رجایی: شرکت های تولیدکننده آب میوه؛ شربت تولید می کنند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، استان های مازندران، فارس،هرمزگان و کرمان به علت داشتن شرایط اقلیمی خاص، آب وهوای مناسب و خاک حاصل خیز بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند به طوری که مرکبات ایران جزء با کیفیت ترین مرکبات جهان محسوب می شود.

با توجه به فراوانی انواع میوه های فصلی درکشورمتأسفانه سرانه مصرف آبمیوه درایران ۱۱ لیتر درسال است به طوری که در کشورهای اروپایی که فراوانی و تازه خوری میوه درآنها بسیارکم است ۳۵ الی ۴۰ لیتر درسال آبمیوه مصرف می شود. براساس قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت و درمان موظف به آموزش فرهنگ تغذیه به مردم است که متأسفانه به علت عملکرد ضعیف این وزارتخانه شاهد مصرف فقط ۱۱ لیتر آبمیوه درسبد غذایی خانوارها هستیم.

با توجه به حجم زیاد مرکبات درکشورتولید آبمیوه می تواند ارزش افزوده بسیاری به دنبال داشته باشد که متأسفانه دراین زمینه عملکرد مؤثر وجدی از سوی مسئولان دولتی مشاهده نشده است. به علت نداشتن صنایع تبدیلی تولید آبمیوه حجم بسیاری ازمرکبات کشوربه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرمی شود که این کشورها با استفاده ازصنایع تبدیلی میوه را به آبمیوه تبدیل کرده و دوباره به کشوربا قیمت بسیارزیادتر صادرمی کنند.

به عنوان مثال کشورهای عربی با وجود اینکه سطح زیرکشت مناسبی برای تولید مرکبات ندارند با وارد کردن مرکبات و استفاده ازصنایع تبدیلی درجهت تولید آبمیوه ازاین فرصت برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایداردرکشورشان نیزاستفاده کرده اند. مرکبات دربعضی از نقاط کشور بسیار زیادتراز نیاز داخلی تولید می شود که این میزان میوه باقی مانده به علت نبود شرایط نگهداری مناسب به طور حتم از بین می روند که با استفاده از صنایع تبدیلی تولید آبمیوه علاوه برجلوگیری ازهدررفتن این میوه ها می توان درآمد زایی بسیاری درکشورداشته باشیم .عباس رجایی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه تولید آبمیوه به عنوان نمونه ای ازصنایع تبدیلی می تواند موجب توسعه صادرات غیرنفتی کشورشود،گفت: ایران یک درصد از جمعیت دنیا رادارد و ۴ درصد میوه های جهان را تولید می کند اما نه فقط جز صادرکنندگان بزرگ آبمیوه نیست بلکه دچاررقابت منفی شده به طوری که اکنون واردات آبمیوه را به کشور شاهد هستیم.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی، با تأکید براینکه عملکرد مسئولان دولتی درخصوص توسعه صنایع تبدیلی تولید آبمیوه بسیار ضعیف بوده است، تصریح کرد: در کشور سالیانه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از محصولات میوه به علت کمبود شرایط نگهداری مناسب و نیز نبود صنایع تبدیلی مطلوب جهت تبدیل این میوه ها به آبمیوه به ضایعات تبدیل می شوند.

تولید آبمیوه MFCدر جهان

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید براینکه درحال حاضرصنایع تبدیلی تولید آبمیوه کشور بسیار ضعیف است،اظهار داشت: بیشترکشورهای دنیا به تولیدات MFCآبمیوه دسترسی پیدا کرده اند به طوری که دراین کشورها استفاده ازکنسانتره ای که دارای مواد افزودنی نظیر ماده غلیظ کننده و بتا کاروتن و قند و شکر مصنوعی است ممنوع شده وبه جای آن تولیدات طبیعی و پاستوریزه که مستقیم از طبیعت گرفته شده تولید می شود و این در حالی است که متاسفانه در کشور ما شرکت های تولیدکننده آب میوه بجای استفاده صد در صدی از محصولات طبیعی با بکارگیری از اسانس های گوناگون و شیمیایی بجای تولید آب میوه شربت تولید می کنند.

رجایی، ادامه داد: با وجود اینکه ماندگاری این نوع آبمیوه ها به علت طبیعی بودن طولانی مدت نیست اما ارزش افزوده بسیاری به دنبال دارد به طوری که تولیدات آبمیوه MFCدرکشور باید به عنوان یک نهضت هم در تأمین نیاز داخلی وهم صادرات در بازارهای خارجی محسوب می شود.

کمبود نقدینگی برای کشاورزان  تولید کننده میوه

وی، با انتقاد ازعملکرد ضعیف مسئولان دولتی که منجربه واردات آبمیوه بی کیفیت به کشورشده است، تصریح کرد:متأسفانه کمبود نقدینگی برای کشاورزان تولید کننده میوه موجب ضعف در صنعت تولید آبمیوه شده به طوری که باید سرمایه درحال گردشی برای این صنعت در نظر گرفته شود.

بهره بانکی باید از سیستم بانکی کشور حذف شود

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب درمجلس، با تأکید براینکه وام های بانکی با بهره های چند برابر آن هم در شرایط سخت امروز توان توسعه صنایع کشوررا به صفررسانده است، ادامه داد: متأسفانه بانک ها با قراردادن شرایط و تعهدات گسترده و نیز بهره های چند برابر درضمیمه وام های خود، تولید کنندگان با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی موجود دراین حوزه توانایی پرداخت بدهی خود را به بانک ها از دست داده اند که به همین جهت مسئولان دولتی و سیستم بانکی کشور باید به کاهش بهره های بانکی اقدام کنند.

کاهش توان رقابتی تولید کنندگان ایرانی در بازارهای داخلی

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی منجر به کاهش توان رقابتی تولید کنندگان داخلی شده اند ، اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی با وام های کم بهره سیستم های بانکی خود توانسته اند به داخل ایران وارد شوند و به همین منظورعلاوه برارزآوری موجب اشتغال زایی خوبی برای کشورشان شده اند و چون شرایط تولید کنندگان داخلی با سرمایه گذاران خارجی یکسان نیست پس از توان رقابتی تولید کنندگان داخلی کاسته شده است.

نبود قیمت گذاری متناسب با کیفیت

رئیس فراکسیون صنایع غذایی مجلس، با تأکید براینکه قیمت گذاری آبمیوه باید متناسب با کیفیت مطلوب این محصول صورت گیرد،تصریح کرد: متأسفانه در ایران بدون در نظر گرفتن شرایط تولید و کیفیت محصول قیمت گذاری می شود که درهمین جهت تولید کنندگان برای جلوگیری از زیان مالی کیفیت این محصول را کاهش داده که این مهم نه به سود تولید کننده و نه مصرف کننده است.

تشکیل شهرک های کشاورزی در جهت توسعه صنایع تبدیلی در اراضی های مناسب

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، در پاسخ به این سؤال مبنی براینکه از دیرباز در کشور واردات کنسانتره و آبمیوه مشاهده می شود اما تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است، گفت: مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه شهرک های کشاورزی تشکیل شده اند که در برنامه این شهرک ها توسعه صنایع تبدیلی در اراضی های مناسب و نیز طراحی بسته بندی مناسب و استاندارد و همچنین حمایت از سرمایه گذاران داخلی در صنایع تبدیلی به منظور کاهش ضایعات درکشور و افزایش ارزش افزوده حاصل از آن لحاظ شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.