توقف برداشت موادمعدنی از تالاب میقان در فصل میزبانی از پرندگان مهاجر

به گزارش مرکزی دیلی، مهرداد حاجی‌حسینی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، با اشاره به مهاجرت پرندگان در شش ماهه دوم سال به تالاب میقان اراک گفت: این پرندگان که از سمت سیبری راهی کشور می‌شوند ابتدا به تالاب‌های شمالی کشور مهاجرت کرده و با سرد شدن هوا به سمت تالاب میقان اراک کوچ می‌کنند.

وی با بیان اینکه در صورت سرد شدن هوای تلاب میقان و بارش اولین برف این پرندگان به سمت تالاب‌های جنوبی کشور و در نهایت افریقا مهاجرت می‌کنند، افزود: این پرندگان پس از طی این مسیر چند هزار کیلومتری در اسفندماه مجدداً به تالاب میقان بازمی‌گردند.

معاون محیط زیست استان تصریح کرد: در بهمن ماه به صورت جهانی تعداد پرندگان آبزی مورد سرشماری قرار می‌گیرد اما، طی سرشماری انجام شده در سال گذشته تالاب میقان میزبان ۱۲ هزار پرنده مهاجر بود که از این تعداد ۱۱ هزار درنا زمستان خود را در تالاب میقان گذرانده‌اند.

وی اضافه کرد: علاوه بر درنا پرندگانی همچون فلامینگو، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فاخته، کاکایی، هوبره، سنقر تالابی و پرندگان شکاری چون شاهین، دلیجه، بالابان، عقاب طلایی، عقاب شاهی و سارگپه نیز در تالاب میقان دیده می‌شوند.

حاجی حسینی در خصوص نوع حفاظت از این پرندگان میهمان تالاب میقان اراک گفت: یگان حفاظت محیط‌زیست استان به صورت مداوم گشت‌هایی را در تالاب دارد و علاوه بر آن همیاران محیط زیست، علاقمندان و فعالان حقوق حیوانات نیز در صورت بروز هر گونه تخلف به سرعت گزارش می‌دهند. همچنین اطلاع‌رسانی‌هایی در میان اهالی روستاهای حاشیه تالاب و گردشگران نیز انجام می‌شود.

وی به فعالیت کارخانه املاح معدنی ایران در تالاب میقان اشاره کرد و افزود: طبق توافق صورت گرفته با شرکت املاح معدنی ایران، کار برداشت ماده معدنی سولفات سدیم از تالاب در شش ماه دوم سال متوقف است و به جهت تأمین آرامش و امنیت منطقه و پرندگان عملاً کارخانه برداشتی انجام نمی‌دهد و هیچگونه تردد کامیونی نیز صورت نمی‌گیرد و این تعطیلی تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به برودت و سرمای شدید و ناگهانی سال گذشته و گرفتار شدن پرندگان در برف، کار تغذیه و غذارسانی دستی به این پرندگان از سوی علاقمندان، اهالی روستاها، مردم و اداره صورت گرفت و در صورتی که این اتفاق امسال نیز رخ دهد این اداره آمادگی تکرار اقدامات سال گذشته را دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.