گشایش نمایشگاه روز استانی درنا در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، در این نمایشگاه ۳۲ اثر برجسته عکاسان کشوری در موضوعات تالاب میقان اراک و تهدیدات و فرصت های آن و رفتارشناسی درنای خاکستری به عنوان پرنده تحت حمایت بین المللی زیست محیطی به معرض دید عموم گذاشته شده است.

استاندار استان مرکزی در جریان بهره برداری از این نمایشگاه گفت: تالاب میقان اراک به عنوان یک سرمایه مهم زیست محیطی استان مرکزی است که باید از قابلیت های گردشگری، اقتصادی و طبیعی آن به درستی و با برنامه استفاده شود.

«محمدحسین مقیمی» افزود: دستگاه های متولی محیط زیست، گردشگری و منابع طبیعی رسالت سنگینی را در خصوص مدیریت بهینه تالاب میقان برعهده دارند و باید در سایه برنامه های کارآمد و نظارت مقتدرانه در این حوزه ایفای نقش کنند.

وی بیان کرد: تالاب کویری میقان اراک با وجود تمامی مزایای زیستی و طبیعی در سالهای گذشته به دلیل برخی غفلت ها دچار آسیب و تنش های زیستی شده و اگر امروز برای ترمیم ضعف ها و مدیریت بهینه آن تلاش نشود مخاطرات زیستی آن به شدت بر کیفیت زندگی مردم اراک و روستاهای اطراف آن اثرگذار خواهد بود.

استاندار مرکزی حفظ گونه های ارزشمند زیستی و تعیین حق ابه مناسب برای این زیستگاه مهم پرندگان مهاجر به ویژه درنا را یک اصل مهم عنوان کرد.

مقیمی یادآور شد: برنامه های موثر و اصولی توسط اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی در دست انجام است و بایستی به کمک نهادهای غیردولتی زیست محیطی و رسانه ها مردم استان و کشور با ظرفیت های بالای زیستی تالاب میقان اشنا شوند و مشارکت در حفظ ارزش های آن را در برنامه داشته باشند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گو با ایرنا افزود: تالاب میقان اراک به عنوان زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر در ۱۵ آبان هر سال پذیرای بیشترین تعداد گونه های مهاجر پرنده ها است و به دلیل اهمیت درنای خاکستری و کثرت جمعیت گروه های مهاجر این روز به عنوان روز استانی درنا نامگذاری شده است.

«امیر انصاری» افزود: در سال جاری بیش از ۳۰۰ گردشگری زیستی در قالب تورهای پرنده نگری در دو روز گذشته در تالاب میقان اراک حضور پیدا کرده اند و با تلسکوپ و تجهیزات و دوربین های پیشرفته صحنه های زیبای رفتار پرندگان مهاجر را مشاهده کردند.

وی توضیح داد: امسال بیش از هشت هزار قطعه درنای خاکستری در تالاب کویری میقان اراک فرود آمده اند که پیش بینی می شود تا دو هفته اینده تعداد ان به ۱۲ هزار قطعه برسد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی توضیح داد:تالاب میقان اراک علاوه بر ظرفیت مهم زیستی به عنوان یک کانون درآمدزایی و اشتغالزایی در عرصه گردشگری طبیعت نیز مطرح است که به این منظور طرح جامع مدیریت مناطق تحت حفاظت محیط زیست در حال تکمیل است.

انصاری خاطرنشان کرد: تاکنون طرح جامع مدیریت مناطق زیستی الوند ، هفتاد قله اراک، جاسب دلیجان و راسوند شازند تهیه شده و طرح جامع تالاب کویری میقان اراک و بازرجان تفرش نیز در دست تهیه است.

وی بیان کرد:امسال تاکنون بیش از ۴۰ هزار گونه پرنده مهاجر در زیستگاه های استان مرکزی حضور دارند.

وی عنوان کرد: هم اینک ۲۰۵ گونه پرنده در استان مرکزی شناسایی شده که ۷۰ درصد این گونه ها غیربومی و ۳۰ درصد بومی منطقه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در حاشیه بهره برداری از این نمایشگاه گفتک تالاب گویری میقان اراک به احاظ جاذبه های کویرگریف شب کویر ، گونه های خاص گیاهی و جانوری و به ویژه زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر از کانون های مهم اکو توریسم طبیعی در کشور و استان محسوب می شود.

سید «محمدحسینی» افزود: کمتر استانی در کشور فرصت طبیعت گردی به صورت بسته کامل گونه های زیستی و شرایط اقلیمی منتوع نظیر استان مرکزی را دارد و باید از آن در سایه هماهنگی دستگاه های اجرایی متولی و برنامه های اصولی بهترین بهره را برد.

وی عنوان کرد: درحال حاضر چندین سرمایه گذار برای راه اندازی گردشگری طبیعی در تالاب کویری میقان اراک وجود دارد اما یکی از مسایل و چالشهای موجود استقرار و برداشت بی رویه کارخانه سولفات سدیم است که باید در سایه حمایتهای مسوولان استانی و کشوری مشکل ان تعیین تکلیف شود.

حسینی گفتک روز پرده نگری در استان مرکزی میثاقی برای نزدیک شدن حوزه دولتی و مردمی به هم با هدف حمایت قاطع از تالاب کویری میقان اراک و شناساندن ظرفیت های طبیعی و خدادادی استان در حوزه طبیعت است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.