برگزاری اولین نشست “خبرگان فرش دستباف استان مرکزی”

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، مهدی مبارکی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان مرکزی در اولین نشست “خبرگان فرش دستباف استان مرکزی” که با محوریت بحث و تبادل نظر در راستای تدوین سند راهبردی فرش دستباف استان برگزار شد، اظهار کرد: برون‌داد فعالیت هنرمندان فرش استان مرکزی در تمامی دوره‌های تاریخی ایران و در میان تمامی اقشار همواره مایه فخر و مباهات بوده است.

وی با اشاره به معرفی فرش شیخ صفی به عنوان یکی از ۵۰ شاهکار تمامی دوران‌های بشری توسط یونسکو و اذعان پروفسور آرتور پوپ به ارزش فرش به عنوان شاهکار هنرهای ایرانی گفت: فرش به عنوان یک هنرصنعت باارزش همواره مورد توجه حکمرانان ایرانی در دوره‌های مختلف و برای آنها نیز مایه مباهات بوده است.

وی جای ارزش‌گذاری و ارزش‌گزینی برای هنرمندان استان مرکزی بویژه هنرمندان فعال در هنرهایی که توانسته‌اند غرور و توانمندی ایرانی را به رخ تمامی جهانیان بکشند، را بسیار خالی دانست و با اشاره به فرش ساروق به عنوان یک برند شناخته شده فرش دستباف در دنیا اظهار کرد: جای استان مرکزی در عین برخورداری از مزایا و پتانسیل سرشار در حوزه صنعت فرش در بازار فرش دستباف و بزرگان صنعت فرش کشور خالی است.

وی با اشاره به تلاش جهت تدوین سند راهبردی فرش دستباف استان گفت: این سند اساس هر اقدام توسعه‌ای در حوزه فرش دستباف در بخش‌های مختلف اعم از سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا خواهد بود.

به گزارش ایسنا، محمد نادری نیز در این نشست ضمن اشاره به نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان”دولت و ملت، همدلی و همزبانی” گفت: مقام معظم رهبری شعار امسال را با دوراندیشی و با توجه به نیاز کشور انتخاب کرده‌اند و نظام نیز به این نتیجه رسیده است که باید یک وفاق بین مردم و دولت ایجاد شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شعار امسال، انتظار می‌رود در مجموعه فرش دستباف نیز وفاق و همدلی تحقق یابد.

نادری عدم وجود همدلی در جامعه فرش دستباف استان را یکی از آسیب‌های هنر و صنعت فرش اراک دانسته و افزود: متاسفانه این همدلی در جامعه فرش دستباف استان مرکزی وجود ندارد در حالی که همدلی به عنوان یک مزیت مهم در تحقق اهداف مورد نظر در استان‌های دیگر در حوزه تقویت فرش دستباف به خوبی دیده می شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با تاکید براینکه در استان مرکزی علی‌رغم سابقه دیرینه در صنعت فرش، از این مزیت بهره گرفته نمی‌شود تصریح کرد: در این استان در قالب همکاری افراد پیشکسوت و صاحب نام کشوری تا جوانان فارغ‌التحصیل فرش که در آینده‌ای نه چندان دور حرفی برای گفتن در صنعت فرش کشور خواهند داشت، می‌توان با بهره‌گیری از مزیت همدلی، صنعت فرش استان را احیا کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر مسائلی که عملکرد صنعت فرش استان را زیر سوال برده است، به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مرکز ملی فرش اشاره کرد و گفت: بر اساس رتبه‌ای که برای جایگاه فرش استان در کشور در نظر گرفته شده است، استان مرکزی خوشبختانه هنوز در بین ۱۰ استان برتر فرش‌خیز کشور قرار دارد.

نادری ادامه داد: در سال گذشته مرکز ملی فرش دستباف، فرش ساروق را به عنوان برند جهانی معرفی کرد و امسال برای سایر برندهای فرش استان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: در نظر گرفتن استان مرکزی در بین ۱۰ استان فرش‌خیز دیگر بیانگر این مهم است که هنوز کشور به فرش استان مرکزی نگاهی ویژه وجود دارد.

وی در ادامه ضمن تبیین جایگاه هنر و صنعت فرش استان در سال‌های گذشته، یادآور شد: در زمان‌های نه چندان دور خیابانی در اراک وجود داشت که رنگرزها در آن فعالیت می‌کردند و از ابتدای تا انتهای آن خامه‌های رنگ شده پهن شده بود اما، امروز این خیابان به محل فعالیت نمایشگاه‌های ماشین تبدیل شده است.

نادری ضمن تاکید بر آسیب‌شناسی این وضعیت و شناخت چرایی از دست رفتن این فرصت‌ها در صنعت فرش منطقه مرکزی گفت: استان در وضعیتی به سر می‌برد که مواد اولیه فرش را از استان‌های دیگر فراهم می‌کند و در عین حال جایگاهی برای ورود فعالان فرش سایر استان‌ها نیز نداریم تا در استان ما سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تاکید کرد: این مشکل عمده نه تنها در فرش استان بلکه در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ استان وجود دارد که باید برای هر یک سند راهبردی تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در استان مرکزی در هیچ کدام از بخش های صنعت، هنر و کشاورزی سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با ابراز تاسف از عدم فعالیت سرمایه‌گذاران استان مرکزی در صنعت فرش و خروج سرمایه‌های مربوط به فرش از استان گفت: با توجه به سیاست‌های دولت در راستای رفع تحریم‌ها، امیدواریم صنعت فرش دوباره احیا شود و استان به جایگاه اصلی خود بازگردد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: فرش جزو کالاهایی است که با حداقل سرمایه‌گذاری در آن می‌توان بیشترین اشتغالزایی و درآمد را برای کشور کسب کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست پیشکسوتان، صاحبنظران و نخبگان فرش استان در خصوص پرسشنامه‌ای که توسط جهاد دانشگاهی استان مرکزی در خصوص اهداف، چالش‌ها و مطلوب‌های صنعت فرش استان تهیه و تدوین شده بود بحث و تبادل نظر کردند.

ارتقای کیفیت فرش دستباف استان متناسب با نیاز بازار با ملحوظ داشتن هویت تاریخی، فرهنگی و هنری، بازیابی جایگاه فرش دستباف در سطح ملی و فراملی، تلاش برای مدیریت بهینه فعالیت قالی بافی در استان و معرفی اشکال اقتصادی تولید فرش دستباف متناسب با ساختار اقتصادی، اجتماعی و معماری جدید در قالب کارگاهی، خانگی و یا شغل دائمی و کمکی از اهداف تدوین سند راهبردی فرش دستباف استان مرکزی عنوان شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.