نظر کاربران شبکههای اجتماعی نسبت به انتشار پیامهای تحریم حج
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در پی اقدام شنیع آلسعود با حجاج ایرانی طی هفته اخیر شاهد پیامها و خبرهای ضد و نقیضی در شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه هستیم که تعدادی از آنها شایعه و اکثر آنها به ملیت عرب توهین شده است ولی آنچه که قابل تأمل است در این پیامها مهمترین مناسک و آئین عبادی دین اسلام حج زیر سوال برده شده که متأسفانه اکثر کاربران بدون توجه به ماهیت این موضوع خود اقدام به انتشار هر چه بیشتر این پیامها در فضای مجازی به ویژه تلفن همراه می شوند.
آنچه که مورد سوال است این پیامها چه کارکردهایی بر روی افکار عموم افراد جامعه داشته و چقدر میتواند دیدگاه مردم را نسبت به آئین معنوی حج تغییر دهد؟ گزارشی که در پیش رو دارید بخشی از نظرات مخاطبان شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه درباره این موضوع است
سینا، کاربر شبکههای اجتماعی در پاسخ به این سوال میگوید به نظر من ماهیت این پیامها تاثیر چندانی در تغییر نگرش مسلمانان به حج ندارند؛ چراکه این پیامها مثل بقیه وقایع اجتماعی که بصورت مقطعی در قالب طنز برجسته شده همانقدر هم زود این محبوبیت کاهش یافته و مسئله دیگر جای آن را می گیرد و نباید نسبت به رواج این موضوع حساس شد.
شرمین، کاربر شبکه اجتماعی نظر متفاوتتری نسبت به سینا دارد، وی میگوید هر چند این پیامها مقطعی و زودگذر باشد نباید آثار مخرب این پیامها را بر ضمیر ناخوآگاه عموم افراد به ویژه جوانان ناچیز دانست زیرا سازندگان و طراحان اصلی این پیامها به ماهیت و کارکرد مخرب آنها پی بردهاند که اینگونه دقیق به حساسترین و مهمترین آئیین عبادی ما مسلمانان توهین و آن را زیر سوال میبرند که متأسفانه با عدم آگاهی کاربران شاهد افزایش این پیامها و گروهها در فضای مجازی هستیم.
ارمیرا، کاربر شبکه اجتماعی میگوید؛ این پیامها به نوبه خود تاثیر چندانی در تغییر نگرش افراد ندارند؛ زیرا مسئله حج و خانه خدا برای همه ما مسلمانان یک آئین عبادی مقدس و اصلی محسوب میشود و کمتر مسلمانی به این ماهیت اجرای مراسم شک دارد ولی آنچه که کمتر کاربران شبکههای اجتماعی با انتشار ناخواسته این پیامها بدان آگاه نیستند مسئله هویت و عرق دینی ما نسبت به آئین و مناسک ما مسلمان است زیرا وقتی کاربری پیامی که به ظاهر طنز و سرگرمی است ولی در باطن با ایجاد شبهه حج را زیر سوال میبرد ناخواسته هویت، باور و عقاید خود که به آن ایمان آورده را زیر سوال برده و در دید کاربران شبکههای اجتماعی که مسلمان نیستند، چهرهای بیهویت و بیایمان از مسلمان میسازد.
امیرعلی، کاربر اینستاگرام، اشاعه اینگونه پیامها در شبکه اجتماعی گناه بسیار بزرگی میداند و اظهار میکند؛ دین ما آزادی بسیاری در انتخاب افراد برای انتخاب دین داده است و بارها در قرآن آمده است که از روی تفکر دین خود را انتخاب کنید و وقتی که فردی دین اسلام را بهعنوان دین رسمی خود قبول میکند باید تمامی جنبههای آن را نیز قبول کند نه اینکه سلیقه ای با این موضوع برخورد کند.
وی ادامه داد: مهمتر از همه زمانی است که توهینی به دین آن میشود و شبهههایی ایجاد می شود باید در حد توان خود به آن شبهه حداقل برای خودش پاسخ دهد نه اینکه چون مطلب طنز و خنده داری است و دوست دارد گروهش محبوبیت پیدا نماید آن را در گروه برای دیگران به اشتراک بگذارد.
رضا شفیعی، جامعهشناس و مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال، اظهارکرد: این پیامها باید از دو جنبه بررسی شود؛ یک جنبه دینی و شبهات آن و یک جنبه مسئله کارکردهای اجتماعی که اگر این پیامها را از جنبه دینی بررسی کنیم دچار معضلات و آفات بسیار زیادی است که باید کارشناسان دینی باید به آن جواب دهند.
وی با بیان اینکه در جامعهشناسی شبکههای اجتماعی بهعنوان قدرتمندترین رسانه در قرن بیست و یکم شناخته میشود، افزود: امروزه رسانه به عنوان قدرتمندترین سلاح و ابزار در جنگ نرم شناخته میشود و مسلماً پیامهای که در شبکههای اجتماعی گسترش و رواج پیدا مینماید مسلماً پشت آن اتاق فکر و کار تحقیقاتی شده است بسیاری این عقیده را دارند که این پیامها سطحی و موقتی دارای محبوبت میشوند ولی اگر کمی تأمل نماییم پیام و یا پست به خودی خود دارای محبوبت نمیشود و پیامی دارای محبوبیت میشود که در همان لحظه ذهن و فکر فرد را بیشتر به خود مشغول نماید و این زمانی میسر میشود که تمامی ابعاد روانشناسی و جامعهشناسی پیام مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد در نتیجه متوجه خواهیم شد که یک یا چند فرد عادی نمیتوانند سازندگان این پیام باشد.
شفیعی در پایان یادآورشد: پستهایی که به ظاهر دارای ساختار طنز هستند بیشتر بر روی عموم افراد به ویژه نوجوانان و جوانان تاثیر گذاشته و همین امر باعث شده است که اتفاقات و وقایع اجتماعی که در قالب طنز در گروهها منتشر میشود بیشتر از بقیه مطالب و پستها در گروهها انتشار یابد که متأسفانه کاربران شبکههای اجتماعی به دلیل عدم آگاهی از این مسئله ناخواسته در رواج این پیامها نقش بسزایی دارند.