حسن بیگی:هوای پاک حق طبیعی اراکی‌هاست

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، شکرالله حسن‌بیگی ظهر امروز در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک گفت: کاهش ۵۰ درصدی روزهای آلوده در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از فعالیت و تلاش مسئولان مربوطه در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اراک دارد.

وی ادامه داد: جدیت در زمینه کاهش آلودگی هوای اراک منجر به رفع دغدغه مردم از این وضعیت خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: اداره کل محیط زیست استان در راستای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک اقداماتی همچون اجرای یک‌هزار هکتار فضای سبز با درختکاری ۱۲۷ هکتار در اراضی چقا و اجرای طرح مطالعاتی حفاظت و احیای تالاب میقان را انجام داده است.

امیر انصاری افزود: مطالعه مکان‌‌سنجی حمل و نقل ریلی اراک، هوشمندسازی حمل و نقل ترافیک شهری و دوربین‌های نظارت تصویری و جانمایی برای انتقال پایانه‌های حمل و نقل بار به خارج از شهر از دیگر اقدامات این اداره کل در این زمینه به شمار می‌رود.

شهردار اراک نیز اظهار کرد: شهرداری اراک در یک سال گذشته اقداماتی را در راستای کاهش آلودگی هوای اراک انجام داده که از آن جمله می‌توان به طراحی ۲ شهرک برای صنایع آلاینده در اراک اشاره کرد.

محمدابراهیم عباسی ادامه داد: شهرکی با وسعت ۲۱,۷ هکتار برای صنایع آلاینده وابسته به خودرو که تاکنون با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه بوده و شهرکی با وسعت ۹۰ هکتار برای دیگر صنایع آلاینده از جمله این اقدامات است.

وی اجرایی شدن ۳۰۰ هکتار فضای سبز در اراک را از دیگر اقدامات شهرداری در یک سال اخیر برای کاهش آلودگی هوای شهر دانست و عنوان کرد: تاکنون ۱۵۰ هکتار فضای سبز در اراک اجرایی شده که تا پایان سال نیز ۱۵۰ هکتار باقی‌مانده آن نیز عملیاتی خواهد شد.

شهردار اراک ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی و تبدیل عمده اتوبوس‌ها به اتوبوس‌های گازسوز، مطالعه و طراحی مسیرهای ویژه دوچرخه در سطح شهر و اصلاح بیشتر نقاط ترافیکی در اراک را از دیگر اقدامات این نهاد در این زمینه برشمرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک نیز گفت: در حال حاضر در شهر اراک ۳۰ خط و ۸۵۰ ایستگاه اتوبوس وجود دارد که طول کل شبکه رفت و برگشت ۳۷۷,۵ کیلومتر و تعداد ناوگان‌ها ۳۷۶ عدد است.

ابوالفضل شالی‌بیگ با اشاره به نیاز شهر اراک به ۳۷ دستگاه اتوبوس واحد اظهار کرد: برای کاهش آلودگی هوای شهر سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری اراک تعداد ایستگاه‌های اتوبوس در سطح شهر از ۳۱ ایستگاه را به چهار ایستگاه کاهش داده است.

وی افزود: بهبود مناظر شهری، کاهش زمان سفر در خیابان‌های امام (ره)، دکتر حسابی، مخابرات و قائم مقام با ایجاد خطوط ویژه از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک عنوان کرد: در حال حاضر در شهر اراک ۲۰۲ دستگاه اتوبوس در حال فعالیت است که از این تعداد ۱۷۶ دستگاه درون خطوط و ۲۶ دستگاه هم برای خدمت‌رسانی به سایر نهادها فعالیت می‌کنند.

شالی‌بیگ ادامه داد: اتصال خطوط اتوبوس، کم کردن بار مسافر در خطوط ویژه، جلوگیری از تردد بی‌مورد خطوط در برخی از مناطق برای دسترسی به پایانه‌ها، احداث کاربری‌های متنوع و احداث ایستگاه دوچرخه در سطح شهر از جمله اهداف این سازمان است.

وی اظهار کرد: جایگزینی حدود ۱۰ درصد از سفرهای درون شهری با دوچرخه در راستای کاهش آلودگی هوای شهر از دیگر اهداف این سازمان به شمار می‌رود.

شالی‌بیگ ادامه داد: در سطح شهر اراک پنج نقطه برای ایستگاه دوچرخه جانمایی شده که اگر در این خطوط حدود ۲۰۰ دوچرخه به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهر خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه مرکز هوشمند ترافیک در اراک گفت: برای تحقق این امر دوربین‌های نظارت تصویری متحرک برای شناسایی گلوگاه‌های ترافیکی، پایش شاخص‌های ترافیکی، دوربین‌های ثابت برای ایستگاه‌های اتوبوس و سامانه‌های کنترلی و نظارتی خریداری شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک تصریح کرد: خرید ۴۵ دوربین برای نصب در داخل اتوبوس‌های شرکت واحد و تجهیز ۱۵ اتوبوس به این دوربین‌ها با هدف قرار دادن دفترچه زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها در اختیار مردم، مدیریت خطوط اتوبوسرانی با استفاده از دوربین‌های نظارتی و تکمیل طرح پایلوت و هوشمندساز تقاطع‌ها از جمله اقدامات این سازمان در این زمینه به شمار می‌رود.

گفتنی است، ارائه برنامه زمان‌بندی دسترسی به اهداف حمل و نقل عمومی و تدوین برنامه مدیریت تقاضای سفر به منظور کاهش سفرهای درون شهری از مصوبات این جلسه بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.