کلیسای مسروپ مقدس اراک ، آمیزه هنر، فرهنگ و همزیستی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، ارامنه اراک که شاخه ای از مسیحیان گریگوری هستند در زمان صفویان اغلب به عنوان بازرگان و کشاورز از جلفای اصفهان در روستاها و نواحی شهری اراک پراکنده شدند و در زندگی مسالمت آمیز در کنار مسلمانان آثار فرهنگی، دینی و اجتماعی متعددی را در این خطه به یادگار گذاشته اند.

کلیسای ˈ مسروپ مقدس ˈ اراک که در محله قدیمی مسکونی ارامنه در مجاورت خیابان نیسایان این شهر قرار گرفته یکی از آثار برجسته هنر معماری ارامنه در اراک است که به عنوان کانون همگرایی و فعالیتهای اجتماعی و مذهبی این قشر محسوب می شده است.

این اثر که در سال ۷۹ ۱۳در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در سال ۱۹۱۴ میلادی با بهره گیری از منابع مالی ارامنه اراک و ساکنان ارمنی نشین روستاهای لیلیان خمین و مهاجران، ازنا ، کزاز، کمره، هفت جاپلق و بور ساخته شده و علاوه بر برنامه های مذهبی، فعالیتهای عام المنفعه، جشن ها و رسومات و تمامی امور اجتماعی ارامنه در آن انجام می شده است.

این کلیسا در زمینی به طول ۲۴ و نیم و عرض ۱۵ و نیم متر بنا شده که در آن مجموعه خدمات مدرسه، تالار اجتماعات، منزل کشیش ، سرایداری و کلیسا قرار گرفته است.

سقف کلیسا بر روی چهار ستون و توسط قوسهایی به یکدیگر و به دیوارهای جانبی وصل شده ، تعبیه نورگیرهای متعددی در چهار جهت بنا و دو ورودی در قسمتهای جنوبی و غربی از ویژگیهای خاص کلیسای مسروپ اراک است.

برج ناقوس خانه کلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است و با زیبایی خاص در سردر ورودی بنای کلیست خودنمایی می کند.

ساختمان اصلی کلیسا بصورت مستطیل ساخته شده و از سه بخش مردم نشین، محراب و دو اتاق جانبی در مجاورت محراب تشکیل شده است.

محراب در داخل طاق ساده و بزرگی تعبیه شده که این بخش ایوان ، حدود یک متر از کف کلیسا بلندتر است.

محراب کلیسا با تزئیناتی از آجر و اشکال هندسی با تصایری از حضرت مسیح و مکانهایی برای روشنایی شمع جلوه ای خاص دارد .

در مرکز کلیسای مسروپ اراک چهار ستون هشت ضلعی قرار گرفته که قسمتی از وزن طاق ها و گنبدهای یک پوش را تحمل کرده و وزن سایر گنبدها و طاقها بر روی جزرها تقسیم شده است.

در فضای اصلی تالار اجتماعات این کلیسا محلهایی برای غسل تعمید و روشن کردن شمع که معمولا در ایین های مذهبی ارامنه اراک استفاده می شود وجود دارد.

مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این کلیسا خشت و گل ، ملات و چوب است و برای استحکام بنا در داخل دیوارها و ستونها، تیرهای چوبی تعبیه شده است.

در بخشی از کلیسای مسروپ اراک چلیپای بزرگی به عنوان نماد شهدای ارامنه در طول تاریخ مانند شهدای ارمنی جنگ تحمیلی وجود دارد که مورد احترام ارامنه است.

این کلیسا در ایام نوروز پذیرای گردشگران و علاقه مندان به فرهنگ و ادیان است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.