تاکسی‌ها چهره مرکز شهر اراک را نازیبا کرده‌اند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، جایی برای سوزن انداختن نیست، تا چند متری دید چشمانت تنها رنگ زرد و نارنجی تاکسی‌ها توجه‌ات را به خود جلب می‌کند.

کمی آن طرف‌تر که قدم بزنی، عده‌ای مرد را می‌بینی که سر خیابان را به محل داد و ستد و خرید و فروش انگشتر و ساعت و سیگار و سی‌دی و خدا می‌داند چه چیزهای دیگر تبدیل کرده‌اند.

چندی پیش بود که شهرداری اراک با طرحی جامع و مناسب به منظور کاهش ترافیک، زیبا سازی و کاهش آلودگی هوا اقدام به تغییر پایانه‌های اتوبوسرانی از مرکز شهر به سه نقطه خارج از مرکزیت شهری و در پی آن حذف استقرار اتوبوس‌ها در خیابان‌های مرکزی شهر کرد.

این طرح که ویژگی‌ها و موفقیت‌های آن بسیار چشمگیر و موثر بود بدی‌های خاص خود را نیز داشت که در گزارش‌های مختلف به آن پرداخته شد، اما کسی گمان نمی‌کرد اجرایی شدن این طرح که بسیار کارگشا بود و از حجم ترافیک و آلودگی حاصل از دود اتوبوس‌ها کاست با مشکل دیگری به نام تجمع تاکسی‌ها به جای اتوبوس‌ها روبرو شود و باز هم خیابان‌های اراک را به وضعیت نابهنجار و نازیبا از نوع دیگری تبدیل کند.

ابتدای خیابان محسنی، خیابان امیرکبیر، ابتدای خیابان قائم‌مقام و هر جایی که اتوبوس‌ها حذف شده‌اند تاکسی‌ها تمام‌قد ایستاده‌اند، شلوغی تاکسی‌ها منظره‌ای نه بهتر از قبل که بد منظرتر به وجود آورده به طوری که امروز اگر کسی بخواهد پیاده مسیر این خیابان‌ها را طی کند با مشکل مواجه می‌شود انگار که قرار بوده اتوبوس‌ها را جمع و تاکسی‌ها را به جای آن‌ها ردیف کنند.

خیابان امیرکبیر یکی از مراکز اصلی شهر که عرض آن بسیار مناسب است و وجود اتوبوس‌های مختلف هم باعث آلودگی و هم نازیبایی این مکان شده بود با این طرح اتوبوس‌ها حذف شدند و این خیابان چهره زیبایی به خود گرفت و وعده شهرداری بر اجرای این طرح و زیبا کردن خیابان‌های مرکز شهر به واقعیت پیوست اما مدتی نگذشت و زیبایی تبدیل به نازیبایی بدتر از گذشته شد.

خیابان قائم‌مقام هم که در مرکز شهر قرار دارد و ایستگاه‌های اتوبوس درست در ابتدای این خیابان قرار داشتند هم شامل این مهم می‌شود خارج کردن اتوبوس‌ها و جایگزینی تاکسی‌ها و… .

برای روشن شدن این مهم به خیابان محسنی اشاره می‌کنیم اگر این خیابان را در نظر به سه قسمت تقسیم کنیم، باید گفت یک سمت آن محل رفت و آمد ماشین‌ها است، وسط خیابان هم توسط پل هوایی مسدود شده و سمت دیگر آن به محل پارک تاکسی‌های زرد و نارنجی تبدیل شده است که در این صورت اگر کسی بخواهد چند متر ابتدایی خیابان را طی کند به دلیل نبود پیاده‌رو مناسب مجبور است از وسط تاکسی‌ها عبور کند و یا با ترس از کنار ماشین‌های در حرکت عبور کند.

سمت راست خیابان محسنی که وارد شوی قطع و وصل شدن پیاده‌رو و یا کم عرض و پهن شدن آن اعصابت را بر هم می‌ریزد.

عقب نشینی یکی در میان ساختمان‌ها و مغازه‌ها هم به سهم خود موجب نازیبایی و ناراحتی هر شهروندی به دلیل نداشتن توازن و هارمونی می‌شود.

محمد صادقی یکی از کسبه مرکز شهر است که به خبرنگار ما گفت: تاکسی‌های بسیاری در ساعات مختلف روز در این خیابان تجمع می‌کنند و اگر یک اتوبوس که ۴۰ یا تعداد بیشتری مسافر را می‌توانست جا بجا کند با یک راننده در این خیابان مستقر می‌شد حالا هم راننده‌های تاکسی بیشتر از مسافران در این خیابان هستند و هم تعداد تاکسی‌ها بیشتر از حجم اتوبوس‌ها می‌باشد که علاوه بر آن بیرون ایستادن و فریاد زدن راننده تاکسی برای سوار کردن مسافر و درگیری‌های خاص این صنف نسبت به یکدیگر و یا مسافرکش‌های شخصی بر چهره نازیبای شهر افزوده است که به زیبایی آن کمک نکرده است.

یکی دیگر از شهروندان اراکی اظهار داشت: قصه این خیابان همچون قصه ابرو درست کردن و چشم کور کردن است، اتوبوس‌های داخل شهری از این خیابان به جای دیگری نقل مکان کردند تا خیابان خلوت شود، اما بلافاصله استقرار تاکسی‌ها در ابتدای خیابان این زحمت مسئولان اتوبوسرانی را بر باد داد.

مریم رحیمی افزود: من برای خرید پرده مجبور شدم به این خیابان بیایم، به همین خاطر باید از وسط ده‌ها تاکسی عبور می‌کردم.

وی تصریح کرد: استقرار این همه تاکسی در چند متر فضا واقعا تردد را برای مردم مشکل کرده است، زیر پل مکان مناسبی برای عبور نیست.

یکی دیگر از شهروندان اراکی گفت: خیابان محسنی از شلوغ‌ترین خیابان‌های سطح شهر است، هم افراد بیکار در ابتدای خیابان توقف دارند و هم تاکسی‌ها که از مسئولان نیروهای انتظامی انتظار داریم مانع توقف مردها در این مسیر شوند، واقعا زن و بچه مردم در عذاب هستند.

شهلا بیات گفت: مناسب نبودن پیاده‌روها هم که نیازی به گفتن ندارد، ما بعد از چندین سال رفت و آمد در این خیابان هنوز نمی‌دانیم چه زمانی قرار است این پیاده‌روها درست شوند.

آرمین اشتری یکی دیگر از شهروندان اراکی نیز بیان کرد: بعد از رفتن اتوبوس‌ها به دروازه تهران، تاکسی‌ها دو سوم فضای این خیابان را اشغال کرده، ضمن اینکه چهره بسیار زشتی را نیز به ورودی این خیابان بخشیده‌اند.

وی از آلودگی صوتی ناشی از توقف تاکسی‌های مسافربری نیز گله کرد و از مسئولان خواست تا برای ساماندهی ایستگاه‌های توقف و خطوط مسافربری تدابیری اتخاذ کنند.

ایستگاه تاکسی نیاز به نظم دارد که هم پلیس راهنمایی و رانندگی و هم تاکسی‌رانی موظف به انجام آن هستند.

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که استقرار تاکسی‌ها باید به تعداد قابل اندازه نسبت به مکان باشد چرا که اگر تاکسی‌ها در حرکت نباشند و بخواهند همگی تا پیدا شدن مسافر در صف قرار گیرند سبب ایجاد فضایی نازیباتر و نامطمئن‌تر از گذشته خواهند شد ضمن آنکه تاکسی برای عموم مردم است و مکان‌هایی غیر از مرکز شهر هم نیازمند تاکسی هستند همچنین ایستایی تاکسی‌ها در مرکز شهر نسبت به اتوبوس‌ها بهتر که نیست بدتر هم هست به این دلیل که یک اتوبوس یک راننده و ۵۰ مسافر را جابجا می‌کند و یک تاکسی یک راننده و ۴ مسافر را و حجم زیاد تاکسی مساوی با تعداد زیاد راننده و خودرو در مرکز شهر می‌شود که جلوه‌ای ناخوشایند دارد.

باید تعداد تاکسی‌ها در مکان‌های مرکز شهر مشخص شود و تعدادی در نظر گرفته شود که هم تاکسی باشد و هم بیش از اندازه نباشد در این راستا باید با مطالعه و برنامه‌ریزی و البته به سرعت، راهنمایی و رانندگی و تاکسی‌رانی دست به کار شوند و در همان ایستگاه‌ها به محض اضافه شدن یک تاکسی خروج تاکسی دیگر را ملزم کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.