هفتاد قله منطقه ای آماده ثبت لحظات هیجان انگیز تعطیلات

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، هفتاد قله یکی از مناطق حفاظت شده  تحت نظر محیط زیست استان مرکزی است، این منطقه با وسعت ۹۷ هزار و ۴۳۷ هکتاری در ۲۵ کیلومتری شرق اراک و ۱۵ کیلومتری شمال غربی محلات قرار دارد . منطقه حفاظت شده و پارک ملی هفتاد قله با ظرفیت های حیات وحشی ویژه خود می تواند مقصدی زیبا برای مسافران و علاقمندان طبیعت در ایام نوروز باشد.

این منطقه که در گذشته شکارگاه بوده است در سال ۱۳۴۹  توسط سازمان شکاربانی و نظارت صید وقت شکار ممنوع اعلام شد و از سال ۱۳۵۳ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و از گذشته های دور منطقه ای مورد علاقه شکارچیان، کوهنوردان و طبیعت دوستان بوده است.

بره زرد، لته در، فنقال، سراب ازنا، برآفتاب کارچان، دم شیر و برف شاه از مهم ترین مراکز و زیستگاه های حیات وحش این منطقه به شمار می روند.

حیات بیش از ۴۲۰۰ گونه جانوری و گیاهی در هفتاد قله

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: درمنطقه حفاظت شده ۷۰ قله  اراک که حدود ۹۷ هزارهکتاروسعت داردبدلیل شرایط مساعدآب وهوایی وپوشش گیاهی مناسب حدود ۴ هزارراس انواع حیوانات  شامل کل، بز، قوچ ومیش، گربه وحشی، گراز، گرگ، روباه ، شغال و۶۰ نوع پرنده زیست می کنند.

امیر انصاری با بیان اینکه زیستگاه ” کل” به عنوان نماد زیستی استان مرکزی، در این منطقه است و به وفور یافت می شود، افزود: وجود۲۰۵ گونه  گیاهی که اغلب خواص دارویی دارند شامل گون، کنگر، درمنه، ریواس، شکرتیغال وخاکشیر بر ارزش طبیعی و جاذبه های علمی و تحقیقاتی و اقتصادی این منطقه افزوده است.

وی اضافه می کند: هفتاد قله از جمله حیات وحش بکر و دست نخورده کشور است که به لحاظ جمعیت بالای علفخواران از اهمیت بالایی در حیات وحش و طبیعت کشور  برخوردار است و سالانه هزاران نفر برای بازدید از این طبیعت بکر و آب و هوای خوش آن به منطقه سفر می کنند و زحمت بالا رفتن از ارتفاعات آن را به جان می خرند تا گوشه ای از دست آفرینش را ببینند.

هفتادقله فرصتی برای ثبت لحظات هیجان انگیز تعطیلات است

طبیعت گرد و فعال محیط زیست هم در گفتگویی با خبرنگار مهر، گفت: طبیعت گردی همیشه علاقمندان و گردشگران خاص خود را داشته است که به دنبال مناطق بکر و ثبت لحظات ناب از طبیعت و حیات وحش هستند.

مجید پاک پور افزود: منطقه حفاظت شده هفتاد قله می تواند یکی از این مکان ها باشد که نیاز به معرفی و بکارگیری ظرفیت های ویژه اش در بخش گردشگری و طبیعت گردی دارد.

وی بیان کرد: این منطقه در گذشته شکارگاه بوده است و آثار و سنگ نوشته هایی در آن وجود دارد که بر روی برخی از آن ها تاریخ سال  ۱۲۹۴ هجری قمری حکاکی شده، دیده می شود،  هم اکنون نزدیک به ۴۰ سال است این منطقه که در زمره مناطق شکارممنوع و حفاظت شده قرار گرفته است.

پاک پور با بیان اینکه منطقه هفتاد قله دارای وسعت زیادی است، اظهار کرد:  راه دسترسی به این منطقه از جاده اراک – تهران، انجدان و روستای اطراف و هم از محلات میسر است.

وی با بیان اینکه هفتاد قله دارای جذابیت های ویژه در تنوع گیاهی، حیوانی و جاذبه های بصری طبیعی است، ادامه داد: این منطقه دارای دو دره زیبا بنام سیبَک و چکاب و قله مرتفع برف شاه است.

پاک پور گفت: زیباترین نقطه گردشگری هفتاد قله دره چکاب و چشمه دائمی چکاب با  کتیبه های تاریخی اطراف آن است که  محلی مناسب برای استراحت گردشگران بشمار می آید.

پوشش گیاهی هفتاد قله منحصر به فرد است

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی منحصر بفرد و پوشش جانوری خاص این منطقه در فصل  بهار بسیار چشمگیر است، ادامه داد: دشت های لاله های واژگون از جاذبه های چشم نواز هفتاد قله در فصل بهار است و  در اواسط و اواخر بهار پوشش گیاهی زیبا بخصوص گیاه خانواده شب بو، پروانه آسا، کاسنی گاوزبان و میخک این منطقه را از سایر مناطق متمایز می کند.

پاک پور در خصوص تنوع گونه های حیوانی این منطقه گفت: وجود گیاهخواران متفاوت از جمله پازن، قوچ و میش و آهو و خرگوش… گوشتخواران چون پلنگ، گرگ و کفتار راه راه، شغال و روباه، تشی ، گراز و حیواناتی دیگری چون گورکن  از جذابیت های دیدن از این منطقه است.

 

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی رتبه سوم تنوع زیستی چه گیاهی و چه جانوری را داراست ، اظهار کرد: پازن منطقه هفتاد قله بعنوان نماد تنوع زیستی این استان بشمار می آید و دلیلش آن است که پازنِ با بلندترین طولِ شاخ، در هفتاد قله وجود دارد.

وجود پلنگ در هفتاد قله، دلیلی بر اهمیت زیستی این منطقه است

تیرماه سال گذشته بود که رد پای پلنگ پس از سالها تلاش و تحقیق محیط بانان و حتی مردم منطقه و روستاهای اطراف در قالب یک عکس به ثبت رسید که به گفته انصاری مدیر کل محیط زیست استان مرکزی نشان از اهمیت این منطقه زیستی است.

انصاری توضیح داد: وجود پلنگ در مناطق حفاظت شدن و حیات وحش نشان از وجود چرخه زیستی و کامل بودن این چرخه است که پس سالها در این منطقه محقق شد.

دیدن خزندگان و دوزیستانی که از خواب زمستانی بیدار شده اند و پرندگانی چون کبک، تیهو، هوبره و عقاب طلایی از دیگر مناظر زیبای بهاری این منطقه است.

حفظ طبیعت هفتاد قله را در گردش در این طبیعت فراموش نکنیم

پاکپور طبیعت گرد اراکی تاکید کرد: برای ورود به منطقه امن هفتاد قله باید با محیط زیست هماهنگ کرد و برای دیدن تمام جاذبه های آن و نگهداری از محیط زیست باید آتش روشن نکرد، سرو صدا و بوق نزد زیرا باعث تحریک حیوانات و فرار آن ها می شود.

پاک پور تاکید کرد: گردش در طبیعت آدابی دارد که رعایت آن باعث می شود این ذخیره و گنجینه طبیعی دست نخورده به نسل های آینده تحویل داده شود.

منطقه هفتاد قله در نزدیکی شهر اراک می تواند فرصت انس با طبیعت و دیدن نعمت ها و مخلوقات خداوند را برای علاقمندان فراهم بیاورد، آن هم در فصلی که همه چیز در حال نو شدن و زنده شدن است.

….

سمیه انصاری فر

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.