گشایش هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، برگزاری هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی با حضور ناشرانی از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک  زنگ مطالعه را چند روز زودتر در استان مرکزی و شهر اراک به صدا درآورد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاحیه این نمایشگاه از ناشران به عنوان مظلومترین قشر جامعه کشور یاد کرد و گفت: توسعه روز افزون رسانه های دیجیتال در کشور هر روز فشار بیشتری را بر پیکر جامعه ناشران و فعالیت عرصه نشر و چاپ وارد می سازد.

حجت الاسلام حجت الله نیک ملکی افزود: ناشران و فعالین حوزه نشر و چاپ که علیرغم وجود فشارهای بسیار وارده باز فعالیت در این حوزه را بر سایر فعالیت های اقتصادی ترجیح داده اند را باید تکریم کرد.

استان مرکزی و شهر اراک به عنوان نماد فرهنگ در ایران

وی در ادامه از استان مرکزی و شهر اراک به عنوان نماد فرهنگ در ایران یاد کرد و افزود: بالغ بر یک ششم مفاخر کشور در این استان پرورش یافته و این مهم از افتخارات بزرگ استان مرکزی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مفاخر دینی، فرهنگی، علمی و سیاسی برخواسته از استان مرکزی گفت: مفاخر استان مرکزی علیرغم تعدد و تکثر حضور در کشور متاسفانه در سایه بی توجهی ها ی صورت گرفته خیلی در سطح کشور معرفی نشده اند و این اوج مظلومیت فرهیختگان را می رساند در حالیکه مفاخر استانهای دیگر به لحاظ عملکرد خوب نویسندگان و اهالی قلم در آن بسیار جدی تر گرفته شده اند.

اهل قلم مفاخر استان مرکزی را از غربت خارج کنند

حجت الاسلام نیک ملکی تاکید کرد: صاحبان قلم استان مرکزی باید با قلم فرسایی خود  مفاخر این استان را از غربت خارج کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از نمایشگاه کتاب به عنوان بهار کتاب یاد کرد و گفت: از این کلکسیون فرهنگی باید نهایت بهره را در جهت اعتلای فرهنگی استان و شهر اراک برد.

حجت الاسلام نیک ملکی با بیان این که استقبال خوب مردم از این نمایشگاه بیانگر علاقه انها به کتاب و کتابخوانی است افزود: نمایشگاه کتاب سال گذشته نیزنمایشگاه قوی و خوبی بود که موجب شد تا مردم با شوق خرید کتاب بیایند نه آنکه با هدف تفریح و گذران وقت به نمایشگاه مراجعه کنند.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به موضوع کتاب گفت: برگزار کنندگان نمایشگاه نباید اجازه دهند که برنامه های جبنی بر اصل موضوع کتاب غلبه کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت در ادامه بر ضرورت ارائه تخفیف ها و بن های خرید کتاب به مراجعان این نمایشگاه تاکید کرد و گفت:  با توجه به قیمت بالای برخی کتابها و ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ارائه تخفیف ها و بن های خرید کتاب به جامعه هدف مراجعه کننده به این نمایشگاه باید مورد توجه باشد.

حجت الاسلام نیک ملکی تاکید کرد:  برگزاری نمایشگاه های کتاب در اراک باید فصلی باشد نه سالانه چرا که با حضور مستمر ناشران در این نمایشگاه ها می توان ضمن ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی زمینه حل مشکلات فعالان حوزه نشر و چاپ را نیز در کشور و استان فراهم کرد.

جای کتاب در سبد خانوارهای ایرانی خالیست

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی نیز در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی در اراک گفت: جای کتاب در سبد خانوارهای ایرانی خالیست.

شکراله حسن بیگی افزود: توجه به سرانه پایین مطالعه در کشور تلاش در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در اولویت کاری مسئولان فرهنگی کشور قرار بگیرد.
وی با بیان این که باید شرایطی در جامعه ایجاد شود تا زمینه رفاقت نوجوانان، جوانان و خانواده ها با کتاب فراهم شود گفت: باید کاری کرد که کتاب به زندگی افراد جامعه برگردد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به رشد رسانه های دیجیتال گفت: رشد این رسانه ها علیرغم تمامی مزیت هایی که دارد برای فعالین حوزه چاپ و نشر مشکلاتی را موجب شده است که از جمله آن می توان به دریافت فایل اینترنتی کتابها از سایتهای اینترنتی اشاره کرد.

حسن بیگی افزود: تهیه نسخه ارزان و سریع اینترنتی کتابها در سایتهای فعال باعث شده تا دیگر مردم رغبتی برای خرید کتاب نداشته باشند.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه نیازمند تخصیص اعتبارات لازم در قالب کمک هزینه های خرید کتاب به خانواده هاست.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به نگاه ویژه دولت یازدهم به حوزه کتاب و کتابخوانی گفت:  عرضه کتابهایی که در سالهای قبل امکان حضورشان در نمایشگاه های کتاب کشور وجود نداشت در این نمایشگاه بیانگر حسن نیت دولت تدبیر و امید به حوزه کتاب و کتابخوانی است.

حسن بیگی در ادامه با اشاره به  کیفیت بالای چاپ کتب عرضه شده در این نمایشگاه گفت: توجه به صفحه آرایی کتابها و چاپ با کیفیت یکی از عوامل موثر در جلب توجه مخاطبان است.

ارائه بالغ بر ۴۲ هزار عنوان کتاب در هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان مرکزی نیز در این مراسم از حضور بیش از ۳۰۰ ناشر در هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی خبر داد و گفت: هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی با حضور بیش از ۳۰۰ ناشر از سراسر کشور برگزار شده تا زمینه ارائه بیش از ۴۲ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه فراهم شود.

شاکری با اشاره به ارائه نشرهای جدید در هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی افزود: از مجموع بیش از ۴۲ هزار عنوان کتاب ارائه شده در این نمایشگاه بالغ بر ۳۰ هزار عنوان چاپ اولی بوده و این مسئله از مزیت های ویژه هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی است.

وی در ادامه با بیان این که ناشران شرکت کننده در این دوره از نمایشگاه جزء برترین ناشران  کشورند گفت: ناشران شرکت کننده در هشتتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی با برخورداری از سبقه طولانی حضور در عرصه چاپ و نشر در ین نمایشگاه حضور یافته اند تا تازه های نشر و چاپ حوزه کتاب را در مدت ۷ روز برگزاری این نمایشگاه به علاقمندان کتاب و کتابخوانی عرضه کنند.

حضور ۵۰ ناشر کشوری در بخش ویژه  فروش متمرکز نمایشگاه کتاب مرکزی

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران نیز درمراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی گفت: نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی یکصد و شصت و سومین نمایشگاه کتاب استانی و هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب سراسری است که به همت این موسسه در اراک برگزار می شود.

امیر مسعود شهرام نیا افزود: حضور قوی بالغ بر ۳۰۰ ناشر کشوری و تنوع کتب ارائه شده وجه تمایز این نمایشگاه از سایر نمایشگاه هاست.

وی درادامه از استان مرکزی به عنوان یک استان فرهنگی و صنعتی یاد کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه سراسری کتاب فرصت خوبیست تا زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مرکز استان فراهم شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با اشاره به برنامه های جنبی پیش بینی شده در حاشیه برگزاری هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی گفت: رونمایی از کتاب های تازه چاپ شده، اجرای برنامه های هنری نقالی، تئاتر خیابانی، نقد کتاب، ویژه برنامه های کودک و نوجوان و نشست های تخصصی از جمله برنامه های جنبی این نمایشگاه است.

شهرام نیا یادآور شد: اطلاع رسانی به مراجعان در خصوص عناوین موجود در نمایشگاه از دیگر برنامه های ویژه این نمایشگاه است که با وجود ان دیگر مراجعان نیازی ندارند برای پیدا کردن کتابهای مورد نظر خود وقت بسیاری را در غرفه ها سپری کنند.

وی ادامه داد: استقرار غرفه از من بپرس نیز راه دیگری برای اطلاع از عناوین کتابهای موجود در نمایشگاه است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران بیان داشت: ایجاد غرفه فروش متمرکز از دیگر ویژگیهای هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی است که با وجود آن ضمن فراهم شدن زمینه حضور ناشران جدید در نمایشگاه زمینه عرضه عناوین بیشتر کتابها نیز در نمایشگاه فراهم شده است.

شهرام نیا یادآور شد: در این نمایشگاه ۱۰ ناشر از استان مرکزی حضور دارند.

نمایشگاه کتاب به ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه کمک می کند

فرماندار شهرستان اراک با بیان اینکه برپایی نمایشگاه های کتاب به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه کمک می کند افزود: نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای دعوت از اقشار مختلف جامعه به سمت مطالعه است .

بختیاری با بیان این که نهادینه کردن فرهنگ کتب و کتابخوانی از ضرورت های جامعه ایرانی اسلامی است گفت: مسئولین تمامی دستگاه های اجرایی باید در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای برپایی هر چه باشکوه تراین نمایشگاه ها تلاش کنند.

فرماندار اراک در ادامه بر ضرورت تعریف بسته های حمایتی و یارانه خرید کتاب برای مردم از سوی دولت تاکید کرد و گفت: دولت باید زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی را در بین مردم ایجاد کند.

دکتر بختیاری در ادامه با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه گفت: اگر برپایی این نمایشگاه یک هفته به تاخیر می افتاد می توانستیم شاهد حضور گروهی دانش آموزان و دانشجویان در نمایشگاه باشیم.

گفتنی است برگزاری نشست تخصصی سیر تحول ادبیات فارسی از دیروز تا امروز، رونمایی از ۳ جلد کتاب جدید، اجرای تئاتر خیابانی و نقاله خوانی از جمله برنامه های جنبی این نمایشگاه در روز نخست بود.

هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی از تاریخ ۲۷ شهریور لغایت ۲ مهرماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی غرب ایران دایر می باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.