برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، استاندار استان مرکزی در این مراسم گفت: هدفگذاری استان در حوزه صادرات غیر نفتی تا پایان سال جاری دو میلیارد دلار است که جز با تلاش و کوشش تولیدکنندگان میسر نخواهد شد.

‘ محمد حسین مقیمی ‘ افزود: پارسال ارزش صادرات استان مرکزی ۹۵۰ میلیون دلار بوده که این رقم در شش ماه اول امسال به مرز یک میلیارد و ۲۵۰ میلیارد دلار رسیده است .

به گفته استاندار مرکزی، دولت تدبیر و امید از همه توان خود برای رشد اقتصادی بهره خواهد برد که در این میان ،افزایش بهره وری به منظور توسعه صادرات غیر نفتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مقیمی از صنعتگران، تولید کنندگان و صادرکنندگان استان مرکزی خواست تا سعی و اهتمام خود را برای افزایش سهم صادرات استان در حوزه غیر نفتی به کار گیرند.

***** تولید انبوه و با کیفیت راهکار حضور در بازارهای جهانی

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: تولید انبوه و با کیفیت از جمله راهکارهایی است که حضور کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی تسریع می کند.

‘ علیرضا زواشی’ اضافه کرد: سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی ۱۶ محور و شاخص اساسی برای بسترسازی صادرات در استان را تعریف کرده که به زودی در اختیار مسوولان اقتصادی قرار می گیرد.

زواشی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اگر صنعتگران و صادرکنندگان خام فروشی را کنارگذارند و در مقابل با عرضه محصولات با کیفیت و قیمت تمام شده مناسب در بازارهای جهانی حضور یابند، شاهد صادرات با ارزش افزوده مناسب خواهیم بود.

به گفته رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی ، این استان به لحاظ شاخص های مطلوب دانش و فناوری در جایگاه خوبی قرار دارد که این امر سبب شده تا رقم ارزش افزوده استان در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر باشد.

وی گفت: در شش ماه اول امسال،حجم صادرات جمهوری اسلامی ایران با احتساب میعانات گازی ۲۶ میلیارد دلار و بدون احتساب میعانات ۱۶ میلیارد دلار بوده است.

زاوشی بیان کرد: سال ۲۰۱۳حجم صادرات دنیا بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد دلار بوده که سهم ایران رقمی بالغ بر ۶۲ میلیارد دلار بوده است.

ریس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: رشد و تعالی اقتصادی استان مرکزی در گروی ارتباط تنگاتنگ صنعت و محیط های علمی و دانشگاهی است.

به گفته زاوشی حضور بیش از دو هزار ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان مرکزی، بستر مناسبی برای تحقیق و پژوهش فرهیختگان و دانشجویان است که ضمن کمک به تعالی صنعت در ایجاد اشتغال پایدار نیز تاثیری به سزا خواهد داشت.

*** مهار تورم شتابنده موفقیت دولت تدبیر و امید در دستیابی به رونق اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی اراک نیز در سخنانی گفت: دولت در یکسال اخیر تورم لگام گسیخته را کنترل و با افزایش تولید و بهره وری و توسعه صادرات غیر نفتی به دنبال رونق اقتصادی است.

‘محمد رضا جعفری ‘ افزود: خروج از رکود و پایداری اقتصادی کشور در سال دوم حیات دولت یازدهم نیز از دیگر برکاتی است که در آینده نزدیک شاهد آن در جامعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: توسعه مستمر صادرات غیر نفتی از بازوهای مهم دولت در احیای رونق اقتصادی کشور و خروج از رکود است .

به گفته جعفری ، به رغم تحریم های ظالمانه و غیر منصفانه، در دوران کوتاه حیات دولت تدبیر و امید شاهد شاخص های مطلوب صادراتی بودیم.

رییس اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: برای توسعه صادرات پایدار نیازمند اصلاح دو نظام ساختاری دولتی و خصوصی هستیم .

به گفته جعفری، در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی به ویژه تولید، واحد های تولیدی به شاخص های صادراتی دست خواهند یافت و با حضور در بازارهای مصرف خارجی زمینه سودآوری برای کشور مهیا می شود.

وی بیان کرد: صنعت استان مرکزی از متنوع ترین صنایع کشور به شمار می رود که با استقرار حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک وبزرگ میتواند در اقتصاد کشور و رشد شاخص های صادراتی تاثیر گذار باشد.

به گفته رییس اتاق صنایع ،معادن و کشاورزی اراک ، هر یک از صنایع اراک با توجه به فراوانی و تنوع فعالیت به دلیل عدم تعریف استراتژی مشخص در تولید و صادرات نتوانسته اند حضوری منسجم و مستمر در بازارهای خارجی داشته باشند .

وی معتقد است: استان مرکزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص منطقه ای و قرارگیری در مسیر غرب کشور ظرفیتهای مطلوبی برای توسعه اقتصاد و صنعت دارد که تنها به یک استراتژی مشخص و با برنامه این مهم انکان پذیر است.

به گفته جعفری ، بازاریابی خارجی و استفاده از دانش نوین برای ایجاد صنایع تبدیلی نیز از دیگر مولفه هایی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند .

رییس اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی اراک در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: برند سازی ملی و منطقه ای ضمن ایجاد هویت اقتصادی برای تولیدکنندگان ، قدرت رقابت در بازار را افزایش داده واین مهم خود عاملی برای رشد اقتصادی کشور به شمار می رود.

به گفته جعفری ، بازار عراق یکی از کلیدی ترین دروازه های ورود کالاهای ایرانی است که به دلیل قرابت خاص با ایران و جمعیت بالا ، گزینه مناسبی برای حضور صنعتگران استان مرکزی است.

وی ادامه داد: کشور عراق به دلیل عدم برخورداری از ساختارهای تولید مناسب ، تشنه خرید است که به نظر می رسد صنعت استان مرکزی ظرفیتهای لازم برای حضور در بازار اقتصادی عراق را دارا باشد .

***اقتصاد مقاومتی عاملی برای ارتقای شاخص های اقتصادی کشور

نماینده مردم اراک ،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: فرامین مقام معظم رهبری درامر اقتصاد مقاومتی راهگشای بسیاری از چالش های تولیدکنندگان داخلی است.

‘ محمد حسن آصفری ‘ بیان کرد: عزم ملی و مدیریت جهادی در حوزه صنعت در کنار توجه به شاخص های اقتصاد مقاومتی می تواند شتاب توسعه اقتصاد کشور را دو چندان کند.

وی اظهار کرد: توسعه صادرات باید با یک برنامه ریزی منسجم و بلند مدت صورت گیرد و بازارهای هدف نیز پیش بینی و بر اساس نیازهای این بازارها، تولیدکنندگان فعالیت خود را معطوف دارند.

به گفته آصفری ، توسعه حلقه کسب و کار با مدد از تولید ملی محقق می شود که تولیدکنندگان نیز باید به کیفیت و رقابت سالم توجه ویژه ای داشته باشند .

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلام ادامه داد: خام فروشی برخی محصولات در کشور سبب شده تا این محصولات با اندک تغییرات در برخی از کشورها؛ دوباره برای فروش دربازار های مختلف عرضه شود.

آصفری تاکید کرد: تولیدکنندگان و صنعتگران کشور با ایجاد صنایع تبدیلی زمینه حضور موفق کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی مهیا کنند.

وی ادامه داد: کالای با کیفیت و ممتاز برای حضور موفق تر در بازار به بسته بندی و سیمای مناسب نیازمند است که جمهوری اسلامی به لحاظ بهره مندی از فناوری های مختلف در صنایع تبدیلی مشکلی در تولید این گونه محصولات ندارد.

در ادامه این نشست تعدادی از تولیدکنندگان و صنعتگران استان مرکزی به بیان دیدگاهها و مشکلات خود پرداختند .

همچنین در این مراسم از ۲۱ تولید کننده و صادرکننده نمونه استان مرکزی با اهدای لوح سپاس و تندیس زرین تقدیر شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.