انتظارات حقیقی اهالی فرهنگ و هنر استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان ، بالاخره بعد از کلی حرف و حدیث و رو کردن نامزدها و کاندیداهای احتمالی، نام سید مهدی حقیقی بعنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از گردونه بیرون آمد و در حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این سمت معرفی شد.
پس از یک سال و نیم حضور آرام حسین شاکری بعنوان مدیر ارشاد استان حالا سکان مدیریت این اداره با جامعه هدف گسترده و متنوع به دست حقیقی افتاد. او مشاور سینمایی معاونت قرآن و عترت و دبیر اولین جشنواره بین المللی فیلم محمد (ص) و از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.
وی همچنین مدیرکل سمعی و بصری، مدیر کل آموزش، اولین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات در خراسان جنوبی، مدیر جشنواره فجر در هشت دوره و مدیر بخش تفاهمات بین بخشی و تجلی اراده ملی جشنواره بوده است.
سوابق حقیقی نشان می دهد که پرونده فرهنگی مناسبی دارد که امید می رود در بهبود وضعیت فرهنگ و هنر این استان موثر باشد. هر چند باز هم گزینه های بومی از گردونه خارج شدند ولی امیدواریم که این مدیر بتواند خیلی سریع با مشکلات و مسائل پیش روی این استان در زمینه فرهنگ و هنر آشنا شود زیرا ممکن است دوباره به هر دلیلی این دوره اینقدر کوتاه باشد که تا بخواهد البته اگر بخواهد با دغدغه های این بخش آشنا شود، فرصت از دست رفته و بدون هیچ اتفاق و یا جرقه ای در این بخش چمدان ها را ببندد.
البته که تعامل و ایجاد نشست های موثر با نمایندگان هر بخش می تواند روند آشنایی وی با این استان و فضای حاکم بر فرهنگ و هنر آن را کوتاه تر کند تا بلکه بتواند با تضارب آرا به نتیجه و راهکاری برای اوضاع نابسامان این روزهای حوزه حساسی چون فرهنگ و هنر برسد. البته این سخن مبنی بر یک نگاه آرمانی نیست ولی می تواند تا حدودی وضعیت را مطلوب تر از گذشته کند. قطعا هنرمندان بعنوان بخش بزرگی از جامعه هدف این اداره کل صحبت هایی دارند که می تواند برای آشنایی و رصد وضعیت و شرایط اولیه مساعد باشد. در همین راستا هفته نامه وقایع استان با روسای چند انجمن هنری استان گفتگویی داشته تا انتظارات و مشکلات این انجمن ها را بعنوان واسطه بین هنرمندان و اداره کل را مطرح کند..
رییس انجمن هنرهای تجسمی در این باره گفت: ما هیچ انتظاری از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم، این انجمن تصمیم دارد از این پس مشکلات موجود را خودش حل کند.
مظاهر آذرپی افزود: تجربه نشان داده اداره فرهنگ و ارشاد در حل مشکلات این انجمن تاثیری ندارد زیرا تا کنون هیچ کمکی نکرده و قطعا از این پس هم همینطور است.
وی در خصوص انتظار از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد استان بیان کرد: امیدواریم فقط در اتاقِ مدیر کل جدید بر روی ما بسته نباشد و با تغییر این نگاه و پذیرفتن هنرمندان و داشتن نشست با ایشان بتوانیم راهکارها و مسائل را با او در میان بگذاریم.
آذرپی گفت: البته انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی هم اکنون غیرفعال شده است و به غیر از مشکلاتی که به واسطه بی مهری ارشاد و کمبود اعتبار داشته ایم خود هنرمندان تجسمی نیز بی انگیزه شده اند.
وی ادمه داد: مشکل اصلی این انجمن این است که به دلیل ماهیت این هنر که فردی است بچه های این انجمن خیلی دنبال جنجال و گرفتن مطالبات خود نبودند و یک گوشه نشسته اند و کار خود را انجام می دهند؛ آن ها ضرورت ایجاد و حفظ انجمن را احساس نمی کنند و انتظار دارند که کسی از یک جای دیگر بیایند برایشان کار انجام دهد.
آذرپی تاکید کرد: ما با هنرمندان تجسمی جلسه گذاشته ایم و پیشنهاد داده ایم تا انجمن به صورت خودگردان چرخیده شود تا نیازی به ارشاد نداشته باشیم.
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی نیزگفت : شاید اصلی ترین مشکلی که هم اکنون در انجمن نمایش استان مرکزی وجود دارد کمبود اعتبار باشد و انتظارمان از مدیر کل جدید جذب اعتبار از وزارتخانه و ارگان های دارای بودجه فرهنگی است.
حمیدرضا صالحی افزود: برپایی نشست هایی برای هم اندیشی و هم فکری با هنرمندان و کمک برای ایجاد تعامل با سازمان های فرهنگی دیگر انتظاری است که داریم.
وی ادامه داد: امسال جشنواره تئاتر استان به دلیل کمبود اعتبار به صورت غیرمتمرکز برپا شد انتظار این است که مدیرکل برای برپایی همایش ها و گردهمایی از این دست که همیشه استمرار داشته و فرصتی برای حضور هنرمندان استان با یکدیگر است تلاش کند.
صالحی گفت: البته امیدورایم با حضور مدیرکل جدید بالاخره بعد از سال ها وعده و انتظار سالن باکسی برای هنرمندان تئاتر استان تهیه شود.
رییس انجمن موسیقی استان مرکزی نیز گفت: در چارت انجمن های موسیقی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد به صورت انتصابی رییس هیئت مدیره هستند و بقیه اعضا از هنرمندان به صورت انتخاباتی، انتخاب می شوند. در دو دوره گذشته مدیران کل در این نقش هیچ حضوری داشتند و بسیار ار انجمن دور بودند. توقع ما این است که مدیر جدید به رسالت خود در این مورد عمل کند و با این انجمن بیشتر ارتباط داشته و بازوی پرقدرت آن باشد.
رضا ربیعی گفت: ما در دوره قبلی چندین بار وقت ملاقات با مدیر کل تعیین کردیم ولی متاسفانه موفق به دیدار نشدیم، انتظار این است که این ارتباط ایجاد شود و مدیر کل به عنوان رییس هیئت مدیره انجمن به درد دل اعضای دیگر گوش بدهد و موقعیت هنرمندان موسیقی را درک کند.
وی افزود: مسئله ای که هم اکنون چالش این انجمن است این است که از سال ۸۹ طبق آئین نامه جدید تمامی انجمن های موسیقی خودگردان شدند البته با نظارت و همکاری اداره های فرهنگ و ارشاد ما توقع داشتیم که اداره کل ما را در این مسیر تنها نگذارد و با توجه به پیشنهادهای ما در این زمینه با ما همکاری و راهکار ارائه دهد.
ربیعی گفت: البته قرار بود اداره کل فرهنگ و ارشاد سالانه هزینه های جاری این انجمن را تقبل کند که نه تنها عملی نشد بلکه در مواقعی حتی از ما بیلان کاری مالی نیزخواسته شد وگاهی سنگ اندازی هایی نیز شد.
وی همچنین یادآوری نمود: یکی از مسائلی که در دو سه سال اخیر برای موسیقی استان چالش شده است حضور کنسرت های خارج از استان بدون هیچ کمک مالی و حتی کیفی به موسیقی استان است.
ربیعی توضیح داد: این کنسرت ها فقط محملی برای درآمدزایی برخی از تهیه کنندگان شده است این در حالی است که تا قبل از آن گروه های خارج از استان درصدی از درآمد خود را به انجمن موسیقی می دادند و آن هزینه صرف موسیقی استان می شد و حتی در مواردی کمک هزینه ای برای گروه های استانی مثل پرداخت هزینه سالن.
وی ادامه داد: انتظار دیگری که داریم این است که مدیرکل در برنامه هایی که جنبه عمومی دارند و مربوط به انجمن است حضور داشته باشد.
***
سخنان بالا فقط بخش خیلی کوتاهی از انتظارات و توقعات پیش روی مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد استان در حیطه هنر است، البته توقعات اهالی رسانه نیز بعنوان یکی از مخاطبان اصلی فرهنگ و ارشاد نیز جای بحث دارد، انتظاراتی همچون راه اندازی خانه مطبوعات و تحقق مطالبات صنفی چون بیمه خبرنگاری، توزیع عادلانه آگهی ها و بازگشت دوباره حرمت به این قشر از مسائلی است که بارها و بارها به آن پرداخته شده و صحبت از آن تکررا مکررات است و فقط چشم امیدی به بهبود آن می رود. استان مرکزی استانی که فرهنگ و هنرش در تمامی بخش ها نیازمند تزریق بودجه و توجه معنوی مسئولانش است و مدیری با دغدغه هنری و فرهنگی می خواهد، این شاید در نگاه اول به نظر آسان بیاید و در سخنان معارفه مدیران بارها تاکید شود ولی تجربه نشان داده که در عمل سخت است و سخت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.