جشنواره کاغذ در اراک/ کاغذهایی که به جای دور ریختن بازیافت می شوند

” کاغذ زباله نیست” شعاری آشناست؛ همه ما کم و بیش با آن آشنایی داریم شعاری که با گذاشتن سطلهای مخصوص کاغذ در ادارات هم جی گرفته نشد و شاید این بار از سوی دانش آموزان، این قشر پرمصرف کاغذ در کشور از دورریختن این سرمایه ارزشمند جلوگیری شود.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، برای تولید یک تن کاغذ جدید باید ۱۵ درخت تنومند قطع شوند در حالیکه می توان با بازیافت کاغذهای دورریختنی  از قطع درختان جنگل ها،این ریه های طبیعت مانع شویم.

بخش زیادی از کارتن های اطراف ما از قبیل کارتن های لوازم خانگی،میوه و… از کاغذهای بازیافتی مثل کتابهای دانش آموزان و روزنامه های باطله تهیه می شوند.

در ایران حدود ۵۰۰هزار تن کاغذ تولید می شود درحالی که میزان مصرف کاغذ تقریبا یک میلیون تن است که با گسترش صنعت بازیافت کاغذ می توان مقدار قابل توجه تری از میزان مصرف کاغذ کشور را تامین کرد.

مهمترین ویژگی بازیافت کاغذ حفاظت از محیط زیست است

مهمترین ویژگی بازیافت کاغذ حفاظت از محیط زیست است؛ اصلی که حتی حیوانات نیز از آن استثنا نشده اند و از محیط زیست خود با شیوه های مخصوص به خود حفاظت می کنند.

یک کارشناس مسائل زیست محیطی در این بار می گوید: با باز یافت یک تن کاغذ زباله نه تنها از قطع ۱۵ درخت تنومند جلوگیری می شود بلکه کاهش ۷۵ درصدی آلودگی هوا و کاهش۵۰ درصدی مصرف انرژی و ۹۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب را به همراه دارد.

سیاوش صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: به ازای هر یک کیلوگرم کاغذ بازیافتی یک کیلوگرم کاغذ تولید می شود، این عمل علاوه براینکه در پاکی محیط زیست تاثیر می گذارد کاغذ تولید شده نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر بدست می آید.

فراخوان شرکت در جشنواره کاغذ

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نیز با اشاره به این که کاغذهای باطله بازیافت می‏ شوند به خبرنگار مهر گفت: این سازمان به منظور ترویج فرهنگ تفکیک پسماند خشک در منازل به خصوص کاغذ ، اقدام به اجرای طرح ویژه جمع آوری کاغذ به خصوص کتابهای سال تحصیلی گذشته می کند.

محمود حسنی فراخوان اجرای این طرح را اردیبهشت اعلام و تصریح کرد: در پایان فصل تابستان طرح جمع آوری کتاب های درسی و روزنامه ها، و کاغذهای باطله در قالب برگزاری جشن کاغذ اجرا می شود.

وی گفت: به شهروندان در ازای ارائه پسماند کاغذ ضمن مشارکت در حفظ محیط زیست در قرعه کشی جوایز ویژه جشنواره شرکت می کنند.

زمان تحویل پسماندهای کاغذی ۲۰ اردیبهشت ماه لغایت ۱۰ مهرماه

حسنی با اشاره به این که زمان تحویل پسماندهای کاغذی ۲۰ اردیبهشت ماه لغایت ۱۰ مهرماه به دفتر مدارس و یا سازمان مدیریت پسماند می باشد خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند با تحویل پسماندهای کاغذ خود به صورت تفکیک شده به پایگاه های مربوطه علاوه بر هدایای نوشت افزار، برگه قرعه کشی دریافت کنند.

وی افزود:درتاریخ ۲۰ مهرماه جشنواره کاغذ در پارک امیرکبیر برگزارمی شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اظهار داشت: سعی داریم با برگزاری هر ساله جشن کاغذ، فرهنگ کاغذ زباله نیست آن را دور نریزیم و بازیافت را در بین مردم‏ گسترش داده و زمینه را برای مشارکت شهروندان فراهم کنیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.