نقش استان مرکزی در دفاع مقدس

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، رزمندگان ایران اسلامی با از جان گذشتگی و فداکاری های مثال زدنی خود در جنگ تحمیلی مردانه در مقابل رژیم بعثی عراق ایستادگی کردند و اجازه دست درازی به خاک وطن را ندادند.

رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدّس در عملیات های مختلف، روحیه ایثار، شهادت طلبی، اخلاق و صداقت رفتار خود را به نمایش گذاشتند به طوری که عزیزترین داشته خود که همان جان شیرین است را در طبق اخلاص گذاشته و تا آخرین قطره ها خون خود از کیان ایرن سرزمین دفاع کردند.

رزمندگان ایران اسلامی آنچنان به خاک وطن و دستورات امام راحل پایبند بودند که وقتی عملیات شکست حصر آبادان به دنبال فرمان امام خمینی(ره) آغاز شد، آبادان از محاصره ۳۴۹ روزه خارج شد و فرمان امام خمینی(ره) در مدت ۴۸ ساعت تحقق یافت.

علاوه بر این، ایثار و فداکاری رزمندگان اسلام در عملیات های دیگر نیز سرمایه ای تمام نشدنی برای ساکنان این مرز و بوم است که در صفحات تاریخ چون نگینی تابناک می درخشد.

استان مرکزی در طول هشت سال دوران دفاع مقدّس با اعزام هزاران رزمنده به جبهه های جنگ، نقش به سزایی در این حماسه داشت و بیش از ۶۳۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

جانشین فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی که خود از ابتدای جنگ تحمیلی در تمام عملیات های جنوب و بخشی از عملیات های غرب کشور حضور مستمر داشته است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نقش استان مرکزی در جنگ تحمیلی در سه بخش اساسی خلاصه می شود.

سردار ‘محسن کریمی’ بیان کرد: کمک های فنی و صنعتی که از سوی جهاد سازندگی و کارخانه های هپکو، ماشین سازی و صنایع آذراب به جبهه ها می شد به طوری که مهندسان شرکت ماشین سازی اراک در شرایط سخت عملیات های مختلف با احداث پل های شناور و ثابت، نقش موثری را در پیروزی عملیات ها داشتند.

وی ادامه داد: کمک های مردمی شامل خشکبار و انواع لباس که از سوی اقشار مختلف مردم جمع آوری و به جبهه ها ارسال می شدند بخش دیگری از اقدامات مردم استان مرکزی در نبرد حق علیه باطل بود.

جانشین فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی اضافه کرد: رزمندگان استان مرکزی که در قالب یگان های مختلف از قبیل جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، گروه مهندسی ۴۲ قدر و لشگر ۱۷ علی ابن ابیطالب به جبهه ها اعزام شدند، بخش سوم کمک های این استان را به جنگ تحمیلی تشکیل می دادند.

وی بیان کرد: همچنین رزمندگان بسیار زیادی از استان مرکزی به صورت پراکنده از یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران و کمیته به جبهه ها اعزام شدند که در مورد آنها آمار و ارقام مشخصی وجود ندارد.

سرتیپ دوم پاسدار کریمی بیان کرد: رزمندگان استان مرکزی با آغاز جنگ تحمیلی در جبهه های جنوب و غرب کشور حضور پیدا کرده و از اولین عملیات که در ۲۳ مهر سال ۱۳۵۹ با عنوان عملیات دزفول انجام شد تا عملیات مرصاد که در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ انجام شد نقش تاثیر گذار داشتند.

وی اضافه کرد: بیش از ۷۰ هزار رزمنده از نقاط مختلف استان مرکزی در طول هشت سال دفاع مقدس به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شدند که شش هزار و ۳۰۰ شهید، ۱۶ هزار جانباز و یک هزار و ۷۰۰ آزاده برگ های سبز این استان به انقلاب اسلامی بود.

سردار کریمی خاطرنشان کرد: بسیاری از رزمندگان استان مرکزی از قبیل امیر سرتیپ’غلامعباس پشتاره’، سردار ‘رحیم آنجفی’ و سردار ‘کاوه نبیری’ از فرماندهان ارشد و تاثیرگذار در طول هشت سال دفاع مقدس بودند.

وی ادامه داد: در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر حدود دو هزار رزمنده استان مرکزی در قالب پنج گردان ۲۴ شبانه روز دوشادوش دیگر رزمندگان جانفشانی کردند تا دشمن بعثی را از خاک پاک وطن بیرون کنند که ۳۳۰ شهید والامقام در این عملیات حاصل جانفشانی و سلحشوری رزمندگان استان مرکزی بود.

وی بیان کرد: شهدای هشت سال دفاع مقدس به خصوص شهدای استان مرکزی، پرچم های همیشه برافراشته بر فراز قله های رفیع عزت، شرف، استقلال و ریشه های مستحکم این سرزمین الهی هستند.

سردار کریمی ادامه داد: شهدای ایران اسلامی نشان افتخار را با ایثار و فداکاری خود برای همیشه در کارنامه عملشان و تاریخ انقلاب اسلامی ایران به ثبت رساندند و تجلیل از مجاهدت خالصانه و گرامیداشت نقش والای خانواده های معظم شهدا وظیفه شرعی و انقلابی همه دوستداران انقلاب و جهاد و شهادت است.

وی اظهار کرد: امروز ثمرات و برکات خون شهدا موجب شده تا این نظام الهی و اسلامی مستحکم تر از گذشته و سرافرازانه در زمینه های مختلف بدرخشد.

جانشین فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی خاطرنشان کرد: شهدا با ازخودگذشتگی و ایثار، اقتدار و عظمت ایران را در صحنه نبرد حق علیه باطل به ثبت رساندند و امروز امنیت، استقلال و سربلندی ایران مدیون خون پاک آنان است.

وی یادآور شد: ایمان و توکل به خداوند متعال رمز پیروزی و موفقیت رزمندگان اسلام در دوران هشت ساله دفاع مقدس بود و شهدا و رزمندگان با تبعیت از رهبری و ایمان به ذات هستی بخش الهی، وارد میدان شده و با امدادهای غیبی و الهی پیروزی اسلام و انقلاب را رقم زدند.

سردار کریمی تاکید کرد: اقتدار ایران مدیون جا نفشانی شهدا و امت شریف انقلابی است که همپای رزمندگان در صحنه های دفاع حق علیه باطل حرکت کردند تا انقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس به پیروزی رسید و اگر این ایثار و ازخودگذشتگی نبود پیروزی محقق نمی شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.