شورای عالی فضای مجازی در استان
وی وظیفه اصلی شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان‌ها را حفظ، ارتقا و توسعه فرهنگ دینی و استقلال هویت دینی عنوان کرد و اظهار داشت: این شورا باید تلاش خود را برای تدوین سیاست‌های کاربردی در حوزه فضای مجازی به کار گیرد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه نبود شورای عالی فضای مجازی در حال حاضر در استان به عنوان خلأ احساس می‌شود، افزود: این مهم باید مورد توجه ویژه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان قرار گیرد.
انتقاد از لنگ زدنهای اداره کل فرهنگ و ارشاد
آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با انتقاد از عملکرد اداره کل ارشاد استان در سال‌های اخیر ادامه داد: در سال‌های اخیر ارشاد استان لنگ می‌زد که امیدواریم با تغییر مدیریت این ضعف‌ها جبران و برای فضای مجازی تدبیری حکیمانه اندیشیده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به مسائل اقتصادی جامعه گفت: برای حفظ هویت می‌بایست به مسئله فرهنگ و اقتصاد در جامعه توجه ویژه شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی با اشاره به اینکه متأسفانه کشور ایران ۱۰۰ سال است که گرفتار نفت است و دغدغه دلار و ریال و کالا را دارد، خاطر نشان کرد: سیکل باطل کالا و دلار از عمده دلایل مصرفی شدن و گرایش مردم به اقتصاد مصرفی است. وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در تشویق خانواده‌ها به مصرف کالاهای تولید داخل گفت: ارگان‌ها و نهادهای مرتبط در این حوزه باید به منظور فرهنگ‌سازی و ترویج الگوی زندگی اسلامی و فرهنگ قناعت و صرفه‌جویی تلاش کنند.
آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی تاکید کرد: با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی مقام معظم رهبری رهنمون‌هایی داشته‌اند که در سال‌های اخیر ارگان‌ها و دستگاه‌ها در این حوزه‌ها فعالیت‌ها و اقداماتی را انجام داده‌اند که دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به منظور بررسی علل گرایش مردم به اقتصاد مقاومتی باید آنها را بررسی، رصد و پایش کنند و نتایج حاصله را به عنوان یک سند پیشگام ارایه دهند.
تصمیم جدی شورای تامین برای مدیریت فضای مجازی
استاندار مرکزی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت اصلاح فضای مجازی گفت: برای مدیریت فضای مجازی تصمیم جدی گرفته می شود.
محمود زمانی قمی با بیان اینکه فضای مجازی جدای از فضای حقیقی نیست اظهار داشت: برنامه ریزی جهت مدیریت فضای مجازی از وظایف ذاتی شورای تامین است که به این قضیه ورود خواهد کرد.
وی با تاکید براینکه با مدیریت فضای مجازی از انجام اعمال مخرب به جامعه ، اخلاق و دینی جلوگیری می شود ، بر ضرورت تشکیل ستاد مهندسی فرهنگی با حضور همه اعضای شورای فرهنگی استان و تدوین راهبردها و بررسی مشکلات فرهنگی استان تاکید کرد.
انتقاد به عدم برنامه ریزی جهت بزرگداشت روز فرهنگ عمومی
مدیر کل صدا و سیمای استان مرکزی نیز در این نشست با انتقاد از عدم برنامه ریزی در نظر نگرفت حتی یک عنوان برنامه جهت برگزاری در روز فرهنگ عمومی در استان گفت: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی می بایست برنامه ریزی ها و تدابیری را به منظور تبیین اهداف شورا و ترویج فرهنگ عمومی در سالروز تشکیل شورا می اندیشید.
قربانی جم با تاکید بر اینکه نگاه مردم استان به فرهنگ عمومی و متولیان این حوزه است گفت: رسانه استان آماده هر گونه همکاری جهت توسعه فرهنگ عمومی و تقویت بنیه فرهنگی استان است و از ظرفیتهای موجود در این مهم بهره خواهد گرفت.
معارفه مدیر کل ارشاد در ضعیف ترین شکل برگزار شد
وی در بخش دیگری از سخنان خودبه نحوه برگزاری ضعیف مراسم تکریم و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: این مراسم از لحاظ فنی و هنری در ضعیف ترین شکل ممکن اجرا شد و برگزاری این شکل برنامه که از هیچ هویتی برخوردار نبود آن هم در حضور معاون وزیردر شان جایگاه فرهنگی و هنری استان زادگاه امام خمینی و مفاخر و مشاهیر بزرگ فرهنگی نیست .
تشکیل کمیته برای راه‌اندازی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی استان و جمع آوری داشته‌های دستگاه‌ها در حوزه بررسی علل گرایش مردم به اقتصاد مصرفی، اسراف و تأثیر آن بر بنیان خانواده در دبیرخانه شورا و ارسال به اعضا برای جمع‌بندی و ارایه نظرات و توجه ویژه دستگاه‌های عضو این شورا به بنیان خانواده و ارایه راهکارها و برنامه‌ها در راستای حفظ این نهاد ارزشمند از مصوبات این نشست بود.
شورای فرهنگ عمومی نهادی موثر برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی
اگر چه که بررسی ها وارزیابی ها در سطح کلان نشان از فاصله گرفتن عملکرد شورای فرهنگ عمومی از اهدافش را دارد و لی به دلیل اهمیتی که فرهنگ عمومی به عنوان عرصه¬ای از فرهنگ و رابطه مستقیمش با عموم مردم می طلبد که شورای فرهنگ عمومی در استان همچون گذشته با ساز و کار فرهنگی منسجم ، پویا و بانشاط باشد و با استفاده از نخبگان، صاحب نظران با طرح موضوعات کلان مسائل فرهنگی و اجتماعی استان را رصد و راهگشای مشکلات فرهنگی و اجتمای استان باشد همچنین امید میرود جایگاه این شورا در بین نهادها مشخص و تدبیری برای ضمانت اجرایی مصوبات شورای فرهنگ عمومی اتخاذ گردد چرا که یکی از نهادهایی که می تواند دغدغه و نگرانی رهبری را مرتفع ساخته و قدم های موثری برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه بردارد، شورای فرهنگ عمومی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.