ضرورت ساماندهی پارکینگهای حاشیهای در اراک
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، برخی کارشناسان وجود پارکینگهای موقت در حاشیه خیابانها را عاملی برای کاهش ساعت توقف خودروها به خصوص در مرکز شهر عنوان کرده و در مقابل برخی دیگر معتقدند، در چند سال گذشته بسیاری از خیابانهایی که پارک خودرو در آنها ممنوع بوده، امروزه به پارک حاشیهای تبدیل شدهاند و در نتیجه شاهد رشد بیبرنامه آنها در اراک هستیم.
متأسفانه امروزه یکی از مهمترین معضلات موجود در شهر اراک را میتوان کمبود جای پارک و پارکینگ عنوان کرد، به نحوی که در ساعات شلوغ و پرتردد بسیاری از مردم برای پیدا کردن جای پارک خودرو با مشکل مواجه میشوند.
به همین دلیل ایجاد پارکینگ و همچنین جای پارک به عنوان یکی از مهمترین برنامه مسئولان به شمار رفته، البته ایجاد پارکینگ موقتی همواره در دستور کار قرار داشته، به نحوی که در اغلب شهرهای بزرگ نیز این وضعیت وجود دارد.
اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شهر اراک پارکهای حاشیهای هنوز ساماندهی نشده و با مشکلاتی روبرو هستند، به نحوی که باید مسئولان اقدامات لازم برای رفع این مشکلات را در دستور کار خود قرار داده و برای حل آن برنامهریزی کنند.
ساماندهی پارکینگهای حاشیهای خیابان
در همین زمینه یکی از شهروندان با بیان اینکه باید وضعیت پارکبانها ساماندهی شود، گفت: خوشبختانه در برخی از خیابانهای شهر ایجاد پارک حاشیهای باعث بهبود وضعیت جای پارک و حل مشکلات مردم شده است و مردم نیز از این موضوع رضایت دارند.
سعید ابراهیمی اظهار داشت: با نگاهی دقیق میتوان دریافت که برخی از مسیرهای اصلی و خیابانها که در سالهای گذشته پارک خودرو در آن ممنوع بود، امروز به محل پارکینگ تبدیل شدهاند و همین عامل باعث افزایش میزان ترافیک شده، این در حالی است که با توجه به مشکل ترافیک در مرکز شهر اراک باید نسبت به کاهش آن اقدام کرده و زیرساختهای مورد نیاز برای حمل و نقل و عبور و مرور همچون بهبود و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی را ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: البته نباید از مزایای پارکهای حاشیهای نیز چشم پوشی کرد، به عنوان نمونه در گذشته بسیاری از کسبه موجود در بازار ماشینهای خود را در خیابانها پارک میکردند، اما امروز با توجه به هزینه بر شدن پارک خودرو شاهد هستیم، جای پارک بیشتری برای مردم ایجاد شده است.
هزینههای سنگین عقبنشینی و درآمد ناچیز پارک
یکی دیگر از همشهریان نیز با بیان اینکه متأسفانه شهرداری با صرف هزینههای بسیار زیاد اقدام به اجرای طرح تعریض در برخی خیابانهای اصلی کرده، اما به دلیل ناتمام ماندن اجرای طرح، قسمت تعریض شده به جای پارک خودروها تبدیل و همچنان مشکلات رفت و آمد ادامه دارد اضافه کرد: به رغم اینکه شهر اراک به عنوان یکی از شهرهای بزرگ کشور به شمار میرود، اما هنوز از داشتن پارکینگهای مجهز محروم بوده و در اغلب مواقع مردم برای پارک خودروهای خود با مشکل مواجه هستند.
امین حمیدی ادامه داد: ساماندهی و بهبود وضعیت پارکهای حاشیهای میتواند به عنوان درمانی موقتی برای این شهر به شمار رود، به همین دلیل انتظار میرود، مسئولان اقدامات لازم برای افزایش پارکینگهای موجود در مرکز شهر را انجام دهند.
وی بیان داشت: امروزه در اغلب شهرهای بزرگ کشور پارک خودروها مکانیزه شده و در نتیجه شهروندان با مشکلات کمتری مواجه میشوند، این در حالی است که هنوز در اراک سیستم سنتی دریافت پول نقد وجود داشته و مردم نیز از این موضوع گلایهمند هستند، به همین دلیل انتظار میرود، مسئولان این وضعیت را در مدت زمان کوتاهی ساماندهی کنند.
کاهش زمان پارک وظیفه اصلی پارکبانها
در همین زمینه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک به خبرنگار ما گفت: امروزه پارکبانها در مناطق شلوغ و مرکزی شهرها که فعالیتهای اداری، تجاری و خدماتی بیشتری به مردم ارایه میدهند در خصوص نظم دادن به توقف خودروها وظیفه مهمی بر عهده دارند، به نحوی که یکی از مهمترین اهداف پارکهای حاشیهای کاهش زمان پارک خودروها در مرکز شهر و مراکز شلوغ به شمار میرود.
ابوالفضل شالیبیگ اظهار داشت: در گذشته بسیاری از کسبه خودروهای خود را برای ساعات طولانی در خیابانهای اصلی شهر پارک میکردند و به همین دلیل افراد دیگر برای پیدا کردن جای پارک با مشکل روبرو میشدند، اما خوشبختانه با ایجاد پارکهای حاشیهای ساعات پارک خودروها کاهش یافته است.
وی بیان کرد: هدف از ایجاد این نوع پارکینگها افزایش جای پارک بوده و در نتیجه در خیابانهایی که پارک خودرو ممنوع بوده، پارک حاشیهای ایجاد نشده است و ما برای بهبود وضعیت ترافیک در شهر اراک باید اقدام به هزینه بر شدن حمل و نقل در مرکز شهر کنیم، به عنوان نمونه اجرای طرحهای زوج و فرد و همچنین افزایش پارکهای حاشیهای میتواند عاملی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی برای حضور در مرکز شهر باشد.
شالیبیگ با بیان اینکه هزینه دریافت شده، صرف اقداماتی همچون خط کشی خیابانها و نصب تابلوها شده، افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، برنامه شهرداری اراک افزایش پارکینگ و همچنین بهبود وضعیت پارکبانهای موجود در شهر خواهد بود.
ترویج کارت شهروندی هدف اصلی شهرداری اراک
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک در ادامه اظهار کرد: هدف اصلی شهرداری اراک، یکپارچگی سیستم خدمات شهری است، به نحوی که استفاده شهروندان از کارتهای شهروندی در دستور کار شهرداری قرار دارد، تا همشهریان بتوانند هزینه اغلب خدمات شهری همچون کرایه اتوبوس، تاکسی و پارک کردن را بر این اساس پرداخت کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات فعلی دریافت و پرداخت نقدی به پارکبانها نیز برنامههایی مانند نصب پارکومتر در نظر بوده که چندین شرکت آمادگی خود را برای نصب این تجهیزات اعلام کردهاند، اما شهرداری اراک در صدد بهره برداری و استفاده از کارتهای شهروندی است، به همین دلیل امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.
در همین زمینه مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک نیز با بیان اینکه اکنون هزینه پارک هر خودرو ۲۰۰ تومان است، گفت: درآمد ناشی از این امر سالیانه توسط پیمانکار مربوطه به حساب شهرداری واریز میشود.
محمد عسگری ادامه ادامه داد: بر اساس قرارداد سالیانه اجرای پارک حاشیهای به انجمن حمایت از زندانیان استان واگذار شده و دفتر فنی، واحد نظارت و همچنین این سازمان بر روند فعالیت نظارت مستقیم داشته و همشهریان میتوانند هر گونه تخلف را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اطلاع دهند.
۱ دیدگاه
[…] ضرورت ساماندهی پارکینگهای حاشیهای در اراک […]