خبرگزاری مهر : وضعیت زیست محیطی اراک حاد و گسترده است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری مهر، در استان مرکزی براساس برنامه ششم توسعه کارگروه آمایش سرزمین در راستای بررسی مشکلات شهرستان های استان از لحاظ زیست محیطی تشکیل و طبق ارائه گزارش اداره های محیط زیست هر شهرستان در راستای رفع این مشکلات برنامه ریزی صورت می گیرد.

در کارگروه آمایش سرزمین استان مرکزی که ظهر پنج شنبه به ریاست معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری تشکیل شد مشکلات زیست محیطی شهرستان خمین مورد بررسی قرار گرفت.

در این کارگروه معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مرکزی گفت: در برنامه پنجم توسعه سعی بر آن بوده تا تحلیل استراتژیک از وضعیت زیست محیطی استان های کشور بر اساس بررسی نقاط ضعف و قوت آنها در شاخص های زیست محیطی صورت پذیرد.

محمدرضا عاشوری ادامه داد: در برنامه ششم توسعه در استان مرکزی همزمان ۱۲ شهرستان در این طرح مورد بررسی قرار گرفتند که طبق آمار ارائه شده از اداره کل محیط زیست استان وضعیت زیست محیطی استان متوسط رو به ضعیف اعلام شده است.

وی هدف از اجرای طرح آمایش سرزمین را رفع نقصان آمایش در کشور اعلام و عنوان کرد: باید در این برنامه ریزی ارتباطی منطقی بین انسان، فضا و فعالیت های آن صورت گیرد.

باید به سمت تغییر تکنولوژی در استان گام برداشت

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مرکزی اظهار داشت: در استان مرکزی با عنایت به وجود مشکل آب، برق و محیط زیست باید با تغییر تکنولوژی های روز دنیا به سمت برنامه ریزی برای رفع نقصان آمایش سرزمین حرکت نماییم.

وی ادامه داد: با ترسیم خوب وضع موجود از استان می توان در راستای تدوین برنامه آمایش سرزمین به خوبی در این استان اقدام کرد.

مطرح شدن مساله صنعت در هر جامعه ای باید متناسب با مقوله های زیست محیطی همچون آب، برق، هوا و زیربناهای موجود باشد تا با ایجاد تکنولوژی محیط زیست به عنوان مهمترین عامل سلامت افراد دچار مشکل و چالش نشود.

تغییر الگوی اشتغال و تامین نیازهای صنعت به صورت همزمان با نیازهای محیط زیست می تواند عاملی در راستای رفع مشکلات زیست محیطی در جامعه قلمداد شوند.

وضعیت زیست محیطی اراک، حاد و گسترده است

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی هم در این کارگروه ابراز کرد: وضعیت زیست محیطی شهر اراک حاد و گسترده است.

امیر انصاری با بیان اینکه تصویب سند محیط زیست استان می تواند مشکلات زیست محیطی این استان را رفع نماید، افزود: هدف از تشکیل این کارگروه ارتقای توان اکولوژیکی و زیست محیطی استان مرکزی است.

وی ادامه داد: در بین شهرستان های استان بر اساس بررسی های به عمل آمده دلیجان از وضعیت خوبی برخوردار نمی باشد؛ چرا که مصرف بالای منابع و قرار گرفتن در مسیر اصفهان موجب آلایندگی های بیشتری در این شهرستان شده است.

فقر فرهنگی زیست محیطی از مشکلات شهرستان خمین

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خمین در این جلسه به ارائه گزارش وضعیت محیط زیست این شهرستان پرداخت و اظهار داشت: فقر فرهنگی زیست محیطی از مشکلات شهرستان خمین بشمار می رود؛ چرا که برای آموزش و فرهنگ سازی به دلیل کمبود منابع مالی نمی توانیم سرمایه گذاری کنیم و فقط آموزش در راستای مراجعین به این اداره و برگزاری همایش هایی در این زمینه منتفی می شود.

علی اکبر غریبی ادامه داد: شهرستان خمین از لحاظ زیست محیطی تقریبا شبیه به شهرستان اراک است و یکی از مشکلات این شهرستان پیشرفت آلاینده ها در آن می باشد.

وی ابراز کرد: وجود دو کارخانه ایزوگام و قیر در این شهرستان که به دلیل ایجاد اشتغال و نیاز کشور از برخوردهای شدید با آنها جلوگیری می شود، از دیگر مشکلات آلودگی محیط زیست به شمار می رود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خمین بیان داشت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و با عنایت به اینکه استان مرکزی یک از استان های کم آب کشور به شمار می رود شهرستان خمین هم از این مشکل مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه کمبود آب منجر به مصرف بی رویه از آب های زیر زمینی شده است، افزود: چالش دیگری که در این شهرستان وجود دارد فرسایش خاک بر اثر چرا و ازدحام بی رویه دام، تخلیه پراکنده پسماندهای صنعتی و شهری در بستر رودخانه ها، شخم زنی در جهت شیب به منظور کشت دیم و تخریب رودخانه ها است که باید در این زمینه فرهنگ سازی های بسیاری صورت پذیرد.

حسن فلک، چالش زیست محیطی خمین

غریبی با تاکید بر اینکه منطقه حسن فلک به عنوان منطقه دفن پسماند شهری از دیگر چالش های شهرستان خمین قلمداد می شود، ابراز کرد: دفن غیر اصولی و آتش زدن زباله، همچنین نبود فنس کشی در این منطقه تبدیل به بزرگترین مشکل زیست محیطی شهرستان خمین شده است.

وی ادامه داد: دفن غیر اصولی زباله ها در منطقه حسن فلک خمین مقری برای زندگی سگ های ولگرد و حیوانات موذی شده است.

غریبی رهاسازی پساب تصفیه خانه شهری در اراضی کشاورزی را مشکلی دیگر در بخش محیط زیست خمین اعلام و عنوان کرد: هدر رفت ۱۵۰ لیتر پساب در این بخش و ماندگاری این پساب در اراضی روستایی منجر به بروز مشکلاتی در این بخش شده است.

۲ ناحیه صنعتی خمین، تصفیه خانه ندارند

شهرستان خمین از یک شهرک صنعتی، دو نواحی صنعتی و یک قطب صنعتی برخوردار است که در این بین فقط شهرک صنعتی خمین تصفیه خانه دارد با مشکلات زیست محیطی در این زمینه مواجه است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خمین در این خصوص هم گفت: صنایع آلاینده مرتبط با قیر و ایزوگام و کارخانه ذوب بریس در این شهرستان مشکلات زیست محیطی را برای مردم ایجاد کرده اند.

وی همچنین پایین بودن ظرفیت تصفیه خانه شهرک صنعتی را از دیگر مشکلات زیست محیطی خمین اعلام و عنوان کرد: معدن سرب و روی لکان نیز مشکلات دیگری را برای شهروندان به وجود آورده است که رفع تمامی این مشکلات نیازمند برنامه ریزی دقیق و مدون است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مرکزی در این جلسه خواستار تشکیل جلسه ای در خصوص برنامه ریزی برای رفع مشکل دفن زباله در خمین و استفاده بهینه از پساب فاضلاب صنعتی این شهر شد.

طرح جامع مدیریت پسمان خمین باید تدوین شود

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی هم گفت: تهیه طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان خمین، احداث تصفیه خانه برای دو ناحیه صنعتی، بهسازی مکان دفن پسماند صنعتی در شهرک صنعتی خمین و ارتقای تصفیه خانه شهرک صنعتی در این شهرستان باید در دستور کار و در اولویت انجام قرار بگیرد.

انصاری ادامه داد: انتقال پساب در این شهرستان در کوتاه مدت به وسیله تانکر، تهیه طرح جامع مدیریت معدن سرب و روی لکان، اصلاح کارخانه ذوب بریس و تغییر الگوی اشتغال در این شهرستان هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

هرگونه برنامه ریزی برای آمایش سرزمین نیازمند بررسی دقیق اقلیم های هر منطقه و استفاده بهینه از امکانات است؛ لذا تهیه سند محیط زیست می تواند نقش بسزایی را در داشتن محیط زیستی سالم داشته باشد؛ بنابراین ارتقای سطح فرهنگ محیط زیست افراد جامعه و انجام رفتارهای اصولی برای حفظ محیط زیست از ضرورت هایی است که تمامی افراد باید خود را به انجام آن مکلف نمایند.

کلیه مسئولین در قبال حفظ محیط زیست شهری و روستایی مسئول هستند؛ لذا همکاری مردم و مسئولین در این خصوص می تواند از بسیاری مشکلات زیست محیطی که امروزه به چالشی جدی تبدیل شده است جلوگیری نماید.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. دی ۲۸, ۱۳۹۳

    […] مطلب : خبرگزاری مهر : وضعیت زیست محیطی اراک حاد و گسترده است […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.