فعالیت ۶۰۰ تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، مسئولان شهر اراک دلیل اصلی را دولت دانسته و معتقدند که هیچ‌گونه اقدامی برای پرداخت تسهیلات برای تاکسی‌های فرسوده در برنامه دولت قرار نگرفته است.

متأسفانه امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرهای بزرگ همچون اراک ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی است، به طوری که به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب امروز این کلان شهر با مشکلات متعددی در این بخش مواجه است.

کارشناسان محیط زیست یکی از عوامل اصلی آلایندگی هوا را استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین عنوان کرده و معتقدند، مسئولان باید اعتبارات ویژه‌ای برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از نظر کیفی و کمی در نظر گرفته تا مردم رغبت بیشتری برای استفاده از این بخش داشته باشند.

تاکسی‌ها نقش عمده‌ای در جابه‌جایی مسافران درون شهری بر عهده داشته و هر روزه حجم قابل توجهی مسافرت توسط این بخش صورت می‌گیرد، به همین دلیل باید به‌روزرسانی و خروج تاکسی‌های فرسوده از این ناوگان به عنوان یکی از الزامات ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار رود.

اما متأسفانه به رغم اهمیت این موضوع، همچنان مشکلات در این بخش پابرجاست و نه تنها خودرویی از رده خارج نشده، بلکه هیچ‌گونه شرایطی برای بهبود و نوسازی شبکه تاکسیرانی اراک نیز اتفاق نیفتاده است.

در همین زمینه یکی از رانندگان تاکسی به خبرنگار ما گفت: ابتدا باید خودروهای فرسوده از ناوگان خارج شوند، تا بتوان به اهداف تعیین شده یعنی بحث مدیریت سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست دست یافت، متأسفانه به رغم اینکه تاکسی‌های فرسوده نقش زیادی در آلایندگی هوا دارند، اما دولت تسهیلاتی برای اسقاط این خودروها پرداخت نمی‌کند و در این میان علاوه بر مردم رانندگان نیز با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

رضا جوانمرد اظهار داشت: متأسفانه تاکسی‌های فرسوده دارای اصطکاک بسیار بالایی هستند و به همین دلیل رانندگان باید هزینه‌های زیادی را برای تعمیر و نگهداری آنها به صورت مکرر پرداخت کنند، به همین دلیل تاکسی‌داران نیز علاقه‌مند به تعویض خودروی خود هستند.

وی بیان کرد: تاکسی‌های فرسوده کیفیت خدمات‌رسانی در خور شأن مردم اراک را ندارند و موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی در بحث آلودگی هوا نیز می‌شوند، متوقف شدن طرح اسقاط تاکسی‌های فرسوده باعث افزایش مشکلات موجود در شهر اراک شده و در نتیجه دولت باید این مشکل را بر طرف کند.

اهمیت به‌ روزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی

یکی دیگر از تاکسی‌داران نیز گفت: به رغم ثبت‌نام، هنوز موفق به اسقاط و دریافت خودروی جدید خود نشده‌ام، این در حالیست که به‌ روزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار مهم است، اما متأسفانه اکنون میزان تسهیلاتی که برای اسقاط خودرو پرداخت می‌شود، بسیار پایین است.

سلمان علیمحمدی ادامه داد: انتظار می‌رود، مسئولان دولتی خودرویی برای جایگزین کردن تاکسی‌های فرسوده در نظر بگیرند که از نظر قیمت و هزینه‌های نگه‌داری در زمینه فعالیت تاکسی و حمل و نقل درون شهری مناسب باشد، البته کاهش میزان اقساط تسهیلات در نظر گرفته شده به ازای تحویل خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های تاکسی‌داران به شمار می‌رود.

فرسودگی ۲۵ درصد ناوگان تاکسیرانی اراک

در همین زمینه مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک به خبرنگار ما گفت: اکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ تاکسی در این شهر به فعالیت اشتغال دارند، که متأسفانه از این تعداد بیش از ۶۰۰ تاکسی فرسوده مشغول به جا به جایی مسافر هستند و این آمار نشان می‌دهد که ۲۵ درصد ناوگان تاکسیرانی این شهر فرسوده است.

رضا علینقی‌پور با گلایه از فراهم نشدن شرایط برای خارج نشدن تاکسی‌های فرسوده از ناوگان تاکسیرانی، اظهار داشت: بر اساس قانون دولت وظیفه اسقاط و تحویل خودروهای جدید در این بخش را برعهده دارد، اما از سال ۹۰ به بعد هیچ‌گونه اقدامی در راستای بهبود وضعیت و نوسازی ناوگان تاکسیرانی انجام نشده است.

وی بیان کرد: متأسفانه در به‌روزرسانی و توسعه ناوگان حمل و نقل خودروسازان همکاری لازم را ندارند و همین عامل باعث شده که اکنون روند اسقاط تاکسی فرسوده متوقف بماند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه سهمیه هر شهر برای اسقاط تاکسی فرسوده توسط وزارت کشور اعلام می‌شود، تا قبل از سال ۹۰ تمامی سهمیه‌های اختصاص یافته به استان جذب شده‌اند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خاطر نشان کرد: به تاکسی‌های با عمر بالای ۱۰ سال تاکسی فرسوده اطلاق شده و این خودروها نقش زیادی در افزایش میزان آلایندگی هوا و هزینه‌های تاکسی‌داران دارند و به همین دلیل پرداخت دوباره تسهیلات برای توسعه ناوگان تاکسیرانی و خروج خودروهای فرسوده این بخش بسیار مهم خواهد بود، به نحوی که علاوه بر اینکه باید ۶۰۰ تاکسی فرسوده از رده خارج شوند، می‌بایست هزار تاکسی جدید نیز به این بخش افزوده شود.

وی در مورد میزان تسهیلات پرداختی نیز گفت: برای تبدیل به احسن تاکسی‌های فرسوده ۳۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که از این میزان ۲۰ میلیون تومان وام، ۵ میلیون تومان برای اسقاط خودروی فرسوده و ۵ تا ۶ میلیون تومان نیز سهم آورده متقاضیان خواهد بود.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. دی ۲۸, ۱۳۹۳

    […] مطلب مرتبط : فعالیت ۶۰۰ تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی اراک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.