وقتی مجرد ماندن برایمان عادی می‌شود!

در گذشته مجرد ماندن در کشور ما به نوعی یک ننگ و نقص بزرگ برای افراد به شمار می‌رفت اما، امروزه با صنعتی شدن و پیچیده شدن جوامع و بالا رفتن سطح انتظارات از زندگی، این امر روند عادی به خود گرفته است.

با الگوبرداری از جوامع غربی، جوانان نیاز به ازدواج را سرکوب و از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند اما دلایل روند رو به‌ ازدیاد تمایل به مجرد ماندن شدیداً محسوس است هرچند اکثر جوانان علت اصلی بالا رفتن سن ازدواجشان را مشکلات مالی عنوان می‌کنند.

به گزارش مرکزی دیلی، ابوالفضل بیرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، نداشتن شغل، بالا بودن هزینه‌های ازدواج، طولانی شدن دوران تحصیل جوانان و تمایل به ادامه زندگی مجردی را از عمده دلایل بالا رفتن سن ازدواج دانست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اراک و مشاور خانواده، تأثیر عامل طولانی شدن دوران تحصیل در بالا رفتن سن ازدواج را بر خلاف تصور عمومی فقط مختص دختران ندانست و افزود: این عامل برای هردو گروه دختر و پسر صدق می‌کند چون اکثراً تمایل دارند بالاترین مقطع تحصیلی را طی کنند که در اینصورت میزان انتظارات فرد بالاتر می‌رود و ازدواج سخت‌تر می‌شود.

وی یکی از دلایل ایجاد این معضل را تمایل جوانان برای زندگی مجردی به دلیل فرار از محدودیت‌ها و مسئولیت‌ها عنوان کرد.

بیرقی تصریح کرد: خیلی از پسران و دختران چون مدتی در دوران تحصیل در دانشگاه آزادانه با هم در ارتباط هستند می‌دانند زندگی متأهلی آزادی آنها را محدود می‌کند و چون تمایل به محدود شدنِ این آزادی ندارند دوست دارند زندگی مجردی ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بالا رفتن سن ازدواج و بالا رفتن سطح توقعات ارتباط متقابلی با هم دارند افزود: به دلیل وجود موانع چشمگیر در مسیر ازدواج، فرد سنش بالا می‌رود و به تبع آن انتخابش نیز سخت‌تر می‌شود.

این استاد دانشگاه یکی از عوامل تأثیرگذار در این معضل را فیلم‌ها و سریال‌های مختلف ماهواره‌ای دانست و اظهار کرد: سریال‌های ماهواره‌ای بخصوص سریال‌های ترکیه‌ای کاملاً هدفمند هستند و کانون گرم‌ خانواده‌های ایرانی را نشانه گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: بودجه این سریال‌ها را یک عده از یهودیان که متلاشی شدن بنیان خانواده و رواج فرهنگ طلاق را هدف قرار داده‌اند، تأمین می‌کنند.

بیرقی یکی از تأثیرات این سریال‌ها را رواج “عشق‌های مثلثی” که در کمرنگ شدن عواطف بعد از ازدواج کمک می‌کند دانست؛ یعنی زوجین بعد از مدت کوتاهی دیگر آن شور و عشق اولیه را نسبت به هم ندارند.

این مشاور خانواده و جوانان خاطرنشان ساخت: در واقع می‌توان گفت متأسفانه غرب در زمینه رواج فرهنگ طلاق در جامعه ما طوری کار کرده که باعث شده دختران نه تنها طلاق را ننگ و عار ندانند بلکه در بعضی از مواقع به آن افتخار هم می‌کنند که خود از معضلات جامعه ماست.

وی در اشاره به اولین و مهم‌ترین پیامد بالا رفتن سن ازدواج گفت: این امر باعث رواج فساد و ایجاد آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود چراکه امکان ازدواج برای خیلی از جوانان وجود ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین تحقیقات نشان داده با توجه به شرایط بوجود آمده میزان افسردگی و اضطراب در بین افراد مجرد بیشتر از افراد متأهل است.

وی در اشاره به سومین پیامد مهم این مسئله تصریح کرد: هرچه سن ازدواج بالاتر رود امکان انتخاب برای یک نفر سخت‌تر می‌شود؛ متأسفانه جوانانی داریم که توانایی انتخاب فرد آینده خود را ندارند و تقریباً دیگر نمی‌توانند زوج خود را انتخاب کنند.

بیرقی در ادامه با بیان اینکه وقتی سن بالا می‌رود چشم‌ و همچشمی زیاد می‌شود اضافه کرد: باید احساسات و عواطف به همراه عقل در انتخاب همسر دخیل باشند. در سن ۱۸ – ۱۹ سالگی عواطف غالب هستند پس انتخاب بیشتر سطحی و شتاب‌زده صورت می‌گیرد و منجر به جدایی می‌شود.

این مشاور خانواده اظهار کرد: در سنین بالای ۳۵ سال نیز عقل در تصمیم‌گیری غالب است و وقتی فقط عقل حاکم باشد امکان انتخاب برای فرد خیلی سخت‌تر می‌شود.

وی در اشاره به راهکار کاهش یا حل این معضل تصریح کرد: باید در جامعه شرایطی ایجاد کنیم که به مبحث آموزش‌های خانواده بیشتر توجه شود، علاوه بر این، زنان و مردان با ویژگی‌های شخصیتی جنس مخالف به اندازه کافی آگاهی داشته باشند چون این عدم آگاهی باعث ایجاد بسیاری از اختلافات می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.