بازدید رییس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی کشورازبافت قدیمی شهر نراق دلیجان

به گزارش مرکزی دیلی، «مسعود سلطانی فر» روز جمعه در بازدید از بافت قدیمی شهر نراق دلیجان افزود: تلفیق آرامش و ثباتی که در سازمان میراث فرهنگی برقرار شده با ظرفیت نیروهای با تجربه و متخصص بستری را فراهم کرده که بر اساس هدفگذاری تا دو سال آینده این سازمان نقش کلیدی در توسعه فرهنگی و تعاملات اقتصادی را بر هم زنجیر کند.

وی در ارتباط با بافت تاریخی شهر نراق گفت: این شهر قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطبهای مهم گردشگری کشور را دارد و هر سرمایه گذاری که بخواهد در نراق در راستای توسعه گردشگری گام بردارد مورد حمایت قرار می گیرد.

سلطانی فر با اعلام اینکه بافت قدیمی شهر یزد به ثبت ملی رسیده گفت: مراحل ثبت بافت قدیمی شهر نراق نیز به همراه سه شهر تاریخی دیگر در دست انجام است.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در حفظ و احیای بافت قدیمی نراق ستودنی است و باید از ظرفیت همبستگی مردمی با دولتمردان به بهترین شکل در مرمت و حراست از بافت های ارزشمند بهره گرفت.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار کرد: اگر چه شهرداری نراق و اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اقدامات بسیار موثری برای احیای این شهر تاریخی انجام دادند اما مشارکت مردم در حفظ و احیای بافت نراق یکی از ارکان پایه بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در جریان این بازدید گفت: شهر تاریخی نراق در بیست و یکم بهمن ماه پارسال در یازدهمین نشست شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، پس از ماسوله به عنوان دومین شهر ویژه کشور معرفی شده است.

سید «محمد حسینی» افزود: تصویب شهرهای ویژه کشور در سال ۸۷ مطرح شد که پس از کارشناسی های انجام شده، تصویب پنج شهر در استانهای مختلف در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار گرفت.

وی ادامه داد: شهرهای نراق ، شوشتر، نوش آباد ، بشارویه و بیستون ازجمله شهرهای تعیین شده برای تصویب در طرح جامع شهری ویژه کشور بودند که تنها نراق از استان مرکزی موفق به کسب تاییدیه شورای عالی شهرسازی شد.

حسینی ادامه داد: نراق به سبب حفظ و برجسته شدن ویژگیهای تاریخی و مدیریت تبدیل شهرسازی از حالت سنتی به مدرنیته، عنوان شهر ویژه را در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور کسب کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: با اجرای این طرح، شهر نراق در افقی پنج ساله به الگویی موفق از نظر برنامه ریزی شهری که توانسته با حفظ ساختار طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود به سمت توسعه و عمران پیش رود مورد توجه واقع شود.

پس از ابلاغ طرح جامع ویژه نراق توسط وزارت راه وشهرسازی، کلیه وزارتخانه ها اعم از حسینی ادامه داد: وزارت کشور، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر وزارتخانه های مرتبط و همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید برای حفظ ویژگیهایی که نراق را واجد چنین شرایطی کرده است، اعتبارات مناسب بگذارند تا آن ویژگیها حفظ و برجسته سازی شود.

وی در ارتباط با غار چال نخجیردلیجان نیز گفت: این غار از نادرترین غارهای کشور با قدمت تقریبی ۲۰ میلیون سال است که به لحاظ زیبایی منحصر به فرد است.

حسینی افزود: تلاش به منظور جذب سرمایه گذاری های مناسب برای توسعه گردشگری غار و آمادگی برای میزبانی از گردشگران خارجی در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: غاز نخجیر در۱۰ کیلومتری شهرستان دلیجان حد فاصل جاده ارتباطی دلیجان به شهرستان نراق واقع شده و جزو عجایب خلقت محسوب می شود.

غار نخجیر این مجموعه زیبا در سال ۱۳۶۸ کشف و در سال ۱۳۸۰ عملیات بازسازی و نور پردازی به طول ۱۲ کیلومتر آن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی انجام شده است.

در سفر یکروزه معاون رییس جمهور و رییس میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی و هیات همراه بازدید از مجموعه بافت قدیمی نراق،مسجد جامع ،آب انبار،موزه مردم شناسی شهر نراق و غار چال نخجیر دلیجانو چندین پروژه گردشگری در شهرستان اراک انجام می شود.

بازدید از مجموعه بازار تاریخی اراک، پروژه گردشگری ده گردو و شرکت در کارگروه میراث فرهنگی استان مرکزی از دیگر برنامه های این سفر است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.