ساده افطار کنیم/ جریانی فرهنگی به طلایه داری مساجد

مساجد به عنوان یک پایگاه قوی اجتماعی که از صدر اسلام نیز اینگونه بوده است نقش پر رنگی درحرکت فرهنگی افطار ساده داشته اند.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از شبستان، سفره‌های ساده افطاری هنگام اذان و به منظور اطعام روزه‌داران حاضر در مساجد و بقاع متبرکه استان مرکزی برپا می شود؛ افطاری دادن‌های ساده در مساجد نشان می‌دهد که می‌توان به دور از هرگونه تجمل و اسراف، چشم و هم‌چشمی، فخرفروشی و ایراد گرفتن‌های بیهوده که در برخی افطاری‌های پرزرق و برق دیده می‌شود کنار هم بود و حس خوب همدلی را تجربه کرد.

طرح افطاری ساده برای روزه‌داران در سطح امامزادگانی که قابلیت اجرای این طرح را دارند به کمک خیّرین اجرا می‌شود البته اوقاف در تمام امامزاده‌ها در صورت مساعدت خیّرین آمادگی برگزاری طرح افطاری ساده را دارد ولی در حال حاضر این طرح فقط در امامزاده‌های شاخص اجرا می‌شود.

کانون های فرهنگی هنری مساجد هم با همکاری بسیج و هیات امنا اقدام به برپایی سفره های افطاری در این ماه پرخیر وبرکت کرده تا بتوانند فرهنگ افطاری ساده را بین مردم روزه دار ترویج دهند.

در میان آداب این ماه روزه گرفتن به عنوان عبادتی شاخص از دیگر آداب این ماه نمود بیشتری دارد در آداب روزه گرفتن طبق سیره پیامبر (ص) و معصومین (علیهم السلام) افطاری دادن به شخص روزه دار از اهمیت و فضیلتی خاص خاص برخوردار است پیامبر (ص) در مورد دادن افطاری به شخص روزه دار می فرمایند: ای مردم! هر کسی از شما روزه‌دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده، و خداوند از لغزش‌های گذشته‌اش می‌گذرد؛ در کشور ما نیز سنت حسنه دادن افطاری رواج فراوان دارد از دادن افطار در مساجد تا مهمانی مردمان مسلمان که اهمیت این فریضه الهی را در بین مردم نشان می دهد.

به گواه تاریخ همه حرکات و جریان هایی که جنبه عمومی داشته اند از تحریف یا فاصله گرفتن از نقطه آرمانی خود به دور نبوده اند سنت حسنه افطاری دادن نیز با توجه به فراگیری فراوانی که در جامعه داشت از این خطر به دور نماند افطاری دادن به عنوان سنتی که یادآور انفاق در جامعه محسوب می شد به مرور زمان به سمت اسراف و فخر فروشی توسط عده ای قلیلی از جامعه کشیده شد یعنی دوری از مسیر و هدف یک حرکت دینی که آرمانش کاهش فاصله طبقه غنی و ضعیف جامعه است.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در سال های گذشته در رابطه با این موضوع صحبت هایی ایراد فرموده اندبعد از سخنان مقام معظم رهبری برای ایجاد سفره های ساده افطاری در مساجد و معابر برای عموم روزه داران در اقدامی خودجوش کمپین هایی در حمایت از این حرکت فرهنگی شکل گرفت.

مساجد استان مرکزی نیز همپای مساجد سراسر کشور در لبیک به سخنان مقام معظم رهبری در اجرای این حرکت فرهنگی مشارکت کردند که به علت فراوانی به ذکر چند مسجد خواهیم پرداخت.

جزء خوانی و تفسیر قرآن کریم در کنار سفره های ساده افطاری مصلی بیت المقدس اراک

مصلی بیت المقدس اراک به عنوان یک پایگاه اجتماعی در شهر در حمایت و ترویج سفره های ساده افطاری نقش پر رنگی داشته است.

در این مراسم روزه داران بعد از تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم از محضر آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه وامام جمعه اراک در بیان تفسیر قرآن بهره مند شده و بعد از اقامه نماز جماعت بر سر سفره های افطار این ضیافت الهی حاضر شده و روزه خود را افطار می کنند.

مسجد آیت الله سلطان در مسیر ترویج سفره های ساده افطار

در مسجد آیت الله سلطان نیز که در خیابان هفده شهریور در مرکز شهر اراک واقع شده مردم روزه دار بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء بر سر سفره های افطار حاضر شده و سپس از سخنان آیت الله محسن اراکی نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری بهره مند می شوند.

مسجد آخوند با سابقه ای کهن میزبان مردم روزه دار

از جمله مساجدی که همزمان با سایر مساجد استان مرکزی در امر افطار مردم روزه دار پیشگام است  مسجد آخوند واقع در خیابان مولوی اراک می باشد این مسجد که از مساجد قدیمی شهر اراک است بعد از نماز مغرب و عشاء به خدمت رسانی به مردم مومن و روزه دار می پردازد.

سفره های ساده افطاری در بقاع متبرکه استان مرکزی

حجت الاسلام آیت الله عباسیان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در رابطه با طرح افطاری ساده در بقاع متبرکه گفت : در راستای منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دادن افطاری های ساده و بدون تجمل این اداره کل با کمک خیران اقدام به برگزاری طرح افطاری ساده برای روزه داران در بقاع شاخص استان کرده است.

و اما سخن آخر

به عقیده اکثر کارشناسان مذهبی و فرهنگی اجرای صحیح طرح افطار ساده می تواند آینده روشنی را در جامعه اسلامی پدید آورد جامعه ای که سبک زندگی آن مبتنی بر آموزه های اسلامی باشد و از آن فاصله نگیرد؛ افطاری ساده بر اساس اشاعه فرهنگ انفاق در جامعه شکل گرفته است که حرکتی نیکو در دین مبین اسلام شناخته می شود ارزش و اهمیت انفاق در قرآن و روایات به خوبی بیانگر این است که اگر جامعه ای گرفتار اسراف و تجمل گرایی شود آینده خود را تباه کرده است.

((وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَهِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ))

((و در راه خدا، انفاق کنید و (با ترک انفاق) خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید و نیکی کنید که خداوند، نیکوکاران را دوست می دارد)) بقره/۱۹۵

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.