بازدید ارزیاب یونسکو از قنات ابراهیم آباد اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- امروز یاموچی کازیا ارزیاب یونسکو از قنات ابراهیم آباد اراک جهت ارزیابی وضعیت این قنات برای ثبت جهانی بازدید کرد.

عزیزی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در حین بازدید یاموچی کازیا که از مسیر انتقال آب در نزدیکی دفتر قنات شروع شد گفت: این قنات یکی از قنات های کهن ایران است که به صورت یک رشته طولانی شرقی غربی به طول ۱۱ کیلومتر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این قنات از رشته کوه های هفتاد قله سرچشمه می گیرد و تا داخل آبادی ادامه دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در طول مسیر به شیب ملایمی که آب را از مبدا به مظهر می رساند اشاره کرد و افزود: اولین چاه قنات مادرچاه موسوم به سزا است که در منطقه ۷۰ قله در محل پشت قبرستان واقع شده است.

عزیزی این قنات را در یک رشته اصلی و دو رشته فرعی توصیف و بیان کرد: این رشته ها در محل رشته رونا و قوشد خوانده می شوند که ۳۱۱ شاخه اصلی داشته و رشته رونا ۱۵ و نیز رشته قوشد ۲۲ حلقه چاه دارد.

وی کل مساحت اشغال شده این قنات در روستای ابراهیم آباد را هزار هکتار از اراضی عنوان کرد و افزود: این قنات اراضی این روستا را به صورت دوره ای مشروب می کند.

معاون میراث فرهنگی ضمن بازدید ارزیاب یونسکو از دفتر قنات تصریح کرد: این مکان هم موزه مردم شناسی این روستاست و هم به عنوان شورای قنات ابراهیم آباد مورد استفاده قرار می گیرد.

عزیزی در خصوص کاربری های این قنات در روستا در حضور نماینده خرده مالک ها(باغ داران) و نیز نماینده کشاورزان به ارزیاب یونسکو توضیح داد: از غروب آفتاب تا غروب آفتاب روز بعد طبق گفته نمایندگان باغات و زمین های این روستا شش تقسیم اصلی برای آب این قنات صورت می گیرد.

وی به استفاده این آب در کشاورزی و تقسیم آب با تعامل بین کشاورزان و خرده مالکان برای آبیاری باغ ها اشاره کرد و ادامه داد: آب برای مردم این روستا جنبه حیاتی دارد و به دلیل اینکه حتی با عدم وجود بارش باران آب این قنات جاری است مردم برای حفظ آب قنات تلاش می کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن بازدید ارزیاب از حمام زنانه و مردانه در نزدیکی دفتر قنات تصریح کرد: این حمام مشتمل بر دو بخش مردانه و زنانه بوده و درب حمام مردانه در قسمت شرقی و زنانه در بخش غربی است.

عزیزی این مجموعه را مربوط به دوران قاجار عنوان کرد و افزود: مرمت های جزئی و پاکسازی زباله ها از این مکان انجام شده و قرار است بعد از ثبت جهانی به موزه تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، ارزیاب یونسکو از تابلوهای اطلاع رسانی و نیز مسیر هدایت آب قنات بازدید و عکسبرداری کرد.

یاموچی کازیا در این بازدید با نمایندگان باغ ها و زمین های کشاورزی و نیز اهالی این روستا صحبت کرد و اهمیت این قنات در زندگی مردم را مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین از مجموعه حمام و دفتر قنات بازدید کرد و مادرچاه قنات ابراهیم آباد را نیز بررسی کرد.

در موزه مردم شناسی روستا(دفتر قنات) نسخ خطی مربوط به ۱۳۰۰ هجری قمری و نیز ظروف سفالی و ادوات کشاورزی، همچنین دار قالی به نمایش گذاشته شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.