چاپ اطلس جامع فرهنگی از مطالبات استان مرکزی در برنامه ششم توسعه

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، بی‌شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است، اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‎دهد و با انحراف فرهنگ هر چند جامعه در بعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد، اما پوچ و پوک و میان تهی و با هر موجی قابل تغییر خواهد بود.

استقلال و موجودیت هر جامعه از موجودیت فرهنگ آن نشأت می‎گیرد، به همین دلیل است که موضوع فرهنگ بارها و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

سند برنامه پنجم در استان مرکزی در حالی تدوین شده است که توجه به موضوعات فرهنگی در اصل و اولویت قرار داشتند، که خوشبختانه بخش قابل توجهی از برنامه‌های این سند اجرایی شد و امید می‌رود در برنامه ششم توسعه نیز شاهد تدوین برنامه‌های خوب فرهنگی و اجتماعی برای رسیدن به پیشرفت و توسعه در این دو بخش باشیم.

کارشناس مسائل فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه چاپ اطلس جامع فرهنگی استان باید یکی از مطالبات مردم در برنامه ششم توسعه باشد، گفت: یکی از ماندگارترین فعالیت‌های پژوهشی که طی سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و هنر صورت گرفته تدوین این اطلس بوده که به دلیل کمبود اعتبارت چاپ و نشر آن در حد نرم‌افزار و سی‌دی باقی مانده است که انتظار می‌رود چاپ این سند در برنامه ششم در دستور کار قرار گیرد، زیرا می‌تواند به عنوان یک منبع پژوهشی بسیار قوی در اختیار افراد قرار گیرد.

*کمبود منابع انسانی متعهد و متخصص از مشکلات فرهنگ و هنر استان مرکزی است

مصطفی مشایخی نقاط قوت برنامه پنجم را رویکرد ارزشی و تاکید بر هویت دینی و ملی و ترویج روحیه حماسی آن دانست و بیان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات فرهنگ و هنر استان کمبود منابع انسانی متعهد و متخصص است.

وی افزود: انتظار نظام جمهوری اسلامی از فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که ارزش‌های اسلامی و انقلابی را در قالب هنر ترویج دهد، که این مهم بدون در اختیار داشتن نیروهای متعهد و ارزشی امکان‌پذیر نیست.

*گزینش افراد در حوزه فرهنگ بر اساس میزان تخصص و تعهد افراد صورت گیرد

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تاکید کرد: مسئله‌ای که باید در حوزه فرهنگ و هنر مد نظر قرار گیرد گزینش افراد در وزارت ارشاد است که باید تخصص محور و با در نظر گرفتن میزان تعهد افراد صورت گیرد.

مشایخی افزود: کادرسازی، جذب کادر تخصصی و تخصیص اعتبارات حوزه فرهنگ از مسائلی است که باید با جدیت در برنامه‌ریزی‌ها به آن پرداخته شود.

*حمایت مالی از ایده‌های خوب فرهنگی

به گفته وی طرح ایده‌های خوب فرهنگی و ایده‌پردازی فرهنگی و حمایت مالی از این ایده‌ها نیز از مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برون سپاری در حوزه فرهنگ نیز باید با قوت بیشتری دنبال شود، خاطر نشان کرد: در این زمینه راه‌اندازی موسسات فرهنگی و ترغیب جوانان فرهیخته و دانشگاهی برای حضور در این موسسات موضوعی است که نیازمند سرمایه‌گذاری است.

*شبکه‌سازی فرهنگی بر اساس نیازها مد نظر قرار گیرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در دولت دهم ادامه داد: همچنین موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد شبکه‌سازی فرهنگی بر اساس نیازها است که می‌طلبد با قوت بیشتری ادامه پیدا کند تا از این طریق به یکسان سازی فرهنگی دست پیدا کنیم.

مشایخی با اشاره به شکل‌گیری هویت جوانان در فضای مجازی گفت: چالشی که امروزه وجود دارد دو هویتی شدن جوانان است که فضای مجازی در حال شکل‌گیری است و ما در این حوزه خلأ داریم.

وی تصریح کرد: برای مقابله با این چالش می‌توان موسساتی را فعال کرد که با شدت در این زمینه کار کنند و با به کارگیری افراد خوش فکر، طراح و خلاق به شکلی زیبا در این عرصه وارد شد، ضمن اینکه شورای فرهنگ عمومی هم باید با جدیت بیشتری وارد عمل شده و کارهای خود را به صورت کارشناسی ادامه دهد.

*ضرورت راه‌اندازی اتاق فکر ویژه شورای فرهنگ عمومی

کارشناس مسائل فرهنگی استان بر ضرورت راه‌اندازی اتاق فکر ویژه شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: ما به وجود چند گروه کارشناسی خارج از این شورا نیازمند هستیم تا کار پژوهشی انجام داده و دست به آسیب شناسی بزنیم، برنامه‌ها را اولویت‌بندی کرده و برای آنها طرح تهیه و تدوین کنیم تا از این طریق تأثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی افزایش یابد.

*در پیوست فرهنگی ضعف داریم

مشایخی توجه به بحث الگوی توسعه اسلامی ایرانی را از دیگر مسائل مهم در حوزه فرهنگ استان دانست و بیان کرد: در حال حاضر در پیوست فرهنگی ضعف داریم، هر چند در این زمینه فرهنگ‌سازی‌هایی صورت گرفته، اما در اختصاص اعتبار با چالش‌هایی مواجه هستیم که باید این چالش‌ها مرتفع شوند.

*توجه به زیرساخت‌های فرهنگی در شهرک‌های جدیدالاحداث

وی توجه به زیرساخت‌های فرهنگی در شهرک‌های جدیدالاحداث به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، حرکت به سمت استفاده از نمادهای ایرانی در ساخت و سازها و پرهیز از الگوگیری از معماری غرب در ساخت و ساز فضاها، توجه به تولیدات فرهنگی و حرکت در مسیر خلق تولیدات فاخر فرهنگی را از مسائلی دانست که باید در برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگ به آن پرداخته شود.

*فراهم‌سازی بسترهای لازم برای نشر کتاب در فضاهای مجازی

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی چاپ کتاب به چندین زبان و فراهم‌سازی بسترهای لازم برای نشر کتاب در فضاهای مجازی، توجه به منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی، احداث زیرساخت‌های فرهنگی در اماکن تفریحی همچون احداث نماز خانه در پارک‌ها و اماکن عمومی، اولویت‌بندی طرح‌های فرهنگی، ترویج سیره فرهنگ امام راحل، حمایت از هنرمندان صنایع دستی، ایجاد بازار فروش محصولات فرهنگی و هنری در داخل و خارج از کشور، پرداختن به ورزش‌های بومی و محلی با توجه به اثرگذاری این برنامه‌ها در هویت‌یابی فرزندان این مرز و بوم و فرهنگ ‌سازی در زمینه مصرف کالای داخلی را از دیگر مطالبات مردم در حوزه فرهنگ عنوان کرد.

*حمایت از هنرمندان ارزشی در حوزه مادی و معنوی

به گفته وی توجه به نقشه مهندسی فرهنگی در زمینه کار جمعی، برخورد با فرقه‌های ضاله، حمایت از هنرمندان ارزشی در حوزه مادی و معنوی، ترویج سبک زندگی اسلامی، تلاش در راستای دشمن‌شناسی، اهمیت قائل شدن به مالکیت معنوی، اجرایی شدن نقشه مهندسی و تحقق منویات رهبری نیز از دیگر مسائلی است که باید در برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گیرد.

*کمبود فضاهای فرهنگی و هنری متناسب با نیازها و قابلیت‌های استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی دولت یازدهم نیز با اشاره به نقاط قوت و فرصت‌های برنامه پنجم گفت: حضور تعداد قابل توجه نیروی انسانی دارای مدرک دانشگاهی در حوزه‌های فرهنگی و هنری، امکان استفاده از زیرساخت‌های صنایع استان و جلب مشارکت آنها در تأمین هزینه‌های فعالیت‌ها، موقعیت شاهراهی و دسترسی به استان‌های قم، تهران، اصفهان که امکان توسعه تعاملات فرهنگ را افزایش داده از نقاط قوت و فرصت‌ها در طول اجرای برنامه پنجم بود.

حسین شاکری با اشاره به مشکلات و تنگناهای موجود افزود: کمبود فضاهای فرهنگی و هنری متناسب با نیازها و قابلیت‌های استان، اختصاص کم و هزینه‌گذاری پایین فرهنگی و هنری در سبد هزینه‌های خانوارها، کمبود امکانات در بخش فرهنگ و هنر، کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش فرهنگ و هنر، پایین بودن شاخص‌های توسعه استانی و عدم تعریف خاص از شاخص‌های فرهنگی و هنری، عدم اختصاص فضای خاص برای برگزاری نمایشگاه‌های دائمی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و عدم مشارکت بخش غیر دولتی در فعالیت‌ها، تنوع روز افزون تقاضاهای فرهنگی و هنری از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر این حوزه به شمار می‌رود.

*ایجاد دسترسی به آثار مکتوب با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و رسانه‌های دیجیتال ضروری است

وی با اشاره به نیازهای بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری استان بیان کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد دسترسی به آثار مکتوب با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و رسانه‌های دیجیتال، توسعه فعالیت‌های صنفی بخش تولید محتوای توسعه سرمایه‌گذاری در پخش تخصصی کتاب و فعالیت‌های نمایشگاهی، توسعه نقد و ارزیابی تازه‌های نشر، افزایش تبلیغات و اطلاع‌رسانی حوزه تولید کتاب و افزایش سرمایه گذاری در تولید و نشر و پخش کتاب از نیازهای بخش فرهنگ و هنر استان به شمار می‌رود.

*ارتقای کیفیت محتوایی مطبوعات محلی مد نظر قرار گیرد

وی ادامه داد: در حوزه رسانه و مطبوعات نیز ارتقای کیفیت محتوایی مطبوعات محلی، جریان یافتن اطلاع‌‌رسانی از طریق مطبوعات و خبرگزاری‌ها به صورت سالم و متعهد، حمایت و صیانت از حقوق مادی و معنوی شاغلان و فعالان مطبوعات، تسهیل دسترسی به مطبوعات محلی با استفاده از امکانات و فضای مجازی و توسعه رسانه‌های دیجیتال باید مد نظر برنامه‌ریزان حوزه فرهنگ و هنر قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تاکید بر انجام آموزش در حوزه موسیقی به صورت رسمی و در مراکز و موسسات دارای مجوز، رشد کمی و کیفی تولید آثار موسیقایی با محتوا و مضامین ایرانی اسلامی تاکید بر انجام پژوهش در حوزه موسیقی را از نیازهای حوزه موسیقی عنوان کرد.

*افزایش تولید محتوا بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی در نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی

به گفته وی در بخش هنرهای نمایشی نیز افزایش تولید محتوا بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی در نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی، تأمین زیرساخت فیزیکی توسعه هنر نمایش و اجرای نمایش‌های خیابانی در راستای برقراری ارتباط عموم با هنر نمایش ضروری است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.