الزامی بودن اعمال زمانبندی برای ساماندهی اقدامات رفع آلایندگی ایرالکو

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، «محمد حسین مقیمی» روز شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا اراک افزود: نظارت بر اقدامات رفع آلایندگی شرکت آلومینیوم ایران باید در قالب برنامه کارشناسی و زمان دار دنبال شود و عمل به تکلیف قانونی در انتقال آندسازی به شعاع مناسب از حریم مسکونی نیز باید با جدیت پی گرفته شود.

وی بیان کرد: سیاست مدیریت ارشد اجرایی استان رونق و توسعه تولید و صنعت با کمترین معضل زیست محیطی است و این کارخانه در صورت همراهی شرکت ایرالکو در پیگیری تکالیف قانونی به دنبال استفاده از قوه قهریه نیست.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: همانظور که واحدهای تولیدی، کارخانه ها و مشاغل آنها باید حفظ شود یکی از تکالیف مسوولان حراست از سلامت مردم است و هرگونه اهمال در این حوزه قابل چشم پوشی نیست.

مقیمی عنوان کرد: صنایع آلاینده بایستی برای اصلاح مشکلات پیشقدم باشند و عمل به تکالیف اجتماعی و زیست محیطی را در صدر برنامه ها قرار دهند چرا که توسعه متوازن بدون حفظ محیط زیست و سلامت امکان پذیر نیست.

وی گفت: زمان در مهار آلاینده های کلانشهر اراک حیاتی است و واحدهای تولیدی و سایر بخش ها و منابع آلاینده بایستی در کوتاهترین زمان ممکن رفع نواقص را پی بگیرند و اراک را از چنگال آلایندگی برهانند.

استاندار استان مرکزی اضافه کرد: رسالت دستگاه های متخصص در مهار الودگی هوا این است که همگرایی بین آلودگی ها در اراک را کم کنند و شرایطی ایجاد شود تا تاثیر پذیری آلاینده ها بر هم به حداقل رسیده و وضعیت غیرقابل تحمل نشود.

مقیمی گفت: تصمیمی که اخیرا در مهر و موم شیر مازوت نیروگاه حرارتی شازند در کارگروه کاهش الودگی هوای اراک گرفته شد با هدف کسر کردن یک مولفه خطر در شرایط ایستایی هوای اراک بود تا وضعیت هوای این منطقه به شرایط بحران و تهدید سلامت مردم نیانجامد.

وی افزود: تدوین دستورالعمل استفاده کارشناسی از سوخت پاک در نیروگاه حرارتی شازند با همکاری وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست برای مهار الاینده های هوای اراک و شازند به ویژه در نیمه دوم سال که پدیده وارونگی دما در اغلب موارد بر منطقه حاکم است امری ضروری محسوب می شود.

استاندار استان مرکزی عنوان کرد: تامین سوخت گاز برای مصارف خانگی و تجاری نیز از مسایل مهم در نیمه سرد سال است و استان در این حوزه نیز حساسیت داشته و برنامه های موثری را در پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی پی می گیرد.

مقیمی گفت: صنعت تنها یکی از عوامل ایجاد آلودگی هوای اراک است و سایر بخش ها از جمله ساماندهی حمل و نقل و ترافیک شهری، پیگیری طرح های زیربنایی نظیر ایجاد خیابان ۵۵متری، جایگزینی تاکسی ها و خودروهای فرسوده و آلاینده نیز باید با جدیت دنبال شود.

*** فضای سیاسی تبدیل به فضای فنی شود

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: فضای سیاسی در اصلاح نواقص زیست محیطی و مهار آلاینده ها بایدجای خود را به اقدامات فنی و فضای مفاهمه کارشناسی دهد.

«عباس رجایی» افزود: ایجاد گفتمان قالب و کارآمد در گره گشایی معضلات زیست محیطی اراک نیازمند مشارکت هدفمند رسانه ها و تشکل های مردمی در دکنار ذمسوولان است.

وی بیان کرد: فشارهای سیاسی را باید کم و فشارهای فنی را افزایش دهیم تا در فضای آرام اقدامات اصلاحی و اثرگذار پیش برود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تولید و صنعت با آلودگی توام است اما باید به گونه ای این حوزه مدیریت شود که آسیب های زیستی به حداقل رسیده و تولید ثروت و کار سلامت و رفاه مردم را نشانه نگیرد.

رجایی ادامه داد: مدیریت صنعت استان نیازمند بازنگری با رویکرد زیست محیطی دارد و باید برای اولویت دادن حفظ محیط زیست به تولید که تکلیف قانون برنامه پنجم است در استان چاره اندیشی شود.

وی گفت:حساسیت دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد استان در مسایل زیست محیطی نقطه قوت و جای امیدواری است و باید از این فضا بهترین بهره را در مهار آسیب ها و جراحات زیستی استان برد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لایحه کاهش آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است که به دلیل اهمیت آن خارج از نوبت در صحن بررسی می شود.

رجایی افزود: این قانون روند بسیار سختگیرانه ای دارد و صاحبان صنایع، کانون های فعالیت های شهری و سایر بخش های مرتبط بایستی با پایبندی به قانون حفظ محیط زیست را سرلوحه هر اقدام بدانند.

وی بیان کرد: باید مصرف گاز نیروگاه شازند مورد حمایت قرار گیرد و سهمیه در نظر گرفته شده گاز کم نشود تا در شرایط اضطرار نیز از مازوت گوگرد دار استفاده نکنیم.

*** روزهای ناسالم در اراک حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این نشست کارگروه گفت: تعداد روزهای ناسالم شهر اراک از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

«امیر انصاری» افزود:در هفت ماه پارسال تعداد روزهای سالم اراک به ۱۵۶ روز و روزهای ناسالم به ۹۰ روز رسید اما امسال روزهای سالم به ۲۰۱ روز و روزهای ناسالم ۴۵ روز بوده است.

وی بیان کرد: کمیته علمی کاهش آلودگی هوا با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی ، دانشگاه آزاد، پیام نور و سمن ها تشکیل شده و مقرر است آیین نامه ای برای این کمیته تدوین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بر اساس مصوبات کارگروه کاهش الودگی هوای اراک ایرالکو تکلیف داشته تا ابان ماه امسال پروژه بهینه سازی ۷۸ دیگ خطوط قدیمی را افتتاح کند و نسبت به خروج بقیه دیگ های آلاینده از مدار اقدام کند.

انصاری در خصوص طرح مرحله اول پروژه تعویض و نوسازی ۷۰ دیگ آلاینده از سه خط قدیمی احیای آلومینیوم نیز گفت: این خطوط دارای ۱۴۰ دیگ بوده که ۷۰ دیگ آن در سال ۹۲ از مدار تولید خارج و برای نوسازی و تعویض با دیگ هایی که قابلیت انتقال به سیستم فیلتراسیون را دارند اقدام شده است.

وی گفت: مراحل پایانی نصب و بهره برداری ۷۰ دیگ مذکور در دست پیگیری بوده و در ابتدای هفته گذشته فقط ۱۰ دیگ آن به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در صورت بهره برداری کامل از این ۷۰دیگ،۱۶ درصد از دیگ های آلاینده خطوط قدیمی به سیستم فیلتراسیون متصل می شود.

انصاری عنوان کرد: بر این اساس همچنان بیش از ۸۴ درصد خطوط قدیم کارگاه احیاء به سیستم فیلتراسیون متصل نیست و آلاینده های حاصل از فرایند تولید مستقیم به محیط تخلیه می شود.

مدیرعامل آلومینیوم اراک در این نشست گفت: آیین افتتاح طرح کنترل آلودگی خط سه این شرکت به تازگی انجام شد و ۱۰ دیگ جدید به بهره برداری رسید.

«حمید رضا بادکوبه» افزود: از پنج روز گذشته تاکنون نیز ۱۲ دیگ دیگر به سیستم فیلتراسیون پیوسته و ۲۲ دیگ در مدار تولید اصلاحی است که امیدواریم تا پایان آذر این تعداد به ۷۰ دیگ برسد.

وی بیان کرد: تکنولوژی که برای کنترل آلودگی خط سه استفاده می شود، سیستم جذب خشک است که برای تکنولوژی های نوین آلومینیوم دنیا استفاده می شود.

در این نشست مقرر شد شرکت آلومینیوم اراک یک برنامه زمان بندی مشخص برای ۳۲۰ دیگ باقی مانده این شرکت ارائه دهد.

شرکت ایرالکو به عنوان صنعت مادر تخصصی آلومینیم کشور حدود سه دهه است که به خاطر فناوری فرسوده و آلایندگی در مراجع قضایی پرونده دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.