تالار مرکزی اراک مهری ماندگار از دولت در عرصه فرهنگ و هنر استان مرکزی

http://img.irna.ir/1392/13920128/80618550/T80618550-3871295.jpgبه گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، این استان با وجود جایگاه مهم در حوزه فرهنگی کشور همواره از کمبود امکانات و زیرساخت های لازم فرهنگی و هنری رنج برده که با حمایت دولت خدمتگزار یکی از مهمترین پروژه های فرهنگی در اراک با عنوان ‘تالار مرکزی’ کلید خورد و به زودی اصحاب هنر و رسانه از ثمره های آن بهره مند می شوند.

تالار مرکزی اراک یکی از پروژه های فرهنگی اولویت دار در استان مرکزی و از نیازهای زیرساختی این حوزه است که از سال ۸۲ مقدمات آن آغاز شده بود اما به دلیل مشکلات متعدد تا سال ۸۶ حرکتی لاک پشتی را دنبال می کرد.

با پیگیری دولت عملیات اجرایی این تالار از سال ۹۰ به صورت جدی پیگیری شد و این طرح مهم هم اینک ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن فصلی زرین از توسعه فعالیت های فاخر فرهنگی و هنری در استان مرکزی رقم خواهد خورد.

تالار مرکزی اراک در زمینی به وسعت ۱۴ هزار و ۴۰ متر مربع با زیربنای سه هزار و ۷۰۹ متر مربع در سه طبقه بنا شده و تا کنون ۱۲۰ میلیارد ریال برای آن سرمایه گذاری شده است.

در طبقه همکف این تالار امکانات سالن های موسیقی و تئاتر، رستوران های سرپوشیده و روباز، لابی مرکزی، حوزه اداری، پست برق، اتاق های کنترل و نور، پله‌های دسترسی، گالری های هنری و سرویس‌های بهداشتی تعبیه شده است.

طبقه اول این ساختمان به مساحت دو هزار و ۵۳۵ مترمربع دارای لابی مرکزی، گالری و نمایشگاه، اتاق کنترل برق و تجهیزات، بخش مخابرات و کنترل می‌باشد.

طبقه دوم تالار مرکزی به مساحت یکهزار و ۹۴۵ مترمربع نیز دارای لابی مرکزی، کلاس‌های آموزشی، اتاق ترجمه همزمان، سالن خبرنگاران، پله دستی، سالن های اختصاصی (vip) و انتظار، رختکن، سرویس بهداشتی، وید آسانسور، کتابخانه و اتاق مربی موسیقی است.

بخش های پیش بینی شده برای طبقه سوم نیز با زیربنای ۷۷۸ مترمربع شامل محوطه عمومی مراجعین، اماکن اقامت شبانه، اتاق هواسازی، تالارهای نمایش با فضاهای صحنه ای ویژه، تاسیسات فنی و ایمنی شامل انبار، اتاق های برق و کنترل تاسیسات و پله فرار پشت صحنه اتاقک آسانسور است.

در دو بخش زیرزمین این تالار امکانات پارکینگ مراجعین، ورودی، اتاق‌های گریم مردان و زنان، کارگاه دکور و چوب، کارگاه فلزی، نقاشی، خیاطی، عکاسی، انبارهای لباس مردان و زنان، اتاق‌های روی نیم صفحه، نور، صدا، رختکن تمرین، کانال آدم‌رو، استراحت و خدمات بازرگانی، پست برق، نمازخانه، اتاق‌های تعمیرات، انباردار، تمرین، فضای زیرصحنه اتاق‌های پرسنلی، برق، صحنه، مرکز خانه مرکزی، مخزن آب، اتاق ژنراتور، تقسیم برق، فرار رو دسترسی به سالن تئاتر و موسیقی و پشت صحنه و موتورخانه و پارکینگ در حال ساخت است.

گنجایش دو سالن نمایش، موسیقی و سخنرانی این تالار ۷۰۰ و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی شده و این مهم مشکل همیشگی تراکم مراجعین و کمبود جا در برنامه های فرهنگی و هنری در اراک تا حدود زیادی برطرف می کند.

عملیات اجرایی این طرح ملی مهر ماندگار با نظارت و محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در دست پیگیری است و برآورد شده که تکمیل آن به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

امید است تخصیص بهنگام و سریع اعتبارات بستر افتتاح این طرح مهر ماندگار مهیا شود و تحول زیربنایی در حوزه فرهنگ استان مرکزی در زمینه تولید آثار فاخر و ارائه خدمات بهینه به اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: به بار نشستن این طرح عظیم که در نوع خود یکی از تالارهای بی‌نظیر کشور محسوب می‌شود هدیه ای ارزشمند به جامعه فرهنگ و هنر این استان است که بخش عمده مطالبات به حق این قشر را پاسخ می دهد.

‘مصطفی مشایخی’ افزود: در چند دهه اخیر رشد حوزه فرهنگ نسبت به بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات استان متعادل نبوده و پیگیری برنامه ضربتی در به انجام رسانی طرح های فرهنگی و هنری به خصوص تالار مرکزی اراک توسط دولت های نهم و دهم اقدامی اثرگذار در پر کردن فاصله حوزه فرهنگی با سایر بخش ها است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.