شهر پسته های خندان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری پانا، این شهرستان تولید کننده سالانه ۱۰ هزار تن پسته ارگانیک و عاری از افلاتوکسین است و توانسته نام زرندیه و ایران را در کشورهای آسیایی و اروپایی بلند آوازه کند.
در آستانه سال نو، قطب تولید پسته مرغوب کشور، با جاذبه های طبیعی و آثار باستانی ارزشمند و متعدد، پذیرای خیل مسافران و گردشگران نوروزی است.
این شهرستان با برخورداری از تنوع و گوناگونی طبیعت در زمان های مختلف سال مانند مناطق کویری، کوهستانی، رودخانه و آبشار گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است.
وجود ۱۰۰ اثر تاریخی ارزشمند که نشان از فرهنگ و تمدن این دیار دارد رونق خاصی به گردشگری و صنعت توریسم منطقه داده است.
دامنه های سر سبز خرقان، سد ورامه، روستای بند امیر و روستای چناقچی علیا از زیباترین مناطق طبیعی در زرندیه به شمار می روند.
روستای چناقچی علیا از روستاهای ییلاقی استان مرکزی است که در ارتفاع دو هزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
قدمت این روستا به دوره صفویه می رسد و مردم آن را ارامنه، ترک ها و فارس ها تشکیل می دهند.
در انتهای روستا آبشار زیبای چناقچی علیا قرار دارد که منظره ای بدیع و کم نظیر را به وجود آورده است و هر ساله به ویژه در فصل بهار گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور به این منطقه روانه می کند.
کلیسای چناقچی علیا با حدود سه قرن قدمت، خاستگاه و محل برگزاری آیین های مذهبی مسیحیان در این منطقه است.
از دیگر آثار باستانی زرندیه کاروانسرای خشکرود است که همچون نگینی از هنر و معماری اصیل ایرانی در دل این منطقه می درخشد.
از میراث فرهنگی این خطه می توان به تپه های باستانی، قلعه سنگی و محوطه های باستانی مربوط به دوران های صدر اسلام، سلجوقی و صفویه اشاره کرد.
وجود برج کبوترخانه، آب انبارهای صدر آباد و پیک، حمام و یخچال های باستانی زرندیه، این شهرستان را به لحاظ آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری ممتاز کرده است.
صنایع دستی این منطقه قالی و قالیچه های دستباف با طرح های محلی و نیز جوراب های دستباف پشمی رنگارنگ است.
این روستا در ناحیه کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد به طوری که خانه های این روستا به تبعیت از شیب زمین در کنار یکدیگر و چسبیده به هم و در یک طبقه با دیوارهای ضخیم و سقف مسطح ساخته شده اند.
رودخانه ای از میان روستا عبور می کند و در دو سوی آن فضای سبز زیبا و چشم نوازی گسترده شده و معابر روستا مناسب و پوشیده از درخت است.
روستای چناقچی علیا در دور دوم سفر دولت نهم به استان مرکزی به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری با هدف توسعه صنعت توریسم انتخاب شد.
گردشگران و مسافران بیشتر از کاروانسرای شاه عباس در ورده و خشکرود و یخچال مهدی آباد و بقاع متبرکه دیدن می کنند.
قلعه و تپه های باستانی روستای الویر، غار شاه پسند، قلعه قار قالوخ، تپه باستانی و قلعه علیشار، تپه باستانی دوزج، مسجد روستای چلسبان و حمام روستای بند امیر به عنوان بخشی از آثار تاریخی در این بخش به شمار می روند.
قرار گرفتن این شهرستان در مسیر راه ارتباطی مرکز به غرب و جنوب کشور باعث شده تا مسافران زیادی برای مدت کوتاه یا بلند در آن اقامت کرده و با حضور در مناطق طبیعی خاطره خوشی را همراه سفر خود کنند.
زرندیه با ۸۰ هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان های استان مرکزی محسوب می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.