ضرورت افزایش سهم حقابه تالاب میقان اراک

به گزارش مرکزی دیلی، «امیر انصاری» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس تصمیم شورای آب استان مرکزی، یکهزار لیتر در ثانیه پساب تولیدی تصفیه خانه شهر اراک تقسیم بندی شده و ۳۰۰ لیتر برای فضای سبز، ۳۵۰ لیتر کشاورزی، ۱۵۰ لیتر صنعت و ۲۰۰ لیتر در ثانیه برای تغذیه مصنوعی تالاب میقان اختصاص یافته که با توجه به تشدید روند خشکسالی و پیش بینی عوارض جدی کانونهای شن و نمک، در سال آینده سهم حقابه تالاب میقان باید افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: مطالعات دقیقی در منشاء آلایندگی هوای اراک وجود ندارد اما در سنجش فاکتورهای آلاینده گرد و غبار، بیشترین سهم را در آلودگی هوای اراک دارد و حدود ۷۰ درصد از این آلودگی با منشاء محلی و از تالاب کویری میقان اراک و بقیه از طریق ریزگردهای وارداتی استانهای جنوبی و کشورهای عربی است.

انصاری بیان کرد: با کاهش بارش نزولات آسمانی در سال جاری پیش بینی می شود پدیده تبخیر و خشکی دریاچه تالاب میقان زودتر از موعد هر سال رخ دهد و این مهم چرخه تولید گرد و غبار نمکی در منطقه را تشدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: نباید اجازه داده شود که تالاب کویری میقان اراک که میزبان ۱۵ درصد از گونه های پرندگان و ۷۳ گونه مهم گیاهی است به سرنوشتی چون دریاچه ارومیه دچار شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تشکل های زیست محیطی بر این باورند که استفاده از پساب تصفیه خانه اراک برای مصارف کشاورزی مناسب نیست و اقداماتی نیز با کمک گرفتن از آزمایشگاه معتمد برای اثبات این ادعا در دست انجام است.

انصاری بیان کرد: طی بررسی های صورت گرفته یک هکتار تالاب ۲۰۰ برابر اراضی کشاورزی و ۱۰ برابر اراضی جنگلی ارزش زیست محیطی دارد که توجه به این مهم امری ضروری است.

وی بیان کرد: حدود سه سال است که پساب فاضلاب شهر اراک به عنوان یک منبع تغذیه مصنوعی آب، به تالاب میقان اراک می ریزد و همین مساله موجب زنده ماندن حیات تالاب و آسیب کمتر برای تنوع زیستی و هوای اراک بوده است.

انصاری خاطرنشان کرد: بحث انتقال پساب به دشت فراهان برای مصرف کشاورزی احتمال آسیب های زیست محیطی ناشی از خشکی منطقه را دوچندان می کند و از این حیث نگرانی های جدی وجود دارد.

وی یادآور شد: بزرگترین منبع سولفات سدیم جهان در کویر میقان اراک قرار دارد که نزدیک به ۶۰ درصد از منابع سولفات سدیم کشور از آن تامین شود، اما بهره برداری غیراصولی این ماده در سالهای اخیر لطمه های جدی به تالاب میقان زده و نیاز است که این مساله نیز با درایت و جدیت مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: در سه دهه قبل به دلیل حرکت شن های روان زندگی عادی روستاهای حاشیه کویر میقان مختل شده بود ولی امروز با اقدامات بیابانزدایی مردم این روستاها به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و معضل حادی ندارند.

انصاری گفت: برنامه مدیریت تالاب میقان، امسال با اعتبار مناسب در کشور تصویب شده و اقدامات مشارکت جویی محلی و اصلاح نواقص این تالاب آغاز شده است.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد

تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد شده و این دریاچه فصلی است و از منابع مقطعی منطقه تغذیه می شود.

با گرم شدن هوا هر ساله شدت تبخیر آب از دریاچه تالاب میقان به گونه ای است که در اردیبهشت تا اواخر خرداد خشک شده و با کوچکترین وزش باد به کانون ریزگرد و غبارآلودگی شهر اراک تبدیل می شود.

سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل پاییز به تالاب کویری میقان اراک مهاجرت می کنند که یکی از گونه های شاخص آن که تحت حفاطت بین المللی نیز هست درنای خاکستری است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.