افزایش فضای سبز شهری در اراک

به گزارش مرکزی دیلی، احمد حسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در اراک، با اشاره به طرح جدید سازمان فضای سبز اظهار کرد: به منظور افزایش زیبایی بصری شهر اراک و افزایش آرامش روانی همشهریان گرامی با شروع فصل سرما اقدام به کاشت گیاهان متنوع متناسب با آب و هوای شهر اراک نموده‌ایم.

وی افزود: هر ساله به مناسبت فرارسیدن ایام پاییزی طرح گلکاری و تعویض گلهای معابر، میادین و بلوارهای سطح شهر بطور وسیعی صورت می‌پذیرد امسال نیز عملیات گاشت گل در بسیاری از مناطق صورت پذیرفته و در باقی موارد در حال انجام است.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز با اشاره به انواع گیاهان پاییزی مورد کاشت گفت: از جمله گلهایی که در سطح شهر کاشته می‌شود می‌توان به گل بنفشه،کلم زینتی ،گل میخک، گل داوودی و گل میمون اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز با اشاره به آلودگی هوای شهر اراک گفت: بی گمان آلودگی‌های محیطی تاثیر نامطلوبی بر روح و جسم و روان آدمی می‌گذارد و در این بین خودروها و صنایع آلاینده نیز باعث می‌شوند که جریان هوا و باد نتوانند بوی گل ها را انتقال دهند.

وی افزود: کاشت گیاهان و گل‌ها در فضای سبزی شهر می‌تواند تا حدی از آلودگی هوای اراک جلوگیری کرده اما آلودگی در صبح‌های پاییزی بسیار زیاد است.

حسنی تصریح کرد: یافته‌های حاصل از تحقیقات گسترده علمی نشان می دهد که گل‌درمانی تاثیر شگرفی در سلامت روحی افراد دارد و پزشکان نیز از درمان روحی به عنوان پیش زمینه آغاز درمان جسمانی بیماران بهره می گیرند.

توجه به فضای سبز در مدیریت شهری اراک ضروری است

مدیرعامل پارکها و فضای سبز شهرداری اراک با اشاره به ضرورت و مفاهیم فضای سبز در مدیریت شهری گفت: شهر نشینی وزندگی ماشینی در سالهای اخیر اگر سبب آسایش و رفاه بشر گردیده ولی پیامدهای منفی نیز به دنبال داشته و هرچه جمعیت شهرها روبه گسترش بوده به همان نسبت معضلات شهری نیز افزایش می یابدو در نتیجه معضلاتی که در نهایت سلامت جان و روان مردم را به مخاطره می اندازد.

حسنی افزود: فضای سبز شهری بخشی از منظر شهری است که از گیاهان متنوعی تشکیل یافته وهمچنین به عنوان یک عامل زنده و حیاتی تعیین کننده ساخت مرفولوژیک شهر است.

وی تصریح کرد: ضرورت توجه به فضای سبز شهری در طرح‌های توسعه شهری در سال‌های اخیر در کشور ما آنچه بیش از هر چیز در بخش مدیریت فضای سبز شهرداری‌ها مطرح بوده، ایجاد فضاهای سبز جدید و توسعه آنها بوده و این در حالی است که «حفظ و نگهداری» فضاها و گونه‌های گیاهی که در واقع ظرفیت فضای سبز شهری ما را تشکیل می‌دهد، می‌تواند از شتاب و خلق فضاهای جدید جلوگیری کند.

حسنی افزود: طرح‌های توسعه شهری امروز خود، عواملی برای تخریب فضاهای سبز موجود شهرها هستند و این طرح‌ها اغلب بدون توجه به توان موجود تهیه می‌شوند و به همین دیدگاه سبب می‌شوند مسیرها یا فضاهای سبزی که به طور طبیعی در حاشیه آبراه، قنات یا  رودخانه‌ای شکل گرفته است، تخریب شوند و به کاربری‌های مسکونی و یا کاربری‌های دیگر اختصاص یابند و در عوض زمین‌های دیگری به عنوان فضای سبز پیش‌بینی می‌شوند که گاه تملک و تخریب آنها سالها طول می‌کشد.

توجه به فضای سبز شهری در کلانشهر اراک ضروری است

مدیرعامل پارکها و فضای سبز شهرداری اراک با اشاره به ضرورت توجه به فضای سبز شهری در کلانهرها گفت: در بسیاری از کلان شهرها، چشم انداز شهر چیزی جز ساختمانها، راهها و برجهای سر به فلک کشیده نبوده و انسان کمتر می تواند در گریز از انبوه سیمان و آسفالت آرامش یابد و این مسئله یعنی زیبایی و چشم انداز شهر، بالاخص در کلانشهرها که سالانه تعداد زیادی زائر و گردشگر از سراسر کشور و سایر نقاط جهان را داراست، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

حسنی افزود: یکی از عوامل توسعه فضای سبز شهری وپایداری آن، انتخاب گونه درختی و درختچه ای مناسب و بالا بردن تنوع گونه ای در این فضاهاست که با وجود تنوع گونه ای در فضای سبز شهری علاوه بر افزایش زیبایی محیط و چشم انداز، در صورت مرگ و میر یک گونه، دیگر گونه ها زنده می مانند.

وی تصریح کرد: امروزه مفهوم شهرها بدون فضای سبز در اشکال گوناگون آن ، غیر قابل تصور است.گسترش شهرها سبب تشدید عوارض توسعه شهری  بی رویه و ناپایدار شده که تشدید آلودگی های محیطی از مهمترین این عوارض به شمار می آید که خود زمینه ساز از بین رفتن فضاهای سبز درون شهری و تغییر کاربری این گونه اراضی است و باید در کلانشهرهایی مانند کلانشهر اراک مورد توجه قرار گیرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.