آمادگی استان مرکزی برای انتقال تکنولوژی به تاجیکستان

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – زمانی قمی اظهار کرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از نظر فرهنگ، تمدن و زبان با هم مشترکات بسیاری دارند و از دیرباز رابطه دوستی بین آنها برقرار بوده است. ما تاجیکستان را به عنوان کشور دوم خود می‌دانیم.

وی بیان کرد: ما علاقه‌مندیم که این رابطه و حس دوستی بین دو کشور توسعه یابد و در سطوح بیشتر شاهد روابط دو جانبه باشیم.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه سفیر جمهوری تاجیکستان برای سومین بار به استان مرکزی سفر می‌کند، گفت: سفیر جمهوری تاجیکستان توسعه روابط و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز فنی و حرفه ای استان مرکزی را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه  این استان در حوزه صنعت و تکنولوژی  دارای ظرفیت‌های بالایی است، عنوان کرد: در حوزه صنعت آمادگی لازم برای انتقال تکنولوژی به کشور تاجیکستان و همچنین بهره‌مندی این کشور از ظرفیت‌های مهارت آموزی استان مرکزی وجود دارد.

زمانی قمی با اشاره به بازدید سفیر کشور تاجیکستان از مراکز فنی و حرفه‌ای استان، گفت: مهارت‌آموزی زمینه را برای ایجاد اشتغال و صنعتی شدن تاجیکستان  فراهم می‌کند و جمهوری اسلامی ایران و استان مرکزی در نهایت سخاوتمندی و علاقه این مزیت را در اختیار این کشور قرار می‌دهند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: برای بهره‌گیری کشور تاجیکستان از ظرفیت‌های مهارت‌آموزی استان مرکزی تفاهم‌نامه‌ای منعقد خواهد شد که امید است با این اقدام گام کوچکی در اثبات دوستی و برادری خود با کشور تاجیکستان برداریم.

زمانی قمی استان مرکزی را  فرهنگی‌ترین و تاریخی‌ترین استان کشور دانست و اظهار کرد: این استان مهد بیشتر بزرگان تاریخ از جمله امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، پروفسور حسابی، دکتر قریب، میرزا تقی‌خان امیرکبیر و … است که تعداد مفاخر این استان به تنهایی از بسیاری از کشورها بیشتر است.

وی استان مرکزی را استانی با استعداد و درخور توجه معرفی کرد و گفت: این استان اگر چه تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه با مشکلاتی روبرو شده ولی استعدادهای بسیاری در امر تولید داشته و نقش موثری در اقتصاد ایران دارد و از استان‌های پیشرو در امر تولید به شمار می‌آید.

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی در بخش کشاورزی صاحب رتبه و مزیت‌های بزرگی است و  در حوزه صنعت نیز جزو چهار استان پیشرفته کشور و دارای سه هزار واحد تولیدی و همچنین کارخانجات بزرگ است.

زمانی قمی گفت: کارخانجات این استان نظیر آلومینیوم‌سازی، هپکو و آذرآب دارای برند جهانی هستند و قاب صنعت منطقه به شمار می‌روند. این صنایع در ساختن ایران نقش موثری داشته‌اند و باید از این جایگاه استفاده شود.

وی گفت: برای تقویت مزیت‌های استان در حوزه تاریخ و تمدن، جذب گردشگر و توریست توسعه روابط خود با دیگر کشورها از جمله کشور تاجیکستان را دنبال می کنیم.

براساس این گزارش، نعمت‌اله امامزاده سفیر جمهوری تاجیکستان نیز با بیان اینکه استان مرکزی دارای امکانات و ظرفیت‌های بسیاری است، بر توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور تاکید کرد و گفت: امید است با تلاش‌های مشترک بتوانیم به نتایج دلخواه دست یابیم.

وی بیان کرد: پیوندهای تاریخی، دینی و زبانی بین مردم جمهوری تاجیکستان و ایران وجود دارد که این مهم به پیشروی در کارها کمک می کند.

امامزاده با بیان اینکه امروز در تاجیکستان شرکت‌های ایرانی بسیاری فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در چهار منطقه اقتصادی این کشور شرکت‌های ایرانی فعالیت می‌کنند و امید است این همکاری ها روزبروز توسعه یابد.

میرزازاده عبدالسلام معاون وزیر محنت و شغل اهالی تاجیکستان نیز گفت: علم‌آموزی و آشنایی افراد با تکنولوژی نقش موثری در ایجاد اشتغال دارد.

وی ایجاد اشتغال برای جوانان و توسعه مشاغل خانگی را از اموری که وزارت محنت تاجیکستان دنبال می‌کند عنوان کرد و گفت: هدف اصلی ما از این سفر برقراری روابط دوستانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مهارت‌آموزی استان مرکزی در جهت توسعه کسب و کار است.

سفیر جمهوری تاجیکستان از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه مهمان استان مرکزی است و بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان‌های محلات، دلیجان، خمین، اراک و ساوه و بازدید از واحدهای صنعتی نمونه این شهرستان‌ها از برنامه‌های سفر سفیر جمهوری تاجیکستان به استان مرکزی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.