اختصاص بیش از یک میلیارد تومان برای کاهش آلودگی هوای اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، سعید متصدی معاون محیط زیست استان مرکزی ظهر چهارشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، با اشاره به اینکه اختصاص بودجه را برای مقابله با ریزگردها،  احیای تالاب میقان اراک و پایش گرد و خاک این شهر دانست و گفت: اراک از شهرهای آلوده کشور است که باید با توجه به آن در راستای کاهش آلودگی ها و زندگی بهتر مردم قدم برداشت.

وی با اشاره به اینکه، این سازمان حمایت علمی، اعتباری و مالی برای اجرای برنامه های استانی و کاهنده آلودگی حمایت می کند افزود:در قانون بودجه سال ۹۳ استفاده از، عوارض زیست محیطی در آمدهای اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت مصوب شده است که شامل کلانشهر اراک هم می شود.

اراک هم از عوارض زیست محیطی استفاده خواهد کرد

معاون محیط زیست کشور در ادامه گفت: با توجه به اینکه اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است با هماهنگی های بعمل آمده می تواند از عوارض زیست محیطی بهره مند شود .

وی تصریح کرد: اعتبارات عوارض زیست محیطی ۱۱ هزار میلیارد ریال در کشور است که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل، خودروهای فرسوده و نوسازی صنایع تخصیص می یابد.

 

وی در ادامه همچنین گفت: این سازمان تلاش دارد تا با مشارکت مردم حمایت های مستمر و مشارکت متخصصین داخلی و خارجی برنامه های استانی را در کاهش آلودگی هوا پشتیبانی کند.

شرکت املاح برنامه خود برای کاهش آلایندگی را اعلام کند

متصدی در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت صنعتی املاح ایران در تالای میقان اراک گفت: این واحد صنعتی باید تا یک ماه آینده تمام برنامه های خود برای کاهش ریزگرده ها، آلودگی های زیست محیطی و پس آبها ارائه دهد.

وی همچنین اامه فعالیت این واحد تا اعلام برنامه هایش را منوط به در نظرگرفتن شرایط سخت حفاظتی دانست.

حفظ تالاب یک ضرورت است

استاندار مرکزی هم در این نشست با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست استان گفت : حفظ محیط زیست مستلزم همکاری دستگاه های اجرایی،کارخانجات، صنایع و مشارکت مردم است.

محمد حسین مقیمی کارخانه املاح را یکی از منابع آلاینده اراک عنوان کرد و افزود: حفظ تالاب بعنوان تلطیف کننده هوا نیازمند ساماندهی فعالیت های صنعتی در آن منطقه است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک راهکاری جدی برای رفع آلایندگی های این کلانشهر دانست گفت: ایجاد فضای سبز و رعایت اصول زیست محیطی از سوی صنایع را از راهکارهای در نظر گرفته شده در این طرح است.

فعالیت صنعتی در تالاب میقان باید تعطیل شود

عباس رجایی نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس هم ضمن انتقاد جدی از ادامه فعالیت صنعتی در تالاب میقان اراک آن را فاجعه امیز خواند و افزود: باید فعالیت این واحد بر اساس رعایت مسائل زیست محیطی باشد و از سوی دیگر فعالیت این واحد ضنعتی منفعتی برای اراک ندارد و سود آن به جاهای دیگر می رود.

وی با بیان اینکه، کاهش آلودگی هوای اراک نیازمند نگاه و عزم جدی است گفت: آلودگی هوای اراک در حالی است که این شهر سهم بالایی در تولید و خودکفایی کشور دارد.

در ادامه، مدیر کل محیط زیست استان و دبیر کارگروه هم با توجه به تفکیک وضعیت آلایندگی هوا در حوزه پارامترهای آلاینده گفت : ذرات معلق، ازت، SO2 و CO به ترتیب بیشترین آلاینده استخراج ناشی از کارخانجات و صنایع است.

بیش از نیمی از آلایندگی هوای اراک صنعتی است

امیر انصاری با اشاره به اینکه شرکت املاح معدنی یکی از منابع آلاینده محیط زیست در تالاب میقان است افزود: اراک جزو هشت شهر آلوده کشور است که بیش از نیمی از آلایندگی هوای آن ناشی از فعالیت صنعتی است.

افزایش تخصیص اعتبارات ریزگردها در سالجاری تامین صددرصد گاز نیروگاه شازند و تشکیل شورای عالی محیط زیست برای استان با ریاست رئیس جمهور برای بررسی عملکرد چالش های حوزه محیط زیست در این شورا از دیگر مصوبات این جلسه بود همچنین در این جلسه مقرر شد تا شرکت املاح معدنی در منطقه تالاب میقان تعطیل تا مسائل حقوقی این شرکت به ثبت برسد و مسائل زیست محیطی آن بررسی و مشخص شود

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.