محیط‌زیست، اولویت اتاق فکر دانشگاهیان استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، مهندس ابوالفضل آقاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: اتاق‌های فکر استانی طی تفاهم‌‌نامه‌ای که بین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم به امضا رسیده است، در کلیه استان‌های کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در استان مرکزی نیز دبیرخانه اتاق فکر در دانشگاه اراک به مدیریت دکتر حاجی‌بابایی فعالیت می‌کند.

وی با تاکید بر ظرفیت بالقوه اتاق‌های فکر در تصمیم‌سازی‌ها و ایجاد ارتباط مؤثر میان نخبگان و مدیران اجرایی، از فعالیت‌های علمی، دانشگاهی و تولید ایده‌های علمی به وسیله پژوهشگران به عنوان عاملی ضروری در توسعه کشور یاد کرد و گفت: امروزه توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان دارای بیشترین تعداد اتاق‌های فکر هستند و اصولا هیچ اقدام اجرایی بدون واکاوی و بررسی دقیق مسائل در اتاق‌های فکر تخصصی صورت نمی‌گیرد.

آقاسی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی “پژوهش‌های کاربردی در نگهداشت محیط‌زیست، آب و منابع‌طبیعی” در دانشگاه اراک اظهار کرد: این همایش در روز هشتم خردادماه سال جاری به همت اتاق فکر دانشگاهیان استان مرکزی و با همکاری دانشگاه اراک برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این همایش را بررسی و تبیین مجموعه پتانسیل‌های علمی کشور به منظور رفع مشکلات زیست ‌محیطی عنوان کرد.

دبیر اجرایی همایش تصریح کرد: از آنجا که صیانت از منابع‌طبیعی و حفاظت از محیط‌زیست به عنوان یک موضوع مهم در اصل پنجاهم قانون اساسی مطرح شده است، حرکت به سوی پیوند ظرفیت علمی کشور و تصمیم‌سازی‌های اجرایی این عرصه، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه این همایش ملی به همت اتاق فکر دانشگاهیان استان مرکزی با همکاری دانشگاه اراک و با هدف تبلور مجموعه ظرفیت‌های علمی کشور جهت رفع معضلات زیست‌‌محیطی برگزار می‌شود، گفت: کلیه علاقه‌مندان به شرکت در همایش‌های علمی تخصصی، ایده‌های خود را در قالب مقالات پژوهشی ارائه می‌کنند و این مقالات توسط اعضای کمیته‌های علمی مورد داوری قرار خواهند گرفت، به همین دلیل برگزاری همایش‌های علمی می‌تواند هموارکننده راه و بسترساز شناسایی نخبگان و ایده‌های ارزشمند آنان در زمینه‌های مورد نظر باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اغلب دانشگاه‌های بزرگ استان و همچنین سازمان‌های دولتی مرتبط از برگزاری این همایش اعلام حمایت کرده‌اند و خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان نیز در زمره حامیان همایش قرار دارد.

آقاسی با اشاره به اینکه این همایش در قالب محورهایی از جمله انرژی و محیط‌زیست، راهکارهای اجرایی در حفاظت از محیط‌زیست(آب، هوا و خاک)، ایده‌های علمی نوین در نگهداشت منابع آب برگزار خواهد شد، افزود: پژوهش‌های کاربردی در حفاظت از منابع‌طبیعی، بررسی اثرات آلودگی‌های زیست‌محیطی بر سلامت انسان، بررسی نقش علوم اجتماعی در نگه‌داشت محیط‌زیست، آب و منابع‌طبیعی و همچنین بررسی نقش معماری نوین در ساختمان‌سازی سازگار با محیط‌ زیست از دیگر محورهای این همایش هستند.

وی اضافه کرد: این همایش ملی علاوه بر مباحث فنی، به مباحث علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در موضوعات محیط ‌زیست و منابع‌طبیعی توجه خواهد داشت.

دبیر اجرایی همایش با بیان اینکه پژوهشگران از سرتاسر کشور و بویژه از دانشگاه‌های بزرگ و صاحب نام در عرصه‌های علمی و پژوهشی مقالات خود را به این همایش ارسال کرده‌اند، گفت: از مجموع مقالات ارسال شده به همایش در حدود ۱۶۰ مقاله توسط کمیته‌های داوران مورد پذیرش قرار گرفته است که در روز همایش در دو قالب سخنرانی و پوستر ارائه خواهند شد.

آقاسی اضافه کرد: در روز همایش علاوه بر ارائه مقالات پذیرفته‌شده، نمایشگاه منابع‌طبیعی و تور چند ساعته بازدید از تالاب بین‌المللی میقان برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.

اتاق فکر دانشگاهیان استان مرکزی بیش از شش ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت به شناسایی فرصت‌های بهره‌گیری از ظرفیت استعدادهای دانشگاهیان و نخبگان استان در جهت رفع معضلات پیش‌رو پرداخته است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.