رجایی: اقتصاد مقاومتی در کشاورزی با خانه تکانی قوانین مزاحم محقق می شود

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست راهبری کلان کشور از سوی مقام معظم رهبری هدفگذاری شده و برای دستیابی به اهداف آن چابک سازی دولت، حذف موانع تولید ، عرضه و صادرات محصولات کشاورزی، همراهی هدفمند تولید کنندگان و تحول زیرساختی در کشاورزی سنتی به مدرن نیاز است.

وی اظهار کرد: با ابلاغ این راهبرد مهم از سوی مقام معظم رهبری، دولت امسال لایحه رفع موانع تولید و رقابت پذیری را تقدیم مجلس کرد اما در این لایحه حوزه کشاورزی کمرنگ دیده شده بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این لایحه تلاش دولت بر این بود که موانع تعدیل شود اما رویکرد آن بیشتر بر صنعت، خدمات و بازرگانی قرار داشت.

وی اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس سکوت این لایحه در بخش کشاورزی را به شایستگی پر کرد و لایحه مذکور با مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس تصویب شد.

وی بیان کرد: درحال حاضر این قانون برای تصویب نهایی در شورای نگهبان قرار دارد و امید است با ابلاغ و تایید سریعتر آن شرایط مساعد در تحول حوزه کشاورزی مهیا شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی نیر در این باره گفت: تصویب نهایی و ابلاغ سریعتر قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ، گامی مهم در رونق اقتصاد کشاورزی و کلید رقابت پذیری این حوزه است.

«محمد رضا خالقی » افزود: این لایحه می تواند بسیاری از چالش ها و کمبودهای حمایتی از بخش کشاورزی را سامان دهد و استان مرکزی گمشده مدیریتی حوزه کشاورزی خود را در این قانون می جوید.

وی ادامه داد: معافیت مالیاتی بر ارزش افزوده، اجازه پرداخت تسهیلات بلند مدت، حمایت های مالی و اعتباری از سوی نهاد مالی رده اول کشور و اصلاح و بازنگری در دریافت دیگر مالیات های بخش کشاورزی از نقاط مثبت این قانون است.

خالقی افزود: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از سوی بانک مرکزی به عنوان یک نهاد مالی دارای اعتبار شناخته نشده و تصویب این قانون می تواند در تحقق اهداف مالی این صندوق نیز تاثیرگذار باشد.

خالقی ادامه داد: سرمایه کنونی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی ۱۷۴ میلیارد ریال است که با توجه به تصویب مجمع عمومی افزایش سرمایه تا مرز ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی ادامه داد: در صورت تحقق سهم دولت در سرمایه این صندوق بسیاری از طرح های نیمه تمام کشاورزی استان مرکزی ساماندهی می شود.

او اضافه کرد: تامین سرمایه دولت در صندوق توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی از سه منبع فروش اموال مازاد جهادکشاورزی، شرکت مادرتخصصی حمایت از بخش کشاورزی و تفاهم نامه مالی با استانداری است.

خالقی بیان کرد: پرداخت تسهیلات مالی به کشاورزان در گروی تامین نقدینگی منابع اعتباری صندوق است که بدون حمایت بخش دولتی امکان پذیر نخواهد بود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: امسال ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مالی به کشاورزان استان پرداخت شد .

خالقی گفت: با توجه به افزایش سرمایه صندوق پیش بینی می شود در سال زراعی جدید حدود ۳۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان استان مرکزی پرداخت شود.

صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به عنوان تنها نهاد مالی-اعتباری غیردولتی با مشارکت تولیدکنندگان و بهره برداران تشکیل شده و چشم انداز روشنی را در به کارگیری ظرفیت های غیردولتی به منظور تأمین مالی و ارتقای نرخ رشد سرمایه گذاری بخش کشاورزی ترسیم کرده است.

بیش از۱۳۷ تشکل غیر دولتی در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی عضویت دارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.