انتظارات مردم استان مرکزی از دولت یازدهم

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، استان مرکزی استانی در مرکز کشور و چهارمین قطب صنعت کشور است که علیرغم وجود بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارای نرخ بیکاری دو رقمی است و در آخرین ارزیابی ها به ۱۱ درصد رسیده است.

اولین تبعات بیکاری، مشکلات معیشتی است که نه تنها در استان مرکزی که مردم استان های دیگر را نیز درگیر خود کرده است.

ایجاد فرصت های شغلی پایدار، توجه به توسعه کشاورزی، ایجاد تسهیلات ازدواج و کاهش آلودگی هوای شهرهای استان به خصوص اراک، سرفصل انتظارات مردم است.

اشتغال ، راهگشای مشکلات جوانان

مردم استان مرکزی بدون هیچ غرضی معتقدند بسیاری از کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی و صنعتی استان را نیروهای غیر بومی تشکیل می دهند و خواستار اتخاذ تصمیماتی برای حضور جوانان استان مرکزی در کارخانه ها و واحدهای تولیدی استان و کاهش بیکاری جوانان استان هستند.

محمود احمدی جوان ۲۵ ساله اراکی می گوید: اشتغال در حال حاضر اصلی ترین درگیری جوانان هستند،و گاه حاضرند به خاطر داشتن یک شغل در شرکت های خصوصی بدون بیمه و مزایا و با حداقل دستمزد کار کنند.

این جوان دانشجوی اراکی ادامه می دهد: از طرفی بیکاری باعث گرایش جوانان به مواردی چون اعتیاد و  بیراهه های دیگر می شود، و خواست ما از دولت دادن فرصت های شغلی صنایع به جوانان خود منطقه است.

آلودگی هوای اراک خواست مردم این شهر

پرونده آلودگی هوای این شهر صنعتی که دیر زمانی و در ۵۰ سال پیش یکی از مفرح ترین هواها را داشته به حدود ۲۰ سال می رسد و مردم همچنان در هوای ناپاک تنفس می کنند.

معصومه بداغی از شهروندان اراک در گفتگو با خبرنگار مهر مشکل اصلی مردم ارک را آلودگی هوا دانست و گفت: معلوم نیست این شهر با داشتن صنایع قوی و برخوردار چرا مشکل آلودگی اش حل نمی شود و چگونه است که مدیران صنایع آلاینده راضی اند سلامتی مردم این شهر را به خطر بیندازند.

وی افزود: آلودگی هوای اراک و رفع نشدن مشکل به موضوع بغرنجی تبدیل شده است که همت رئیس جمهور را برای حل شدن می طلبد.

۵۱ درصد الودگی هوای اراک از صنعت است

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی هم با بیان اینکه، ۵۱ درصد عامل ‌آلودگی هوای اراک صنایع و ۴۷ درصد از عامل آلودگی هوا نیز خودروها هستند گفت: همچنین ۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از ریز گرد و گرد و غبارهایی است که از خارج از کشور وارد می‌شود و ۳۰ درصد آن‌ها ناشی از منابع داخلی و مناطق بیابانی است.

امیر انصاری با گلایه از این‌که در موضوع آلودگی آلومینیوم‌سازی ارزش‌گذاری زیست محیطی انجام نمی‌شود، گفت: آلومینیوم‌سازی هر بار به بهانه‌های مختلف از خارج کردن واحد آندسازی به خارج از شهر اراک که جای آن هم مشخص شده فاصله می‌گیرد .

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد : اراک به مجموعه‌ای از آلاینده‌های گازی، ریزگردها، آلاینده‌های کوره‌های آجرپزی و ضایعاتی‌هایی تبدیل شده است که تجمع آلاینده‌ها موجب افزایش عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود و این جبران‌ناپذیر خواهد بود.

به فکر تسهیل ازدواج باشد

خانم میرزایی هم می گوید: من به عنوان یک مادر از رئیس جمهورمی خواهم کاری کند تا ازدواج راحت تر شود.

این خانم خانه دار می افزاید: با این گرانی کالا و مسکن ازدواج برای فرزندانمان یک کار سخت شده است، چرا کسی به فکر این مسائل نیست بخدا اگر این مشکل حل شود، خیلی از مشکلات چون فساد اخلاقی کمتر می شود.

توجه به فرهنگ عمومی

اکرم ناطقی شهروند دیگر اراکی با اشاره به اینکه استان مرکزی استانی مهاجر پذیر است توجه به فرهنگ عمومی و اجتماعی را از الزامات برنامه مدیران دانست و گفت: با اشاره به وجود خرده فرهنگهای متعدد در استان به واسطه مهاجر پذیری به دلیل صنعتی و دانشگاهی بودن استان باید به فرهنگ سازی توجه بیشتری شود.

مشکلات دیگر استان

محرومیتهای بالا در برخی نقاط استان و روستاهای از جمله، شازند، کمیجان و اراک، ساوه و سایر شهرهای استان، حاشیه نشینی در اراک و ساوه، بافت فرسوده شهری، حجم بالای زنان سرپرست خانوار و دختران مجرد بیکار به ویژه در روستاهای استان، موانع استفاده از تسهیلات بانکی، مشکلات بهداشت و درمان به خصوص اینکه استان مرکزی به عنوان استان دارای صنایع متعدد شیمیایی نیازمند امکانات کامل سوانح و سوختگی است، توسعه زیرساختهای تولید و صادرات، توجه به صنایع مادر و سازه ای استان در عقد قراردادهای کلان برخی وزارتخانه ها مانند نفت و راهسازی، ایجاد زمینه های همگرایی انسانی در استان مرکزی از جمله مشکلات استان است.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.