۴پروژه استان مرکزی گرفتار فرسایش در چرخه کمبود اعتبار

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از مهر، از مهم‌ترین پروژه‌های استانی مرکزی که سال‌ها است مردم منتظر بهره‌برداری از آنها هستند می‌توان به پروژه‌هایی از قبیل بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ساوه، مجتمع فرهنگی ورزشی زرندیه و مصلای محلات اشاره کرد.

برخی از این پروژه‌ها که حدوداً ده سال است تکملیشان به طول انجامیده، در سطح پیشرفت ۳۰ درصدی قرار دارند. البته این مشکل به دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار ایجاد شده و به دلیل عدم تحقق تعهدات مالی افراد پس از گره افتادن در کار پروژه، این طرح‌ها به جای حل مشکل به حال خود رها شده و یک پروژه ده‌ساله ۳۰ درصدی را رقم زده است که نهایتاً مشخص نیست چندسال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه ساخت بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی ساوه پنج ساله شد

نام پروژه: بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی ساوه

سال شروع پروژه: کلنگ زنی دی ماه ۸۹

عمر پروژه: پنج سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: پس از کلنگ زنی عملیات اجرایی طی این پروژه در مرحله صفر باقی مانده است

میزان پیشرفت فیزیکی: در مرحله طراحی و نقشه‌کشی

محل احداث: جنوب شرق شهر ساوه

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: با توجه به مهاجرپذیری و رشد جمعیت ساوه به عنوان دومین شهرستان استان مرکزی از نظر جمعیت، فضای فیزیکی بیمارستان شهید مدرس این شهر پاسخگوی نیاز مردم این شهرستان نیست

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

پیمانکار اولیه: نامشخص

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در انجام این پروژه: عمل نکردن خیر به تعهداتی که متقبل شده بود

دستگاه‌های مسئول برای تکمیل پروژه: دانشگاه علوم پزشکی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: پروژه در مراحل اولیه قرار دارد

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه:۱۵ میلیاردتومان

احداث بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی ساوه در سفر هیئت دولت دهم به استان مرکزی بر اساس توافقی مبنی بر مشارکت ۴۰ درصدی خیر و ۶۰ درصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفت و با حضور وزیر بهداشت و درمان  وقت، کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد، اما تاکنون اقدامی در جهت ساخت آن انجام نشده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: احداث بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی یکی از نیازهای مهم این شهرستان در حوزه درمان است.

جلیل کوهپایه زاده اصفهانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مقرر بود احداث بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی ساوه از سال ۸۹ بر اساس توافقی مبنی بر مشارکت ۴۰ درصدی خیر و ۶۰ درصدی وزارت بهداشت آغاز شود اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه این خیر به تعهدات خود مبنی بر آغاز عملیات اجرایی عمل نکرد، پیگیری‌های زیادی در این زمینه نیز انجام شد اما نتیجه مناسبی برای آغاز عملیات اجرایی این بیمارستان حاصل نشد.

اصفهانی با بیان اینکه ساخت یک بیمارستان مجهز با فضای فیزیکی مناسب از نیازهای حیاتی این شهرستان است، ابراز داشت: هم‌اینک عملیات طراحی و نقشه‌برداری محل ساخت این بیمارستان به مساحت ۲۷ هزار مترمربع در جنوب غرب شهر ساوه انجام شده است.

به گفته وی، با توجه به عدم تعهد خیر قبلی، هم‌اینک رایزنی و اقدامات اولیه برای مشارکت خیر جدید انجام شده و در صورت اعلام آمادگی این خیر، عملیات اجرایی این بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی آغاز خواهد شد.

وی ابراز داشت: با توجه به مهاجرپذیری و رشد جمعیت در ساوه، فضای فیزیکی بیمارستان شهید مدرس پاسخگوی نیاز مردم این شهرستان نیست و تجهیزات پزشکی و درمانی جوابگوی نیازهای مردم این شهرستان به خصوص در سال‌های آتی نیست.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: با ساخت بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی این شهر زمینه حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در این شهر بیشتر فراهم خواهد شد.

عدم تحقق تعهدات مالی و تأخیر در احداث تصفیه‌خانه آب محلات

نام پروژه: تصفیه‌خانه آب شهرستان محلات

سال شروع پروژه: دی  ۱۳۹۳

عمر پروژه: ۹ ماه

میزان تأخیر پروژه نسبت به زمان اولیه: در موعد مقرر(شهریورماه۹۴) به بهره‌برداری نرسید

میزان پیشرفت فیزیکی: ۴۰درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت پایاب صنعت و شرکت درخشان کلر

پیمانکار فعلی: شرکت پایاب صنعت و شرکت درخشان کلر

محل احداث: قسمت شرقی محلات- کنار تصفیه‌خانه فاضلاب محلات

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: تصفیه آب ورودی به شهر محلات از سد کوچری

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تعهدات مالی خیر که بنا بوده تا خردادماه تعهدات مالی خود را انجام دهد

دستگاه‌های مسئول برای تکمیل پروژه: اداره آب و فاضلاب و فرمانداری محلات

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۶ میلیارد ریال

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۹ میلیارد ریال

مدیر آب و فاضلاب شهرستان محلات به خبرنگار مهر گفت: احداث تصفیه‌خانه آب محلات از دی ماه ۱۳۹۳ آغاز شد که به علت کمبود اعتبار روند اجرایی آن متوقف شد.

عباس نظری افزود: با همت یکی از خیرین شهرستان و از سرگیری روند اجرایی در سال جاری بنا بود این پروژه در شهریورماه به بهره‌برداری برسد ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار کامل پروژه توسط فرد خیر این امر محقق نشد.

وی با اشاره به عدم اختصاص بودجه دولتی برای این طرح افزود: یکی از خیرین شهرستان محلات اجرای این تصفیه‌خانه به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال را تعهد کرده است و تاکنون ۶ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

نظری میزان پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه را ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: یک مخزن با ظرفیت هزار مترمکعب در تصفیه‌خانه ساخته شده و برای ساخت یک مخزن ۵۰۰ مترمکعبی دیگر نیز کار کف کنی آن انجام شده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب محلات خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان آب مصرفی شهرهای محلات و نیم ور از حق آب سد کوچری ۶۰ لیتر بر ثانیه است و در صورت بهره‌برداری از تصفیه‌خانه این میزان به ۱۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

نظری تصریح کرد: آبی که از سد کوچری وارد شهر می‌شود از کیفیت آب سرچشمه برخوردار نیست و با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه این آب با کیفیت مناسب وارد مدار انتقال آب شهر می‌شود.

رییس اداره آب و فاضلاب محلات با اشاره به لزوم مشارکت دستگاه‌های مسئول برای اتمام پروژه تأکید کرد: در حال حاضر به جز اداره آب و فاضلاب، فرماندار و نماینده شهرستان پیگیر تکمیل پروژه هستند و امیدواریم با اختصاص مابقی اعتبار توسط فرد خیر در دهه فجر سال جاری، تصفیه‌خانه افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه مصلای محلات پس از گذشت ۹سال

نام پروژه: مصلای محلات

سال شروع پروژه: سال ۱۳۸۶

عمر پروژه: ۹ سال

میزان تأخیر پروژه نسبت به زمان اولیه: نامشخص

میزان پیشرفت فیزیکی: ۳۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: به صورت امانی بوده است.

پیمانکار فعلی: نامشخص

محل احداث: محلات- میدان آزادی

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: شبستان جهت اقامه نماز جمعه و مناسبت‌های مذهبی از قبیل نماز عید فطر و مراسمات فرهنگی، پیش‌بینی مسجد و کاربری فرهنگی و سالن آمفی‌تئاتر ۱۰۰۰ نفری و دو سالن اجتماعات ۳۰۰ نفری

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تعهدات مالی مجتمع اقتصادی کمیته امداد نسبت به تکمیل پروژه

دستگاه‌های مسئول برای تکمیل پروژه: دفتر امام‌جمعه و ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان محلات

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۳۵ میلیارد ریال

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: نامشخص است و هنوز نتیجه برآورد کارشناسان اعلام نشده است

حجت‌الاسلام مهدی ربانی به خبرنگار مهر گفت: در سال ۱۳۸۶ کلنگ احداث مصلی در محلات به زمین زده شد و کار اجرایی ساخت آن آغاز شد

وی افزود: برای احداث این پروژه با مجتمع اقتصادی کمیته امداد که معادن حاجی‌آباد و آتشکوه محلات در اختیارشان بود رایزنی شد و بنا شد کار ساخت مصلی توسط این مجتمع انجام شود

امام‌جمعه محلات بیان داشت: معادن حاجی‌آباد و آتشکوه در اختیار سید طه مقدسی امام‌جمعه فقید محلات قرار داشت و وی این معادن را به کمیته امداد واگذار کرد به این شرط که باید بخشی از درآمد این معادن صرف کارهای عمرانی شهر شود.

وی افزود: در اوایل شروع پروژه کمک‌های خوبی از طرف مجتمع اقتصادی کمیته امداد انجام شد ولی با عوض شدن مدیران مجتمع اقتصادی کار ابتدا کند و برای چند سال متوقف شد و حاضر به تکمیل پروژه‌ای که وعده کرده بودند، نشدند.

امام‌جمعه محلات با اشاره به تشکیل جلسه با رییس وقت کمیته امداد در سال ۱۳۹۲ اذعان داشت: در این جلسه انواری، رییس وقت کمیته امداد محلات پیشنهاد داد که فقط زیرزمین مصلی برای برگزاری نماز آماده‌سازی شود که ما نپذیرفتیم چون به نوعی دوباره کاری و اسراف بود و در طرح اصلی مجتمع خلل وارد می‌شد.

ربانی خاطرنشان کرد: این پیگیری‌ها ادامه یافت و پس از دو بار ملاقات با مسئول مجتمع اقتصادی کمیته امداد، بنا شد کارشناسان این مجتمع پس از بررسی موضوع، میزان کمک مالی جهت تکمیل پروژه را اعلام کنند.

امام‌جمعه محلات ادامه داد: کار برآورد کارشناسان مجتمع اقتصادی از پروژه انجام شده و منتظر اعلام نتیجه از سوی این مجتمع هستیم.

وی عنوان داشت: کاربری این پروژه تنها مصلی و مکان اقامه نماز جمعه نیست بلکه یک مجتمع فرهنگی است و دارای یک سالن آمفی‌تئاتر هزار نفری و دو سالن اجتماعات دیگر با ظرفیت حدود ۳۰۰ نفر است و این در حالی است که در شهر محلات برای اجتماعات بزرگ مکان مناسبی وجود ندارد.

امام‌جمعه محلات در پایان تصریح کرد: امیدواریم هر چه زودتر مجتمع اقتصادی به تعهد دیرینه خود عمل نماید تا شاهد افتتاح سریع‌تر این مجتمع بزرگ فرهنگی عبادی در سطح شهر باشیم و بتوانیم فضاهای و فعالیت‌های فرهنگی شهر را گسترش دهیم.

پروژه ۱۰ ساله مجتمع فرهنگی هنری زرندیه

نام پروژه: ساختمان مجتمع فرهنگی  هنری زرندیه

سال شروع پروژه: سال ۸۴

عمر پروژه: ۱۰سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: با گذشت ده سال در حال حاضر فاز نخست آماده بهره‌برداری است

میزان پیشرفت فیزیکی:  ساختمان ۹۷ درصد و محوطه ۴۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: نامشخص

پیمانکار فعلی: اداره کل راه و شهرسازی

محل احداث: شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه

کاربری با دلیل اهمیت پروژه: نیاز شهرستان زرندیه به احداث یک مجتمع فرهنگی

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص به موقع اعتبار

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: راه و شهرسازی و ارشاد اسلامی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۱۲میلیارد ریال

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: دو میلیارد ریال

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عملیات ساخت این مجتمع از سال ۸۴ در شهر مامونیه آغاز شده است.

احمد جوانمد بیان کرد: ساخت این پروژه توسط اداره راه و شهرسازی زرندیه در حال انجام است و به دلیل علت تخصیص به موقع اعتبار، تکمیل آن طولانی شده است.

وی  گفت: این پروژه هم اکنون در بخش ساختمان ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات تکمیل محوطه آن با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه ادامه داد: با توجه به نیاز شهرستان زرندیه به یک مجتمع فرهنگی بهره‌برداری از این مجموعه یکی از نیازهای مهم این شهرستان است.

جوانمرد افزود: با وجود توسعه بخش صنعت شهرستان زرندیه، مسئولان باید در حوزه‌های فرهنگی باید با جدیت بیشتری نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌ها اقدام کنند.

در بسیاری از مواقع عدم تحقق تعهدات مالی از سوی افراد و سازمان‌ها به عنوان مشکلی عمده در کنار کمبود بودجه روند انجام طرح‌های عمرانی را به تعویق انداخته یا متوقف می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسد در مراحل ابتدایی و قبل از آغاز هر پروژه باید تصمیمات حساب شده‌ای در زمینه تأمین بودجه این طرح‌ها انجام پذیرد

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.